- 1945
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 سوره مریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 47
قَالَ سَلَامٌ عَلَیْکَ سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّى إِنَّهُ کَانَ بِى حَفِیّاً
ترجمه
(ابراهیم از او جدا شد و) گفت: سلام بر تو، به زودى از پروردگارم براى تو آمرزش مى خواهم، زیرا او همواره نسبت به من بسیار مهربان بوده است.
کلمه «حَفىّ» به کسى گفته مى شود که کمال نیکى و گرامىداشت را در حقّ دیگرى دارد و گاهى به معناى عالم است.
در این آیات، روحیّات مؤمن و کافر در گفتگوها به خوبى به چشم مى خورد:
الف: ابراهیم عاطفى حرف مى زند و عمویش با خشونت، ابراهیم چهار بار مى گوید: «یا أبتِ» ولى عموى بت پرستش حتّى یک بار نگفت: «یا بنىّ»
ب: ابراهیم با استدلال حرف مىزند، امّا آزر بىدلیل سخن مى گوید. ابراهیم مى گوید: «لِمَ تعبد ما لا یسمع» عمو مى گوید: «آلهتى»
ج: ابراهیم، دلسوزانه حرف مىزند، امّا آزر با تهدید جواب مى دهد.
د: ابراهیم، سلام مى کند، امّا آزر دستور فاصله گرفتن مى دهد. «واهجرنى»
کم مباش از درخت سایه فکن
هر که سنگت زند ثمر بخشش
استغفار حضرت ابراهیم، براى عموى بتپرستش به خاطر آن بود که احتمال هدایت شدن اورا مىداد. «سأستغفرلک» ولى همین که از هدایت عمو مأیوس شد، از او برائت جست. قرآن مى فرماید: «وما کان استغفار ابراهیم لابیه الاّ عن موعدة وعدها ایّاه فلمّا تبین له انّه عدوّ للّه تبرّء منه»
پیام ها
1- مردان خدا در برابر تهدید وتحقیر دیگران، صبور ودریا دلند. «قال سلامٌعلیک»
2- سعى کنیم آتش خشم دیگران را با سخنان زیبا و آرامبخش، خاموش کنیم. «لارجمنّک ... قال سلامٌ علیک»
3- استغفار انبیا و اولیا، آثار خاصّى دارد. (و گرنه وعده استغفار نقش مهمى ندارد.) «ساستغفر لک»
4- قبول عذرخواهى، از شئون ربوبیّت است. «ساستغفر لک ربّى»
5 - براى استغفار، زمانهاى خاصى اولویّت دارد. «ساستغفر» یعنى در زمان مناسب دعا خواهم کرد.
6- از آداب دعا توجّه به ربوبیّت خداوند است. «ربّى»
7- در برابر تهدیدهاى مخالفان، به یاد الطاف خدا باشیم. «انّه کان بى حفیّا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ سَلَامٌ عَلَیْکَ سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّى إِنَّهُ کَانَ بِى حَفِیّاً
ترجمه
(ابراهیم از او جدا شد و) گفت: سلام بر تو، به زودى از پروردگارم براى تو آمرزش مى خواهم، زیرا او همواره نسبت به من بسیار مهربان بوده است.
کلمه «حَفىّ» به کسى گفته مى شود که کمال نیکى و گرامىداشت را در حقّ دیگرى دارد و گاهى به معناى عالم است.
در این آیات، روحیّات مؤمن و کافر در گفتگوها به خوبى به چشم مى خورد:
الف: ابراهیم عاطفى حرف مى زند و عمویش با خشونت، ابراهیم چهار بار مى گوید: «یا أبتِ» ولى عموى بت پرستش حتّى یک بار نگفت: «یا بنىّ»
ب: ابراهیم با استدلال حرف مىزند، امّا آزر بىدلیل سخن مى گوید. ابراهیم مى گوید: «لِمَ تعبد ما لا یسمع» عمو مى گوید: «آلهتى»
ج: ابراهیم، دلسوزانه حرف مىزند، امّا آزر با تهدید جواب مى دهد.
د: ابراهیم، سلام مى کند، امّا آزر دستور فاصله گرفتن مى دهد. «واهجرنى»
کم مباش از درخت سایه فکن
هر که سنگت زند ثمر بخشش
استغفار حضرت ابراهیم، براى عموى بتپرستش به خاطر آن بود که احتمال هدایت شدن اورا مىداد. «سأستغفرلک» ولى همین که از هدایت عمو مأیوس شد، از او برائت جست. قرآن مى فرماید: «وما کان استغفار ابراهیم لابیه الاّ عن موعدة وعدها ایّاه فلمّا تبین له انّه عدوّ للّه تبرّء منه»
پیام ها
1- مردان خدا در برابر تهدید وتحقیر دیگران، صبور ودریا دلند. «قال سلامٌعلیک»
2- سعى کنیم آتش خشم دیگران را با سخنان زیبا و آرامبخش، خاموش کنیم. «لارجمنّک ... قال سلامٌ علیک»
3- استغفار انبیا و اولیا، آثار خاصّى دارد. (و گرنه وعده استغفار نقش مهمى ندارد.) «ساستغفر لک»
4- قبول عذرخواهى، از شئون ربوبیّت است. «ساستغفر لک ربّى»
5 - براى استغفار، زمانهاى خاصى اولویّت دارد. «ساستغفر» یعنى در زمان مناسب دعا خواهم کرد.
6- از آداب دعا توجّه به ربوبیّت خداوند است. «ربّى»
7- در برابر تهدیدهاى مخالفان، به یاد الطاف خدا باشیم. «انّه کان بى حفیّا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است