- 4926
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 54 و 55 سوره مریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 54 و 55
وَاذْکُرْ فِى الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولاًنَّبِیّاً
وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیّاً
ترجمه
و در این کتاب از اسماعیل یاد کن که او همواره در وعده هایش صادق و فرستاده اى پیامبر بود.
و همواره خاندان خود را به نماز و زکات امر مى کرد و پیوسته نزد پروردگارش مورد رضایت بود.
مراد از اسماعیل، یا فرزند حضرت ابراهیم است، یا یکى دیگر از پیامبران بنى اسرائیل به نام اسماعیلبن حزقیل.
همه پیامبران، صادق الوعد بوده اند، امّا بروز این خصلت در اسماعیل (ع) بیشتر بوده است.
دربارهى رسول خدا روایت شده است که آن حضرت با شخصى در کنار کعبه قرار ملاقات داشتند و آن شخص فراموش کرد. حضرت تا سه روز منتظر ماند تا به آن شخص خبر دادند، آن شخص آمد و عذرخواهى کرد. همچنین پیامبر با کسى وعده گذاشت که هنگام ظهر او را ملاقات کند، ولى چون او نیامد، حضرت تا غروب منتظر ماند.
صادق الوعد بودن، صفتى الهى است، «ان اللّه لایخلف المیعاد» وتخلّف در وعده، نشانه نفاق است. در احادیث مى خوانیم: علامت منافق سه چیز است: خیانت در امانت، دروغ در سخن، تخلّف در وعده.
مقام رضوان و رضایت، بزرگترین خواسته و هدف انبیا است. «واجعله رب رضیا» ، «وکان عند ربه مرضیّا» در حدیث مى خوانیم: چون اهل بهشت در بهشت مستقر شوند، خطاب مى رسد آیا حاجت دیگرى دارید؟ مى گویند: «ربّنا رضاک» پروردگارا! رضاى تو هدف ماست.
پیام ها
1- تجلیل از بزرگان لازم است. «واذکر فىالکتاب اسماعیل»
2- تجلیل از بزرگان، باید پایدار و عمیق باشد، نه سطحى و زودگذر. «فىالکتاب»
3- ملاک تجلیل باید کمالات معنوى پایدار باشد. «کان صادق الوعد»
4- وفاى به عهد، از صفات ارزشمند انسانى است. «کان صادق الوعد»
5 - پیامبران، علاوه بر مسئولیّت اجتماعى، مسئولیّت خانوادگى هم دارند. «و کان یأمر اهله»
6- سفارش به نماز وزکات، از وظایف پدر خانواده است. «وکان یأمر اهله بالصلوة و الزکوة» (با اینکه سفارش به نماز در خانواده ها کم وبیش هست، امّا سفارش به زکات نیست.)
7- امر به نماز و زکات، از مصادیق امر به معروف است. «وکان یأمر»
8 - نماز و زکات، سابقه اى بس طولانى دارند. «وکان یأمر ...»
9- نماز (ارتباط با خالق) و زکات (ارتباط با مخلوق)، از هم جدا نیست. (عبادت بدنى به تنهایى شرط کمال نیست.) «بالصلوة والزکوة»
10- در امر به معروف و توصیه به نماز، باید از نزدیکان شروع کنیم. «کانیأمراهله»
11- ارشاد و توصیه به نماز باید دایمى باشد. «وکان یأمر ...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَاذْکُرْ فِى الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولاًنَّبِیّاً
وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیّاً
ترجمه
و در این کتاب از اسماعیل یاد کن که او همواره در وعده هایش صادق و فرستاده اى پیامبر بود.
و همواره خاندان خود را به نماز و زکات امر مى کرد و پیوسته نزد پروردگارش مورد رضایت بود.
مراد از اسماعیل، یا فرزند حضرت ابراهیم است، یا یکى دیگر از پیامبران بنى اسرائیل به نام اسماعیلبن حزقیل.
همه پیامبران، صادق الوعد بوده اند، امّا بروز این خصلت در اسماعیل (ع) بیشتر بوده است.
دربارهى رسول خدا روایت شده است که آن حضرت با شخصى در کنار کعبه قرار ملاقات داشتند و آن شخص فراموش کرد. حضرت تا سه روز منتظر ماند تا به آن شخص خبر دادند، آن شخص آمد و عذرخواهى کرد. همچنین پیامبر با کسى وعده گذاشت که هنگام ظهر او را ملاقات کند، ولى چون او نیامد، حضرت تا غروب منتظر ماند.
صادق الوعد بودن، صفتى الهى است، «ان اللّه لایخلف المیعاد» وتخلّف در وعده، نشانه نفاق است. در احادیث مى خوانیم: علامت منافق سه چیز است: خیانت در امانت، دروغ در سخن، تخلّف در وعده.
مقام رضوان و رضایت، بزرگترین خواسته و هدف انبیا است. «واجعله رب رضیا» ، «وکان عند ربه مرضیّا» در حدیث مى خوانیم: چون اهل بهشت در بهشت مستقر شوند، خطاب مى رسد آیا حاجت دیگرى دارید؟ مى گویند: «ربّنا رضاک» پروردگارا! رضاى تو هدف ماست.
پیام ها
1- تجلیل از بزرگان لازم است. «واذکر فىالکتاب اسماعیل»
2- تجلیل از بزرگان، باید پایدار و عمیق باشد، نه سطحى و زودگذر. «فىالکتاب»
3- ملاک تجلیل باید کمالات معنوى پایدار باشد. «کان صادق الوعد»
4- وفاى به عهد، از صفات ارزشمند انسانى است. «کان صادق الوعد»
5 - پیامبران، علاوه بر مسئولیّت اجتماعى، مسئولیّت خانوادگى هم دارند. «و کان یأمر اهله»
6- سفارش به نماز وزکات، از وظایف پدر خانواده است. «وکان یأمر اهله بالصلوة و الزکوة» (با اینکه سفارش به نماز در خانواده ها کم وبیش هست، امّا سفارش به زکات نیست.)
7- امر به نماز و زکات، از مصادیق امر به معروف است. «وکان یأمر»
8 - نماز و زکات، سابقه اى بس طولانى دارند. «وکان یأمر ...»
9- نماز (ارتباط با خالق) و زکات (ارتباط با مخلوق)، از هم جدا نیست. (عبادت بدنى به تنهایى شرط کمال نیست.) «بالصلوة والزکوة»
10- در امر به معروف و توصیه به نماز، باید از نزدیکان شروع کنیم. «کانیأمراهله»
11- ارشاد و توصیه به نماز باید دایمى باشد. «وکان یأمر ...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است