- 3656
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 و 27 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 26 و 27
وَقَالُواْ اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَنَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ
لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ
ترجمه
و (کفّار) گفتند: خداوند رحمان (فرشتگان را براى خود) فرزند گرفته است! منزّه است او، بلکه (فرشتگان) بندگانى گرامى هستند.
(فرشتگان) در کلام بر او سبقت نمى گیرند و (تنها) به فرمان او عمل مى کنند.
این تفکّر که فرشتگان، فرزندان خدا هستند، علاوه بر مشرکین، در میان یهود و نصارى نیز شایع بوده است.
اطلاق کلمه «مکرمون» بر فرشتگان از این جهت است که آنان اوّلاً بندگان خدا هستند و ثانیاً این بندگى همراه با اخلاص است.
کلمه «رَحمن» نزد مشرکان نامى شناخته شده براى خداوند بوده است. «قالوا اتّخذ الرّحمن»
شرایط حاکم بر انسان، در باورها و قضاوتهاى او اثر مى گذارد. چون افراد بشر داراى جسم هستند و خودشان را نیازمند به فرزند مى بینند، درباره خداوند مبراى از جسمانیّت و نیازمندى نیز اینگونه فکر مى کنند.
پیام ها
1- به هنگام نقل سخن کفرآمیز دیگران، خداوند را تنزیه کنیم. «ولداً سبحانه»
2- هرگاه به نقل انحرافات دیگران مى پردازیم، راه حقّ را نیز بیان کنیم. «وقالوا - بل»
3- تسلیم فرمان خدا بودن، رمز کرامت بنده است. «مکرمون - لا یسبقون»
(آرى کسانى مورد کرامت واقع مىشوند که نه در قول و نه در عمل، از دستور خدا پیشى نگیرند.) «مکرمون - لا یسبقون»
4- فرشتگان، مأموران الهى اند که تنها به فرمان او عمل مى کنند و هیچگاه بر اوامر او پیشى نمى گیرند. «لا یسبقونه - بامره یعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالُواْ اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَنَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ
لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ
ترجمه
و (کفّار) گفتند: خداوند رحمان (فرشتگان را براى خود) فرزند گرفته است! منزّه است او، بلکه (فرشتگان) بندگانى گرامى هستند.
(فرشتگان) در کلام بر او سبقت نمى گیرند و (تنها) به فرمان او عمل مى کنند.
این تفکّر که فرشتگان، فرزندان خدا هستند، علاوه بر مشرکین، در میان یهود و نصارى نیز شایع بوده است.
اطلاق کلمه «مکرمون» بر فرشتگان از این جهت است که آنان اوّلاً بندگان خدا هستند و ثانیاً این بندگى همراه با اخلاص است.
کلمه «رَحمن» نزد مشرکان نامى شناخته شده براى خداوند بوده است. «قالوا اتّخذ الرّحمن»
شرایط حاکم بر انسان، در باورها و قضاوتهاى او اثر مى گذارد. چون افراد بشر داراى جسم هستند و خودشان را نیازمند به فرزند مى بینند، درباره خداوند مبراى از جسمانیّت و نیازمندى نیز اینگونه فکر مى کنند.
پیام ها
1- به هنگام نقل سخن کفرآمیز دیگران، خداوند را تنزیه کنیم. «ولداً سبحانه»
2- هرگاه به نقل انحرافات دیگران مى پردازیم، راه حقّ را نیز بیان کنیم. «وقالوا - بل»
3- تسلیم فرمان خدا بودن، رمز کرامت بنده است. «مکرمون - لا یسبقون»
(آرى کسانى مورد کرامت واقع مىشوند که نه در قول و نه در عمل، از دستور خدا پیشى نگیرند.) «مکرمون - لا یسبقون»
4- فرشتگان، مأموران الهى اند که تنها به فرمان او عمل مى کنند و هیچگاه بر اوامر او پیشى نمى گیرند. «لا یسبقونه - بامره یعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است