- 2895
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 18
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ
ترجمه
(این چنین نیست،) بلکه ما حقّ را بر باطل مى کوبیم تا مغز آن را در هم بشکند، پس بى درنگ، باطل محو و نابود مى شود. و واى بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصیف مى کنید (و نسبت لهو و لعب و بیهوده کارى مى دهید).
کلمه «قَذف» به معناى پرتاب از راه دور و با سرعت و قدرت است و کلمه «دَمغ» نیز به ضربه اى گفته مى شود که به سر مىخورد و تا مغز اثر مى گذارد.
کلمه «وَیل» به معناى عذاب و هلاکت است و در جایى به کار مى رود که مورد استحقاق هلاکت را داشته باشد.
پیام ها
1- پیروزى حقّ، اراده و خواست خداوند و جلوه اى از هدفدارى نظام آفرینش است. «بل نقذف بالحقّ»
2- برخورد حقّ با باطل باید تهاجمى باشد نه تدافعى. «نقذف»
3- سنت خداوند بر نابودى و محو باطل است. «نقذف - فیدمغه»
4- حقّ بر باطل پیروز است. «فاذا هو زاهق»
5 - محو شدن باطل با حضور حقّ در جبهه است. «نقذف بالحقّ على الباطل»
6- در مبارزه علیه باطل باید سرعت، قدرت و هدف گیرى درست مراعات شود. «نقذف - فیدمغه»
7- باطل باید به کلّى نابود شود، نه آنکه نیمه جانى داشته باشد. «یدمغه»
8 - باطل رفتنى است. «فاذا هو زاهق»
9- حکومت چند روزه باطل، بر اساس سنت مهلت دادن الهى است و عاقبت از آن متقین و اهل حقّ است. «فاذا هو زاهق»
10- واى بر کسانى که آفرینش را بازیچه مى دانند. «و لکم الویل ممّا تصفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ
ترجمه
(این چنین نیست،) بلکه ما حقّ را بر باطل مى کوبیم تا مغز آن را در هم بشکند، پس بى درنگ، باطل محو و نابود مى شود. و واى بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصیف مى کنید (و نسبت لهو و لعب و بیهوده کارى مى دهید).
کلمه «قَذف» به معناى پرتاب از راه دور و با سرعت و قدرت است و کلمه «دَمغ» نیز به ضربه اى گفته مى شود که به سر مىخورد و تا مغز اثر مى گذارد.
کلمه «وَیل» به معناى عذاب و هلاکت است و در جایى به کار مى رود که مورد استحقاق هلاکت را داشته باشد.
پیام ها
1- پیروزى حقّ، اراده و خواست خداوند و جلوه اى از هدفدارى نظام آفرینش است. «بل نقذف بالحقّ»
2- برخورد حقّ با باطل باید تهاجمى باشد نه تدافعى. «نقذف»
3- سنت خداوند بر نابودى و محو باطل است. «نقذف - فیدمغه»
4- حقّ بر باطل پیروز است. «فاذا هو زاهق»
5 - محو شدن باطل با حضور حقّ در جبهه است. «نقذف بالحقّ على الباطل»
6- در مبارزه علیه باطل باید سرعت، قدرت و هدف گیرى درست مراعات شود. «نقذف - فیدمغه»
7- باطل باید به کلّى نابود شود، نه آنکه نیمه جانى داشته باشد. «یدمغه»
8 - باطل رفتنى است. «فاذا هو زاهق»
9- حکومت چند روزه باطل، بر اساس سنت مهلت دادن الهى است و عاقبت از آن متقین و اهل حقّ است. «فاذا هو زاهق»
10- واى بر کسانى که آفرینش را بازیچه مى دانند. «و لکم الویل ممّا تصفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است