- 2459
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 65 - 67 سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه - آیه 65 - 67
قَالُواْ یَا مُوسَى إِمَّآ أَن تُلْقِىَ وَإِمَّآ أَن نَّکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى
قَالَ بَلْ أَلْقُواْ فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُم یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى
فَأَوْجَسَ فِى نَفْسِهِ خِیفَةً مُّوسَى
ترجمه
(ساحران) گفتند: اى موسى! آیا تو (ابتدا عصاى خود را) مى افکنى یا ما اوّل کسى باشیم که بیفکند؟!
(موسى) گفت: بلکه شما بیفکنید. پس (همین که آنان بساط خود را افکندند) ناگهان طنابها و عصاهاى آنان در اثر سحرشان چنان به نظر او (موسى) آمد که حرکت مى کنند!
پس موسى در دل خود احساس ترس کرد (که مبادا مردم فریب بخورند).
«حِبال» جمع «حَبل» به معناى ریسمان و «عصّى» جمع «عَصا» است.
«اوجس» از «وجس» به معناى صداى پنهانى است و «ایجاس» به چیز پنهان در باطن گفته مى شود.
حضرت على (ع) در خطبه 6 نهج البلاغه در تفسیر «فاوجس فى نفسه» مى فرمایند: ترس موسى (ع) از تأثیر سحر در مردم جاهل بود.
پیام ها
1- آزاد گذاشتنها همیشه نشانه حقانیّت نیست. «امّا ان تلقى و امّا...» (طرفداران فرعون و ساحران، موسى را در انتخاب یکى از دو راه آزاد گذاشتند.)
2- به مخالفین اجازه آزادى عملى دهیم، آنگاه با جواب محکم و منطقى آنها را رد کنیم. «القوا»
3- اجازه القاى شبهه جهت پاسخگویى و رفع اشکال مانعى ندارد. «القوا»
4- سحر، حقیقت اشیا را تغییر نمى دهد، بلکه نمودها را دگرگون مى سازد و در ادارک انسان تأثیر مى گیرد. «یخیلّ الیه»
5 - رهبران نباید نگرانى خود را در برابر دشمن اظهار کنند. «فاوجس فى نفسه»
6- پیامبر نیز مانند عموم مردم حالات و روحیات مختلفى دارد. «فاوجس فى نفسه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالُواْ یَا مُوسَى إِمَّآ أَن تُلْقِىَ وَإِمَّآ أَن نَّکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى
قَالَ بَلْ أَلْقُواْ فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُم یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى
فَأَوْجَسَ فِى نَفْسِهِ خِیفَةً مُّوسَى
ترجمه
(ساحران) گفتند: اى موسى! آیا تو (ابتدا عصاى خود را) مى افکنى یا ما اوّل کسى باشیم که بیفکند؟!
(موسى) گفت: بلکه شما بیفکنید. پس (همین که آنان بساط خود را افکندند) ناگهان طنابها و عصاهاى آنان در اثر سحرشان چنان به نظر او (موسى) آمد که حرکت مى کنند!
پس موسى در دل خود احساس ترس کرد (که مبادا مردم فریب بخورند).
«حِبال» جمع «حَبل» به معناى ریسمان و «عصّى» جمع «عَصا» است.
«اوجس» از «وجس» به معناى صداى پنهانى است و «ایجاس» به چیز پنهان در باطن گفته مى شود.
حضرت على (ع) در خطبه 6 نهج البلاغه در تفسیر «فاوجس فى نفسه» مى فرمایند: ترس موسى (ع) از تأثیر سحر در مردم جاهل بود.
پیام ها
1- آزاد گذاشتنها همیشه نشانه حقانیّت نیست. «امّا ان تلقى و امّا...» (طرفداران فرعون و ساحران، موسى را در انتخاب یکى از دو راه آزاد گذاشتند.)
2- به مخالفین اجازه آزادى عملى دهیم، آنگاه با جواب محکم و منطقى آنها را رد کنیم. «القوا»
3- اجازه القاى شبهه جهت پاسخگویى و رفع اشکال مانعى ندارد. «القوا»
4- سحر، حقیقت اشیا را تغییر نمى دهد، بلکه نمودها را دگرگون مى سازد و در ادارک انسان تأثیر مى گیرد. «یخیلّ الیه»
5 - رهبران نباید نگرانى خود را در برابر دشمن اظهار کنند. «فاوجس فى نفسه»
6- پیامبر نیز مانند عموم مردم حالات و روحیات مختلفى دارد. «فاوجس فى نفسه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است