- 3189
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 86 و 85 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 85 - 86
وَ إِسْمَعِیلَ وَإِدْرِیسَ وَذَا الْکِفْلِ کُلٌّ مِّنَ الصَّبِرِینَ
وَأَدْخَلْنَهُمْ فِى رَحْمَتِنَآ إِنَّهُم مِّنَ الصَّلِحِینَ
ترجمه
و اسماعیل (ع) و ادریس و ذى الکفل (را یاد کن که) همه از شکیبایان بودند.
و ما آنان را در رحمت خویش وارد ساختیم. بدرستى که آنان از شایستگان بودند.
اسماعیل (ع) فرزند برومند حضرت ابراهیم و جدّ بزرگوار رسول گرامى اسلام است. او زیباترین حماسه اطاعت از فرمان حقّ و صبر بر دستور الهى را در ماجراى رؤیاى صادقه کشتن او توسط پدرش به نمایش گذاشت.
حضرت ادریس جدّ حضرت نوح و اوّلین کسى است که به طرح علم نجوم پرداخت، طرز دوختن لباس را به دیگران آموخت و با قلم، خط نوشت و به نویسندگى پرداخت. گفتهاند که سى صحیفه بر او نازل شد و سرانجام به آسمانها بالا رفت و اکنون نیز زنده است. «و رفعناه مکاناً علیاً»
حضرت ذوالکفل (ع) یکى از پیامبران الهى است که بعد از حضرت سلیمان و قبل از حضرت عیسى زندگى مى کرده است. چنانکه مشهور است قبر او در مسیر کربلا به نجف قرار دارد.
در تفسیر تبیان مى خوانیم: چون این پیامبر الهى با خود عهد کرده بود که روزها را روزه بگیرد و شبها را به عبادت بپردازد، و تنها از روى حقّ قضاوت نماید و جز براى رضاى خداوند خشمگین نشود و تا آخر به آنچه متکفّل شده و تعهّد کرده بود وفادار ماند، او را «ذاالکفل» یعنى «داراى تعهّد» نامیدند. بعضى نیز همچون فخررازى معتقدند که «ذاالکفل» لقب حضرت الیاس پیامبر است و مشهور به این نام و یکى از صالحان بوده است، ولى ما با عنایت به روایتى که در تفسیر مجمع البیان از عبدالعظیم حسنى از امام جواد ع(ع) نقل شده که خداوند براى هدایت انسانها یکصد و بیست چهار هزار پیامبر مبعوث فرمود که از این میان، سیصد و سیزده نفر آنان مرسل هستند و ذىالکفل یکى از آن مرسلین است، ذى الکفل را نه لقب حضرت الیاس، بلکه یکى از انبیا و مرسلین مى دانیم.
حضرت اسماعیل (ع) در مقابل فرمان الهى مبنى بر ذبح او توسّط پدرش حضرت ابراهیم صبر کرد و حضرت ادریس نیز 365 سال مردم را به دین حقّ دعوت نمود، امّا کسى به او ایمان نیاورد,
پیام ها
1- نام بزرگان را زنده نگاه داریم و کمالات آنانرا بازگو نماییم. «و اسماعیل و ...»
2- صبر، خصلت ارزشمندى است که خداوند، دارندگان آن را مىستاید. «کلّ من الصّابرین»
3- صبر، زمینه ساز ورود انسان در رحمت الهى است. «کلٌّ من ّلصابرین و ادخلناهم فى رحمتنا»
4- کسب درجات و مقامات، پس از موفّقیّت در آزمایشات الهى است. «الصابرین و ادخلناهم»
5 - برخوردارى از رحمت الهى در گرو عمل صالح است. «ادخلناهم - منالصالحین»
6- صبر و صلاح، از صفات انبیا است، و هر که به آنها متصف باشد، نشان از پیامبران دارد. «و اسماعیل و ... منالصابرین - منالصالحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ إِسْمَعِیلَ وَإِدْرِیسَ وَذَا الْکِفْلِ کُلٌّ مِّنَ الصَّبِرِینَ
وَأَدْخَلْنَهُمْ فِى رَحْمَتِنَآ إِنَّهُم مِّنَ الصَّلِحِینَ
ترجمه
و اسماعیل (ع) و ادریس و ذى الکفل (را یاد کن که) همه از شکیبایان بودند.
و ما آنان را در رحمت خویش وارد ساختیم. بدرستى که آنان از شایستگان بودند.
اسماعیل (ع) فرزند برومند حضرت ابراهیم و جدّ بزرگوار رسول گرامى اسلام است. او زیباترین حماسه اطاعت از فرمان حقّ و صبر بر دستور الهى را در ماجراى رؤیاى صادقه کشتن او توسط پدرش به نمایش گذاشت.
حضرت ادریس جدّ حضرت نوح و اوّلین کسى است که به طرح علم نجوم پرداخت، طرز دوختن لباس را به دیگران آموخت و با قلم، خط نوشت و به نویسندگى پرداخت. گفتهاند که سى صحیفه بر او نازل شد و سرانجام به آسمانها بالا رفت و اکنون نیز زنده است. «و رفعناه مکاناً علیاً»
حضرت ذوالکفل (ع) یکى از پیامبران الهى است که بعد از حضرت سلیمان و قبل از حضرت عیسى زندگى مى کرده است. چنانکه مشهور است قبر او در مسیر کربلا به نجف قرار دارد.
در تفسیر تبیان مى خوانیم: چون این پیامبر الهى با خود عهد کرده بود که روزها را روزه بگیرد و شبها را به عبادت بپردازد، و تنها از روى حقّ قضاوت نماید و جز براى رضاى خداوند خشمگین نشود و تا آخر به آنچه متکفّل شده و تعهّد کرده بود وفادار ماند، او را «ذاالکفل» یعنى «داراى تعهّد» نامیدند. بعضى نیز همچون فخررازى معتقدند که «ذاالکفل» لقب حضرت الیاس پیامبر است و مشهور به این نام و یکى از صالحان بوده است، ولى ما با عنایت به روایتى که در تفسیر مجمع البیان از عبدالعظیم حسنى از امام جواد ع(ع) نقل شده که خداوند براى هدایت انسانها یکصد و بیست چهار هزار پیامبر مبعوث فرمود که از این میان، سیصد و سیزده نفر آنان مرسل هستند و ذىالکفل یکى از آن مرسلین است، ذى الکفل را نه لقب حضرت الیاس، بلکه یکى از انبیا و مرسلین مى دانیم.
حضرت اسماعیل (ع) در مقابل فرمان الهى مبنى بر ذبح او توسّط پدرش حضرت ابراهیم صبر کرد و حضرت ادریس نیز 365 سال مردم را به دین حقّ دعوت نمود، امّا کسى به او ایمان نیاورد,
پیام ها
1- نام بزرگان را زنده نگاه داریم و کمالات آنانرا بازگو نماییم. «و اسماعیل و ...»
2- صبر، خصلت ارزشمندى است که خداوند، دارندگان آن را مىستاید. «کلّ من الصّابرین»
3- صبر، زمینه ساز ورود انسان در رحمت الهى است. «کلٌّ من ّلصابرین و ادخلناهم فى رحمتنا»
4- کسب درجات و مقامات، پس از موفّقیّت در آزمایشات الهى است. «الصابرین و ادخلناهم»
5 - برخوردارى از رحمت الهى در گرو عمل صالح است. «ادخلناهم - منالصالحین»
6- صبر و صلاح، از صفات انبیا است، و هر که به آنها متصف باشد، نشان از پیامبران دارد. «و اسماعیل و ... منالصابرین - منالصالحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است