- 4537
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 و 11 سوره حج
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 10 و 11
ذَلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ یَدَاکَ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّمٍ لِّلْعَبِیدِ
وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْأَخِرَةَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ
ترجمه
(در قیامت به او گفته مى شود: این عذاب سوزان،) به خاطر چیزى است که دست هایت از پیش فرستاده است، و قطعاً خدا به بندگانش ظلم نمى کند.
و از (میان) مردم، کسى است که خداوند را تنها با زبان مى پرستد، (ایمان او در حاشیه و در مرز کفر است و با حادثه اى کوچک مى لغزد) پس اگر خیرى به او برسد، به آن اطمینان یابد، و اگر مصیبت و آزمایشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى کفر رود، چنین کسى) در دنیا و آخرت زیانکار است، این همان زیان آشکار است.
شاید به خاطر آن که ظلمِ کم نیز از خداوندِ عادل، ظلمِ بسیار محسوب مى شود، در آیه شریفه، کلمه «ظَلاّم» آمده است.
پیام ها
1- خداوند عادل است و قهر یا مهر او نتیجه عملکرد ماست. «ذلک بما قَدّمت»
2- دیگران را عامل گناه و خلاف خودمان ندانیم، که هرچه هست از خودماست. «قَدّمت یَداک»
3- ایمان بعضىها موسمى و سطحى است و حوادث تلخ و شیرین آن را تغییر مىدهد. «و من النّاس ...»
4- حساب عقیده و عملى که بر اساس منطق است، از حساب فراز و نشیب هاى مادّى جداست. (دین را براى نان نخواهیم) «فَاِن اَصابَه خَیر...»
5 - انسان در معرض هجوم حوادث تلخ و شیرین است. «اَصابَه ... اَصابته»
6- فقر و ناملایمات وسائل آزمایشند. «اَصابته فِتنة»
7- ارتداد و بازگشت از راه خداوند، قهر شدید الهى و عذاب دوزخ را به دنبال دارد. «اِنقَلَب على وَجهه خَسِرالدّنیا و الآخره»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ذَلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ یَدَاکَ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّمٍ لِّلْعَبِیدِ
وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْأَخِرَةَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ
ترجمه
(در قیامت به او گفته مى شود: این عذاب سوزان،) به خاطر چیزى است که دست هایت از پیش فرستاده است، و قطعاً خدا به بندگانش ظلم نمى کند.
و از (میان) مردم، کسى است که خداوند را تنها با زبان مى پرستد، (ایمان او در حاشیه و در مرز کفر است و با حادثه اى کوچک مى لغزد) پس اگر خیرى به او برسد، به آن اطمینان یابد، و اگر مصیبت و آزمایشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى کفر رود، چنین کسى) در دنیا و آخرت زیانکار است، این همان زیان آشکار است.
شاید به خاطر آن که ظلمِ کم نیز از خداوندِ عادل، ظلمِ بسیار محسوب مى شود، در آیه شریفه، کلمه «ظَلاّم» آمده است.
پیام ها
1- خداوند عادل است و قهر یا مهر او نتیجه عملکرد ماست. «ذلک بما قَدّمت»
2- دیگران را عامل گناه و خلاف خودمان ندانیم، که هرچه هست از خودماست. «قَدّمت یَداک»
3- ایمان بعضىها موسمى و سطحى است و حوادث تلخ و شیرین آن را تغییر مىدهد. «و من النّاس ...»
4- حساب عقیده و عملى که بر اساس منطق است، از حساب فراز و نشیب هاى مادّى جداست. (دین را براى نان نخواهیم) «فَاِن اَصابَه خَیر...»
5 - انسان در معرض هجوم حوادث تلخ و شیرین است. «اَصابَه ... اَصابته»
6- فقر و ناملایمات وسائل آزمایشند. «اَصابته فِتنة»
7- ارتداد و بازگشت از راه خداوند، قهر شدید الهى و عذاب دوزخ را به دنبال دارد. «اِنقَلَب على وَجهه خَسِرالدّنیا و الآخره»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است