- 3194
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 47
وَنَضَعُ الْمَوَزِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَمَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً وَ إِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَکَفَى بِنَا حَسِبِینَ
ترجمه
و ما براى روز قیامت، ترازوهاى عدل برپا خواهیم کرد، پس (در آن روز) هیچ ستمى به احدى نخواهد شد و اگر (عملى) همسنگ دانهى خردلى (هم) باشد، ما آن را (براى محاسبه) خواهیم آورد و (همین قدر در دقّت محاسبات) کافى است که ما حسابرس باشیم.
این آیه بشارتى به نیکوکاران و هشدارى به خلافکاران است که اعمال شما بى کم و کاست، کیفر و پاداش داده مى شود، چنانکه فیض کاشانى مى گوید:
هشدار که هر ذرّه حسابست در اینجا
دیوان حسابست و کتابست در اینجا
«خَردل» نام گیاهى است که دانه هاى بسیار ریز سیاه دارد و در کوچکى و حقارت، ضرب المثل شده است.
«میزان» به معناى وسیلهى سنجش، بارها در قرآن مجید مطرح شده و مورد تأکید خداوند متعال قرار گرفته است. ناگفته پیداست که سنجش هر چیزى با وسیله اى متناسب با آن صورت مى پذیرد، مثلاً براى سنجش درجهى هوا، آن را با دماسنج، براى اندازه گیرى طول، آن را با متر و براى سنجش وزن اشیا، آن را با کیلو محاسبه مىکنند. بدیهى است که براى سنجیدن انسان و اعمال او نیز از وسیله اى متناسب با او که همان انسان کامل است استفاده شود، همانطور که در روایات آمده است: امامان معصوم و انبیا و اوصیا علیهم السلام موازین قسط هستند. و در زیارتنامهى امیرالمؤمنین علىّ (ع) نیز مى خوانیم: «السلام على میزان الاعمال»
سؤال: اگر واقعاً محاسبات خداوند، اینچنین دقیق است، پس دیگر عفو و کرم الهى چه جایگاه و توجیهى دارد؟!
پاسخ: حسابرسى یک اصل است و لطف و بخشش اصل دیگر که هر کدام در جاى خود محفوظ است و منافاتى با دیگرى ندارد.
سؤال: در بعضى آیات آمده است که خداوند براى گروهى از مردم، میزانى برپا نمىکند، «فلانقیم لهم یوم القیامة وزنا» آیا میزان براى افراد خاصّى خواهد بود؟
پاسخ: خیر، میزان براى همهى انسانها اقامه خواهد شد، امّا از آنجا که میزان براى محاسبهى اعمال است، وقتى تبهکارى چیزى در بساط ندارد تا ارائه کند و جهنّمى بودنش قطعى و مسلّم است، دیگر نیازى به برپایى میزان نیست و سنجش بى معناست.
پیام ها
1- هر چیز، هر شخص و هر عملى که قابلیّت سنجش داشته باشد، براى خود میزانى خواهد داشت. «الموازین»
2- حساب خداوند بسیار دقیق است. «مثقال حبّة من خردل»
3- اعمال ما در دنیا محو نمىشود و در قیامت با آن روبرو هستیم. «أتینا بها»
4- خدا، هم عالم است «اتینا بها»، هم عادل «القسط»، و هم حسابرس. «حاسبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَنَضَعُ الْمَوَزِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَمَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً وَ إِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَکَفَى بِنَا حَسِبِینَ
ترجمه
و ما براى روز قیامت، ترازوهاى عدل برپا خواهیم کرد، پس (در آن روز) هیچ ستمى به احدى نخواهد شد و اگر (عملى) همسنگ دانهى خردلى (هم) باشد، ما آن را (براى محاسبه) خواهیم آورد و (همین قدر در دقّت محاسبات) کافى است که ما حسابرس باشیم.
این آیه بشارتى به نیکوکاران و هشدارى به خلافکاران است که اعمال شما بى کم و کاست، کیفر و پاداش داده مى شود، چنانکه فیض کاشانى مى گوید:
هشدار که هر ذرّه حسابست در اینجا
دیوان حسابست و کتابست در اینجا
«خَردل» نام گیاهى است که دانه هاى بسیار ریز سیاه دارد و در کوچکى و حقارت، ضرب المثل شده است.
«میزان» به معناى وسیلهى سنجش، بارها در قرآن مجید مطرح شده و مورد تأکید خداوند متعال قرار گرفته است. ناگفته پیداست که سنجش هر چیزى با وسیله اى متناسب با آن صورت مى پذیرد، مثلاً براى سنجش درجهى هوا، آن را با دماسنج، براى اندازه گیرى طول، آن را با متر و براى سنجش وزن اشیا، آن را با کیلو محاسبه مىکنند. بدیهى است که براى سنجیدن انسان و اعمال او نیز از وسیله اى متناسب با او که همان انسان کامل است استفاده شود، همانطور که در روایات آمده است: امامان معصوم و انبیا و اوصیا علیهم السلام موازین قسط هستند. و در زیارتنامهى امیرالمؤمنین علىّ (ع) نیز مى خوانیم: «السلام على میزان الاعمال»
سؤال: اگر واقعاً محاسبات خداوند، اینچنین دقیق است، پس دیگر عفو و کرم الهى چه جایگاه و توجیهى دارد؟!
پاسخ: حسابرسى یک اصل است و لطف و بخشش اصل دیگر که هر کدام در جاى خود محفوظ است و منافاتى با دیگرى ندارد.
سؤال: در بعضى آیات آمده است که خداوند براى گروهى از مردم، میزانى برپا نمىکند، «فلانقیم لهم یوم القیامة وزنا» آیا میزان براى افراد خاصّى خواهد بود؟
پاسخ: خیر، میزان براى همهى انسانها اقامه خواهد شد، امّا از آنجا که میزان براى محاسبهى اعمال است، وقتى تبهکارى چیزى در بساط ندارد تا ارائه کند و جهنّمى بودنش قطعى و مسلّم است، دیگر نیازى به برپایى میزان نیست و سنجش بى معناست.
پیام ها
1- هر چیز، هر شخص و هر عملى که قابلیّت سنجش داشته باشد، براى خود میزانى خواهد داشت. «الموازین»
2- حساب خداوند بسیار دقیق است. «مثقال حبّة من خردل»
3- اعمال ما در دنیا محو نمىشود و در قیامت با آن روبرو هستیم. «أتینا بها»
4- خدا، هم عالم است «اتینا بها»، هم عادل «القسط»، و هم حسابرس. «حاسبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است