- 2438
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 99 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء- آیه 99
أَوَلَمْ یَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ قَادِرٌ عَلَى أَن یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ وَجَعَلَ لَهُمْ أَجَلاً لَّا رَیْبَ فِیهِ فَأَبَى الظَّلِمُونَ إِلَّا کُفُوراً
ترجمه
آیا نیاندیشیده اند خداوندى که آسمان ها و زمین را آفریده است، بر آفریدن مثل این مردم نیز تواناست؟ و خداوند براى آنان مدّتى معیّن کرده که شکّى در آن نیست، امّا ستمگران سرباز زده و جز به کفر به چیزى تن نمى دهند.
عبارت «لاریب فیه»، یعنى جاى هیچ تردیدى در قرآن نیست، نه آنکه هیچ کس تردیدى در آن نمىکند.
قرآن بارها براى شکزدایى از معاد، به آفرینش آسمان ها و زمین و عظمت دستگاه خلقت و قدرت الهى بر آفرینش، اشاره کرده است. «ءانتم اَشدّ خَلقاً أم السماء بَناها» آیا آفرینش شما سختتر است یا آسمان که آن را بنا نهاد؟ یعنى بهترین دلیل بر امکان وجود یک چیز، واقع شدن و بودن آن است.
در قیامت، استخوان هاى پوسیده همان استخوان هاى دنیوى و روح ملحق شده به آنها همان روح است، امّا قرآن «مِثلَهم» مى گوید، مانند خشتى که اگر در هم کوبیده و دوباره از همان گل خشتى بسازند، مى گویند: این مثل اوّلى است، نه عین آن. با آنکه موادّش همان مواد است. «مِثلَهم»
پیام ها
1- بهترین دلیل بر امکان معاد، توجّه به قدرت الهى در طبیعت است. «أوَلَم یَروا»
2- زندگى دنیا چند روزى بیشتر نیست، کافران این همه سرسختى نکنند، یا مرگشان مىرسد، یا قیامت. «جَعل لهم اجلاً»
3- بى توجّهى به قدرت خداوند و استبعاد قیامت، عملى ظالمانه است، «فأبى الظالمون» و ظلم زمینهى کفر است. «الاّ کُفورا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَوَلَمْ یَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ قَادِرٌ عَلَى أَن یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ وَجَعَلَ لَهُمْ أَجَلاً لَّا رَیْبَ فِیهِ فَأَبَى الظَّلِمُونَ إِلَّا کُفُوراً
ترجمه
آیا نیاندیشیده اند خداوندى که آسمان ها و زمین را آفریده است، بر آفریدن مثل این مردم نیز تواناست؟ و خداوند براى آنان مدّتى معیّن کرده که شکّى در آن نیست، امّا ستمگران سرباز زده و جز به کفر به چیزى تن نمى دهند.
عبارت «لاریب فیه»، یعنى جاى هیچ تردیدى در قرآن نیست، نه آنکه هیچ کس تردیدى در آن نمىکند.
قرآن بارها براى شکزدایى از معاد، به آفرینش آسمان ها و زمین و عظمت دستگاه خلقت و قدرت الهى بر آفرینش، اشاره کرده است. «ءانتم اَشدّ خَلقاً أم السماء بَناها» آیا آفرینش شما سختتر است یا آسمان که آن را بنا نهاد؟ یعنى بهترین دلیل بر امکان وجود یک چیز، واقع شدن و بودن آن است.
در قیامت، استخوان هاى پوسیده همان استخوان هاى دنیوى و روح ملحق شده به آنها همان روح است، امّا قرآن «مِثلَهم» مى گوید، مانند خشتى که اگر در هم کوبیده و دوباره از همان گل خشتى بسازند، مى گویند: این مثل اوّلى است، نه عین آن. با آنکه موادّش همان مواد است. «مِثلَهم»
پیام ها
1- بهترین دلیل بر امکان معاد، توجّه به قدرت الهى در طبیعت است. «أوَلَم یَروا»
2- زندگى دنیا چند روزى بیشتر نیست، کافران این همه سرسختى نکنند، یا مرگشان مىرسد، یا قیامت. «جَعل لهم اجلاً»
3- بى توجّهى به قدرت خداوند و استبعاد قیامت، عملى ظالمانه است، «فأبى الظالمون» و ظلم زمینهى کفر است. «الاّ کُفورا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است