- ۶۲۱۸
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
تفسیر آیه ۳۴ و ۳۵ سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه ۳۴ و ۳۵
وَ مَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِیْن مِّتَّ فَهُمُ الْخَلِدُونَ
کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ
ترجمه
و ما پیش از تو براى (هیچ) انسانى، جاودانگى (و زندگى ابدى) قرار ندادیم، پس آیا اگر تو از دنیا بروى، آنان! زندگانى جاوید خواهند یافت؟!
هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا کردن به بدىها و خوبى ها آزمایش مى کنیم و بسوى ما باز گردانده مى شوید.
حضرت على (ع) درباره «نبلوکم بالشرّ و الخیر» فرمودند: سلامتى و غنى، خیر، و بیمارى و فقر، شرّ است و هر دو براى امتحان مى باشد.
سیماى مرگ در قرآن و روایات
۱- آمادگى براى مرگ، نشانه اولیاى ... خداست. «اِن زَعمتم انّکم اولیاء للّه من دون الناس فتمنّوا الموت»
۲- جایگاه مرگ در زندگى انسانها همچون گردنبند بر روى سینه دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جید الفتاة»
۳- مرگ، پایان راه نیست، بلکه به منزلهى تغییر در حیات و شیوهى زندگى است، مانند لباسى که تعویض مىشود.
۴- هر کس از انسانها به نحوى از این جهان رخت برمى بندند، بعضى با سخت ترین حالات و عدّهاى مثل بو کردن گل.
۵ - ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده اى است که یا سوخت ندارد «آهٍ من قلّة الزّاد و طول الطریق»، یا بار قاچاق و کالاى ممنوعه حمل مى کند (گناهکار است) و یا آماده رانندگى نیست، وگرنه ترس چرا؟
پیام ها
۱- سنّت الهى بر جاوید نبودن انسان در این جهان است. «ما جعلنا لبشر... الخلد»
۲- اگر بنا باشد انسانى در دنیا همواره زنده بماند، آن شخص، پیامبر خواهد بود. «أفاین متّ فهم الخالدون»
۳- گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایش اند، ولى آزمایش با تلخىها مناسبتر است. «نبلوکم بالشر والخیر» (شاید تقدّم «شرّ» نیز به همین مناسبت باشد)
۴- آزمایشات الهى سخت و مهم است. «نبلوکم... فتنه»
۵ - با مرگ، نیست و نابود نمى شویم. «الینا ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
وَ مَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِیْن مِّتَّ فَهُمُ الْخَلِدُونَ
کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ
ترجمه
و ما پیش از تو براى (هیچ) انسانى، جاودانگى (و زندگى ابدى) قرار ندادیم، پس آیا اگر تو از دنیا بروى، آنان! زندگانى جاوید خواهند یافت؟!
هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا کردن به بدىها و خوبى ها آزمایش مى کنیم و بسوى ما باز گردانده مى شوید.
حضرت على (ع) درباره «نبلوکم بالشرّ و الخیر» فرمودند: سلامتى و غنى، خیر، و بیمارى و فقر، شرّ است و هر دو براى امتحان مى باشد.
سیماى مرگ در قرآن و روایات
۱- آمادگى براى مرگ، نشانه اولیاى ... خداست. «اِن زَعمتم انّکم اولیاء للّه من دون الناس فتمنّوا الموت»
۲- جایگاه مرگ در زندگى انسانها همچون گردنبند بر روى سینه دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جید الفتاة»
۳- مرگ، پایان راه نیست، بلکه به منزلهى تغییر در حیات و شیوهى زندگى است، مانند لباسى که تعویض مىشود.
۴- هر کس از انسانها به نحوى از این جهان رخت برمى بندند، بعضى با سخت ترین حالات و عدّهاى مثل بو کردن گل.
۵ - ترس انسان از مرگ مانند ترس راننده اى است که یا سوخت ندارد «آهٍ من قلّة الزّاد و طول الطریق»، یا بار قاچاق و کالاى ممنوعه حمل مى کند (گناهکار است) و یا آماده رانندگى نیست، وگرنه ترس چرا؟
پیام ها
۱- سنّت الهى بر جاوید نبودن انسان در این جهان است. «ما جعلنا لبشر... الخلد»
۲- اگر بنا باشد انسانى در دنیا همواره زنده بماند، آن شخص، پیامبر خواهد بود. «أفاین متّ فهم الخالدون»
۳- گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایش اند، ولى آزمایش با تلخىها مناسبتر است. «نبلوکم بالشر والخیر» (شاید تقدّم «شرّ» نیز به همین مناسبت باشد)
۴- آزمایشات الهى سخت و مهم است. «نبلوکم... فتنه»
۵ - با مرگ، نیست و نابود نمى شویم. «الینا ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
تاکنون نظری ثبت نشده است