- 3364
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 83 و 84 سوره مریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 83 و 84
أَلَمْ تَرَ أَنَّآ أَرْسَلْنَا الشَّیَاطِینَ عَلَى الْکَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً
فَلَا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدّاً
ترجمه
آیا ندیدى که ما شیطانها را به سوى کافران فرستادیم تا آنان را شدیداً تحریک کنند؟
پس بر (عذاب) آنان عجله مکن، ما حساب آنها (و روز و ساعت و اعمال و حتّى نفس زدن آنان) را شماره کنیم (تا موعدشان فرا رسد).
کلمهى «اَزّ» به معناى تحریک کردن شدید و از جاکندن است. «اَزّ القِدر» یعنى دیگ چنان به جوش آمد که هر چه در آن بود زیر و رو شد.
رابطه شیطان با اهل ایمان، ساده و دنبالش هشیارى و توبه است. «وسوس الیه» ولى رابطه شیطان با کفّار، رابطه اى سلطه گرانه است. «ارسلنا الشّیاطین على الکافرین» نه «الى الکافرین». البتّه این سلطه اى است که کافر، خود زمینه آن را فراهم کرده است. «انّما سلطانه على الّذین یتولّونه»
ممکن است مراد از فرستادن شیطان ها از سوى خدا، رها کردن آنها باشد؛ مثلاً کسى که سگ خود را نبندد و مانعش نشود مى گویند سگ خود را فرستاد.
در تفسیر قمى آمده است: آیه «وارسلنا الشیاطین» درباره کسانى نازل شده که خمس و زکات خود را نمى پردازند، خداوند بر اینان سلطان یا شیطانى را مى فرستد تا آن مقدار از مالى که از بابت خمس و زکات پرداخت نکرده اند، در غیر راه خداوند مصرف نمایند.
امام صادق (ع) فرمود: روزهاى عمر انسان را پدر و مادر او نیز مى توانند بشمارند؛ پس مراد از «نعدّلهم عدّا» این است که ما شماره نفَس هاى آنان را نیز مىدانیم.
پیام ها
1- کسانى که کفر را انتخاب کردند و ولایت شیطان را پذیرفتند، خداوند شیطانها را براى تشویق و تحریک آنان به فساد به سراغشان مى فرستد. (یکى از کیفرهاى کافران، سلطه شیطان بر آنهاست) «انّا ارسلنا الشّیاطین على الکافرین»
2- شیطان انسان را تحریک مى کند، ولى اجبار نمى کند. «تؤزّهم أزّا»
3- تحریک شیطان بسیار قوى است. «تؤزّهم أزّا»
4- هیچ چیز حتّى وسوسه هاى شیطان، از اراده خداوند خارج نیست. «انّا ارسلنا... تؤزّهم أزّا»
5 - کفر، مایه تحریک پذیرى از شیطان است. «على الکافرین تؤزّهم»
6- علم انبیا به مصالح و حوادث محدود است. «فلا تعجل علیهم»
7- لجاجت در کفر و دشمنى، پیامبرى را که خلق عظیم و سعه صدر داشت، به درخواست عذاب براى آنان وادار کرد. «فلا تعجل علیهم»
8 - سنّت خداوند بر مهلت دادن به مردم است. «نعدّلهم عدّا» برنامه هاى الهى منظّم و زمانبندى شده است، پس در مرگ و هلاکت کافران عجله نکنیم. «فلاتعجل علیهم»
9- اوامر و نواهى و دستورات خود را مستدل بیان کنید. «فلاتعجل... انّما نعدّ لهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ تَرَ أَنَّآ أَرْسَلْنَا الشَّیَاطِینَ عَلَى الْکَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً
فَلَا تَعْجَلْ عَلَیْهِمْ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدّاً
ترجمه
آیا ندیدى که ما شیطانها را به سوى کافران فرستادیم تا آنان را شدیداً تحریک کنند؟
پس بر (عذاب) آنان عجله مکن، ما حساب آنها (و روز و ساعت و اعمال و حتّى نفس زدن آنان) را شماره کنیم (تا موعدشان فرا رسد).
کلمهى «اَزّ» به معناى تحریک کردن شدید و از جاکندن است. «اَزّ القِدر» یعنى دیگ چنان به جوش آمد که هر چه در آن بود زیر و رو شد.
رابطه شیطان با اهل ایمان، ساده و دنبالش هشیارى و توبه است. «وسوس الیه» ولى رابطه شیطان با کفّار، رابطه اى سلطه گرانه است. «ارسلنا الشّیاطین على الکافرین» نه «الى الکافرین». البتّه این سلطه اى است که کافر، خود زمینه آن را فراهم کرده است. «انّما سلطانه على الّذین یتولّونه»
ممکن است مراد از فرستادن شیطان ها از سوى خدا، رها کردن آنها باشد؛ مثلاً کسى که سگ خود را نبندد و مانعش نشود مى گویند سگ خود را فرستاد.
در تفسیر قمى آمده است: آیه «وارسلنا الشیاطین» درباره کسانى نازل شده که خمس و زکات خود را نمى پردازند، خداوند بر اینان سلطان یا شیطانى را مى فرستد تا آن مقدار از مالى که از بابت خمس و زکات پرداخت نکرده اند، در غیر راه خداوند مصرف نمایند.
امام صادق (ع) فرمود: روزهاى عمر انسان را پدر و مادر او نیز مى توانند بشمارند؛ پس مراد از «نعدّلهم عدّا» این است که ما شماره نفَس هاى آنان را نیز مىدانیم.
پیام ها
1- کسانى که کفر را انتخاب کردند و ولایت شیطان را پذیرفتند، خداوند شیطانها را براى تشویق و تحریک آنان به فساد به سراغشان مى فرستد. (یکى از کیفرهاى کافران، سلطه شیطان بر آنهاست) «انّا ارسلنا الشّیاطین على الکافرین»
2- شیطان انسان را تحریک مى کند، ولى اجبار نمى کند. «تؤزّهم أزّا»
3- تحریک شیطان بسیار قوى است. «تؤزّهم أزّا»
4- هیچ چیز حتّى وسوسه هاى شیطان، از اراده خداوند خارج نیست. «انّا ارسلنا... تؤزّهم أزّا»
5 - کفر، مایه تحریک پذیرى از شیطان است. «على الکافرین تؤزّهم»
6- علم انبیا به مصالح و حوادث محدود است. «فلا تعجل علیهم»
7- لجاجت در کفر و دشمنى، پیامبرى را که خلق عظیم و سعه صدر داشت، به درخواست عذاب براى آنان وادار کرد. «فلا تعجل علیهم»
8 - سنّت خداوند بر مهلت دادن به مردم است. «نعدّلهم عدّا» برنامه هاى الهى منظّم و زمانبندى شده است، پس در مرگ و هلاکت کافران عجله نکنیم. «فلاتعجل علیهم»
9- اوامر و نواهى و دستورات خود را مستدل بیان کنید. «فلاتعجل... انّما نعدّ لهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است