- 5929
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 96 و 95 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 95 و 96
وَحَرَ مٌ عَلَى قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَآ أَنَّهُمْ لَا یَرْجِعُونَ
حَتَّى إِذَا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن کُلِّ حَدَبٍ یَنسِلُونَ
ترجمه
و بر آبادىهایى که آنها را (به خاطر فساد و گناه) هلاک نمودیم، حرام است (که باز گردند) آنان باز نمى گردند.
تا آن زمان که (راه بر) یأجوج و مأجوج گشوده شود و آنان از هر بلندى بتازند و به سرعت عبور کنند.
در اینکه مراد از عدم بازگشت کفّار چیست، از امام صادق (ع) نقل است که فرموده اند: براى افرادى که (به قهر الهى) در دنیا هلاک شده اند، دیگر رجعت دنیوى ممکن نیست، ولى براى کفّارى که هلاک نشده اند (و به مرگ طبیعى از دنیا رفته اند) این رجعت به دنیا امکان پذیر است. بنابراین، منظور عدم بازگشت به دنیاست و بدیهى است که در آخرت، همه باز خواهند گشت.
چنانکه در آیات 93 تا 98 سوره کهف گذشت، یأجوج و مأجوج اقوامى بودند که با حملات خود به مناطق همجوار، موجب فساد در زمین و خرابى و نابودى مى شدند، تا آنکه به دستِ ذوالقرنین سدّى ساخته شد و راه نفوذ آنان به دیگر مناطق بسته شد.
ولى یکى از نشانه هاى قیامت و پایان عمر زمین، خراب شدن این سدّ و هجوم مجدّد این اقوام است. چنانکه در آنجا فرمود: «فاذا جاء وعد ربّى جعله دکّاء» و در اینجا در آیه بعد مى فرماید: «واقترب الوعد الحقّ».
به هر حال این آیات، نوعى پیش گویى در مورد یورش تجاوزکاران و سرازیر شدن آنان به همه مناطق زمین است.
پیام ها
1- رجعت و آرزوى بازگشت اقوام هلاک شده تنها در زمان ظهور یأجوج و مأجوج محقّق خواهد شد. «لا یرجعون حتّى ...»
2- دنیا، جولانگاه طغیانگران خواهد شد. «حتّى اذا فتحت»
3- در آینده تاریخ نیز مفسدان تاخت و تاز خواهند کرد. «من کلّ حدب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَحَرَ مٌ عَلَى قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَآ أَنَّهُمْ لَا یَرْجِعُونَ
حَتَّى إِذَا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن کُلِّ حَدَبٍ یَنسِلُونَ
ترجمه
و بر آبادىهایى که آنها را (به خاطر فساد و گناه) هلاک نمودیم، حرام است (که باز گردند) آنان باز نمى گردند.
تا آن زمان که (راه بر) یأجوج و مأجوج گشوده شود و آنان از هر بلندى بتازند و به سرعت عبور کنند.
در اینکه مراد از عدم بازگشت کفّار چیست، از امام صادق (ع) نقل است که فرموده اند: براى افرادى که (به قهر الهى) در دنیا هلاک شده اند، دیگر رجعت دنیوى ممکن نیست، ولى براى کفّارى که هلاک نشده اند (و به مرگ طبیعى از دنیا رفته اند) این رجعت به دنیا امکان پذیر است. بنابراین، منظور عدم بازگشت به دنیاست و بدیهى است که در آخرت، همه باز خواهند گشت.
چنانکه در آیات 93 تا 98 سوره کهف گذشت، یأجوج و مأجوج اقوامى بودند که با حملات خود به مناطق همجوار، موجب فساد در زمین و خرابى و نابودى مى شدند، تا آنکه به دستِ ذوالقرنین سدّى ساخته شد و راه نفوذ آنان به دیگر مناطق بسته شد.
ولى یکى از نشانه هاى قیامت و پایان عمر زمین، خراب شدن این سدّ و هجوم مجدّد این اقوام است. چنانکه در آنجا فرمود: «فاذا جاء وعد ربّى جعله دکّاء» و در اینجا در آیه بعد مى فرماید: «واقترب الوعد الحقّ».
به هر حال این آیات، نوعى پیش گویى در مورد یورش تجاوزکاران و سرازیر شدن آنان به همه مناطق زمین است.
پیام ها
1- رجعت و آرزوى بازگشت اقوام هلاک شده تنها در زمان ظهور یأجوج و مأجوج محقّق خواهد شد. «لا یرجعون حتّى ...»
2- دنیا، جولانگاه طغیانگران خواهد شد. «حتّى اذا فتحت»
3- در آینده تاریخ نیز مفسدان تاخت و تاز خواهند کرد. «من کلّ حدب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است