- 1956
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 97 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 97
وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِىَ شَخِصَةٌ أَبْصَرُ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَوَیْلَنَا قَدْ کُنَّا فِى غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا بَلْ کُنَّا ظَلِمِینَ
ترجمه
و وعده حقّ (برپایى قیامت) نزدیک گردید، پس در آن هنگام چشم هاى کفّار (از وحشت و حیرت) خیره و باز ماند (و با خود گویند:) اى واى بر ما! به راستى که ما از این (روز) در غفلت بودیم، بلکه ما ستمگر بودیم.
کلمه «شاخصة» از ماده «شخوص» به معناى خارج شدن از مکانى به سوى مکان دیگر است و چون در هنگام تعجّب، چشم حالتى پیدا مى کند که گویا مى خواهد از حدقه خارج شود، لذا به این حالت چشم نیز شخوص مى گویند.
گرچه قیامت در نظر دور مى نماید، ولى در حقیقت نزدیک است. «اقترب الوعد» این نزدیک بودن، در آیات دیگر نیز مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله در آیه «اقترب الساعة...» و «انّهم یرونه بعیداً و نراه قریباً»
پیام ها
1- هجوم فتنه گران (یأجوج و مأجوج) نشانه پایان عمر دنیا و نزدیکى قیامت است. «حتّى اذا فتحت یأجوج ... و اقترب الوعد الحقّ»
2- وقوع قیامت، قطعى و حتمى است. «اِقترب الوعد الحقّ»
3- قیامت و حوادث آن، ناگهانى است. «فاذاهى»
4- قیامت، روز بُهت و حیرت است. «شاخصة ابصار الّذین»
5 - قیامت، روز بیدارى و تأسف وجدان هاى خفته است. «یا ویلنا»
6- غفلت از قیامت، از نشانه هاى بارز کفر و کافران است. «کفروا ... کنّا فى غفلة»
7- ریشه همه انحرافها و بدبختى ها، غفلت است. «کنّا فى غفلة»
8 - غفلت از قیامت، مایه ستم به خود و دیگران است. «کنّا فى غفلة... کنّا ظالمین»
9- قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «کنّا ظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِىَ شَخِصَةٌ أَبْصَرُ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَوَیْلَنَا قَدْ کُنَّا فِى غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا بَلْ کُنَّا ظَلِمِینَ
ترجمه
و وعده حقّ (برپایى قیامت) نزدیک گردید، پس در آن هنگام چشم هاى کفّار (از وحشت و حیرت) خیره و باز ماند (و با خود گویند:) اى واى بر ما! به راستى که ما از این (روز) در غفلت بودیم، بلکه ما ستمگر بودیم.
کلمه «شاخصة» از ماده «شخوص» به معناى خارج شدن از مکانى به سوى مکان دیگر است و چون در هنگام تعجّب، چشم حالتى پیدا مى کند که گویا مى خواهد از حدقه خارج شود، لذا به این حالت چشم نیز شخوص مى گویند.
گرچه قیامت در نظر دور مى نماید، ولى در حقیقت نزدیک است. «اقترب الوعد» این نزدیک بودن، در آیات دیگر نیز مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله در آیه «اقترب الساعة...» و «انّهم یرونه بعیداً و نراه قریباً»
پیام ها
1- هجوم فتنه گران (یأجوج و مأجوج) نشانه پایان عمر دنیا و نزدیکى قیامت است. «حتّى اذا فتحت یأجوج ... و اقترب الوعد الحقّ»
2- وقوع قیامت، قطعى و حتمى است. «اِقترب الوعد الحقّ»
3- قیامت و حوادث آن، ناگهانى است. «فاذاهى»
4- قیامت، روز بُهت و حیرت است. «شاخصة ابصار الّذین»
5 - قیامت، روز بیدارى و تأسف وجدان هاى خفته است. «یا ویلنا»
6- غفلت از قیامت، از نشانه هاى بارز کفر و کافران است. «کفروا ... کنّا فى غفلة»
7- ریشه همه انحرافها و بدبختى ها، غفلت است. «کنّا فى غفلة»
8 - غفلت از قیامت، مایه ستم به خود و دیگران است. «کنّا فى غفلة... کنّا ظالمین»
9- قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «کنّا ظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است