- 2653
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 42 سوره مریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 42
إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ یَآ أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا یَسْمَعُ وَ لَا یُبْصِرُ وَ لَا یُغْنِى عَنکَ شَیْئاً
ترجمه
آنگاه که (ابراهیم) به پدرش گفت: اى پدر! چرا چیزى را مى پرستى که نمى شنود و نمى بیند و تو را از هیچ چیز بى نیاز نمى کند؟
پدر حضرت ابراهیم، فوت شده بود و کسى که در قرآن به عنوان پدر او معرفى شده، سرپرست او عمویش آزر یا شوهر مادرش بوده است.
در روایات اهل بیت نیز مى خوانیم که پدر حضرت ابراهیم موحّد بود و مراد از «أب» در اینجا عموى اوست.
در زبان عربى، کلمه «أب» معناى وسیعى دارد و بر معلّم و مربّى و حتّى پدر زن نیز گفته مى شود. در روایات نیز از پیامبر نقل شده است که فرمود: «أنا و علىّ اَبَوا هذه الاُمّة» من و علىّ پدران این امّت هستیم.
پیام ها
1- مناظرات ابراهیم با عمویش قابل یادآورى و بزرگداشت است. «اذ قال»
2- در نهى از منکر، از نزدیکان خود شروع مى کنیم. «یا اَبتِ»
3- نهى از منکر مرز سنّى ندارد. (پسر مى تواند بزرگ خانواده را نهى کند، امّا باید احترام آنان را حفظ کند.) «یا اَبتِ»
4- همیشه کمال افراد به سن آنها بستگى ندارد؛ گاهى فرزند خانه از بزرگترها بهتر مى فهمد. «یا ابت»
5 - ارشاد و تبلیغ نباید همیشه عمومى باشد، بلکه گاهى باید به خود فرد گفته شود. «یا اَبَتِ»
6- در نهى از منکر، با ایجاد سؤال، وجدان افراد را به قضاوت گیریم. «لم تعبد»
7- در نهى از منکر، از منکرهاى اعتقادى شروع کنیم. (متأسفانه ما بیشتر سرگرم منکرهاى اخلاقى و اجتماعى هستیم) «لم تعبد»
8 - راه حقّ را فداى عواطف نکنیم. «لابیه لم تعبد» خویشاوندى نباید مانع نهى از منکر شود.
9- بت پرستى، از فرشته پرستى، انسان پرستى و گاوپرستى بدتر است، زیرا در آنها بینایى و شنوایى و شعور هست، ولى در بت نیست. «مالا یسمع ...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ یَآ أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا یَسْمَعُ وَ لَا یُبْصِرُ وَ لَا یُغْنِى عَنکَ شَیْئاً
ترجمه
آنگاه که (ابراهیم) به پدرش گفت: اى پدر! چرا چیزى را مى پرستى که نمى شنود و نمى بیند و تو را از هیچ چیز بى نیاز نمى کند؟
پدر حضرت ابراهیم، فوت شده بود و کسى که در قرآن به عنوان پدر او معرفى شده، سرپرست او عمویش آزر یا شوهر مادرش بوده است.
در روایات اهل بیت نیز مى خوانیم که پدر حضرت ابراهیم موحّد بود و مراد از «أب» در اینجا عموى اوست.
در زبان عربى، کلمه «أب» معناى وسیعى دارد و بر معلّم و مربّى و حتّى پدر زن نیز گفته مى شود. در روایات نیز از پیامبر نقل شده است که فرمود: «أنا و علىّ اَبَوا هذه الاُمّة» من و علىّ پدران این امّت هستیم.
پیام ها
1- مناظرات ابراهیم با عمویش قابل یادآورى و بزرگداشت است. «اذ قال»
2- در نهى از منکر، از نزدیکان خود شروع مى کنیم. «یا اَبتِ»
3- نهى از منکر مرز سنّى ندارد. (پسر مى تواند بزرگ خانواده را نهى کند، امّا باید احترام آنان را حفظ کند.) «یا اَبتِ»
4- همیشه کمال افراد به سن آنها بستگى ندارد؛ گاهى فرزند خانه از بزرگترها بهتر مى فهمد. «یا ابت»
5 - ارشاد و تبلیغ نباید همیشه عمومى باشد، بلکه گاهى باید به خود فرد گفته شود. «یا اَبَتِ»
6- در نهى از منکر، با ایجاد سؤال، وجدان افراد را به قضاوت گیریم. «لم تعبد»
7- در نهى از منکر، از منکرهاى اعتقادى شروع کنیم. (متأسفانه ما بیشتر سرگرم منکرهاى اخلاقى و اجتماعى هستیم) «لم تعبد»
8 - راه حقّ را فداى عواطف نکنیم. «لابیه لم تعبد» خویشاوندى نباید مانع نهى از منکر شود.
9- بت پرستى، از فرشته پرستى، انسان پرستى و گاوپرستى بدتر است، زیرا در آنها بینایى و شنوایى و شعور هست، ولى در بت نیست. «مالا یسمع ...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است