- 3642
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 33 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 33
وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ فِى فَلَکٍ یَسْبَحُونَ
ترجمه
و او کسى است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید (که) هر یک (از آنها) در مدارى (معیّن)، شناور (و در حرکت) است.
شب نیز همچون روز، مخلوق و مجعول الهى است، نظیر آیهاى که مى فرماید: «خلق الموت و الحیاة» یعنى مرگ نیز مثل حیات داراى وجودى است که خداوند آن را خلق فرموده است.
در کلمه «کلّ» در این آیه چند احتمال است:
الف: نه تنها خورشید و ماه، بلکه همهى کرات آسمانى در حرکت هستند.
ب: محلّ طلوع خورشید و ماه در مواقع مختلف متعدّد است.
ج: شب و روز نیز مثل خورشید و ماه در حرکتند، زیرا اگر ما از بیرون از فضاى زمین به کره زمین نگاه کنیم، شب را که همان سایهى زمین است، به صورت یک مخروط و روز را به شکل یک استوانه روشن، در حال گردش به دور زمین خواهیم دید.
پیام ها
1- بهترین راه خداشناسى، دقّت در الهى است. «هو الّذى خلق...» زیرا طبیعت، همواره در اختیار همه انسانها قرار دارد.
2- همه کرات داراى مدارى هستند که در آن حرکت مى کنند. «فى کلّ فلک...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ فِى فَلَکٍ یَسْبَحُونَ
ترجمه
و او کسى است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید (که) هر یک (از آنها) در مدارى (معیّن)، شناور (و در حرکت) است.
شب نیز همچون روز، مخلوق و مجعول الهى است، نظیر آیهاى که مى فرماید: «خلق الموت و الحیاة» یعنى مرگ نیز مثل حیات داراى وجودى است که خداوند آن را خلق فرموده است.
در کلمه «کلّ» در این آیه چند احتمال است:
الف: نه تنها خورشید و ماه، بلکه همهى کرات آسمانى در حرکت هستند.
ب: محلّ طلوع خورشید و ماه در مواقع مختلف متعدّد است.
ج: شب و روز نیز مثل خورشید و ماه در حرکتند، زیرا اگر ما از بیرون از فضاى زمین به کره زمین نگاه کنیم، شب را که همان سایهى زمین است، به صورت یک مخروط و روز را به شکل یک استوانه روشن، در حال گردش به دور زمین خواهیم دید.
پیام ها
1- بهترین راه خداشناسى، دقّت در الهى است. «هو الّذى خلق...» زیرا طبیعت، همواره در اختیار همه انسانها قرار دارد.
2- همه کرات داراى مدارى هستند که در آن حرکت مى کنند. «فى کلّ فلک...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است