- 1858
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 102 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء- آیه 102
قَالَ لَقَدْ عَلِمْتَ مَآ أَنزَلَ هَؤُلَا ءِ إِلَّا رَبُّ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ بَصَآئِرَ وَإِنِّى لَأَظُنُّکَ یَفِرْعَوْنُ مَثْبُوراً
ترجمه
موسى گفت: قطعاً مى دانى که این (معجزات) را جز پروردگار آسمان ها و زمین براى بصیرت شما نفرستاده است و من تو را اى فرعون! هلاک شده مى پندارم.
سؤال: با آنکه موسى (ع) به هلاک شدن فرعون یقین داشت، چرا مى گوید: «لأظنّک» گمان دارم؟
پاسخ: اوّلاً: ظنّ تنها به معناى گمان نیست، بلکه به باور ویقین نیز گفته شده است.
ثانیاً: شاید امیدى به هدایتش داشت.
ثالثاً: وقتى دشمن پردهدرى نمىکند، ادب در بحث و مناظره اقتضا دارد ما نیز حریم را نگه داریم. فرعون گفت: «لاظنّک یا موسى مسحوراً» موسى نیز در جواب او فرمود: «لاظنّک یافرعون مثبوراً»
پیام ها
1- گاهى انسان با آنکه حقّ را مى داند، امّا خود را به جهالت مى زند. «لقد عَلِمتَ...»
2- علم به تنهایى در هدایت و راهیابى انسان کافى نیست، بلکه ایمان و تسلیم لازم است، وگرنه فرعون هم علم داشت. «عَلِمتَ»
3- معجزات موسى به قدرى روشن بود که فرعون هم به آن علم داشت. «عَلِمتَ»
4- معجزات براى بصیرت مردم است، ولى در سحر و جادو بصیرت نیست. «بصائر»
5 - در نظام هاى حکومتى فاسد، براى هدایت مردم باید به سراغ رئیس حکومت رفت. «یا فرعون»
6- پیامبران الهى، به راه خود مطمئن بودند، از این رو با صراحت به طاغوت ها اخطار مى کردند. «لأظنّک یا فرعون مثبوراً»
7- هرکه حقّ را بفهمد، امّا لجاجت و کبر ورزد، هلاک مى شود. «عَلِمتَ...مثبوراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ لَقَدْ عَلِمْتَ مَآ أَنزَلَ هَؤُلَا ءِ إِلَّا رَبُّ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ بَصَآئِرَ وَإِنِّى لَأَظُنُّکَ یَفِرْعَوْنُ مَثْبُوراً
ترجمه
موسى گفت: قطعاً مى دانى که این (معجزات) را جز پروردگار آسمان ها و زمین براى بصیرت شما نفرستاده است و من تو را اى فرعون! هلاک شده مى پندارم.
سؤال: با آنکه موسى (ع) به هلاک شدن فرعون یقین داشت، چرا مى گوید: «لأظنّک» گمان دارم؟
پاسخ: اوّلاً: ظنّ تنها به معناى گمان نیست، بلکه به باور ویقین نیز گفته شده است.
ثانیاً: شاید امیدى به هدایتش داشت.
ثالثاً: وقتى دشمن پردهدرى نمىکند، ادب در بحث و مناظره اقتضا دارد ما نیز حریم را نگه داریم. فرعون گفت: «لاظنّک یا موسى مسحوراً» موسى نیز در جواب او فرمود: «لاظنّک یافرعون مثبوراً»
پیام ها
1- گاهى انسان با آنکه حقّ را مى داند، امّا خود را به جهالت مى زند. «لقد عَلِمتَ...»
2- علم به تنهایى در هدایت و راهیابى انسان کافى نیست، بلکه ایمان و تسلیم لازم است، وگرنه فرعون هم علم داشت. «عَلِمتَ»
3- معجزات موسى به قدرى روشن بود که فرعون هم به آن علم داشت. «عَلِمتَ»
4- معجزات براى بصیرت مردم است، ولى در سحر و جادو بصیرت نیست. «بصائر»
5 - در نظام هاى حکومتى فاسد، براى هدایت مردم باید به سراغ رئیس حکومت رفت. «یا فرعون»
6- پیامبران الهى، به راه خود مطمئن بودند، از این رو با صراحت به طاغوت ها اخطار مى کردند. «لأظنّک یا فرعون مثبوراً»
7- هرکه حقّ را بفهمد، امّا لجاجت و کبر ورزد، هلاک مى شود. «عَلِمتَ...مثبوراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است