- 2514
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 61 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 61
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِکَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ قَالَ ءَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِیناً
ترجمه
و به یادآور زمانى که به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس سجده کردند، مگر ابلیس که گفت: آیا براى کسى سجده کنم که از گل آفریده اى؟!
در قرآن بارها به مسأله سجود فرشتگان و سرپیچى ابلیس اشاره شده است.
ابلیس، از جنّ است، «کان من الجنّ» و لشکریانى دارد، «و جنود ابلیس اجمعون» و سپاه او پیاده و سواره، «و اَجلِب علیهم بخَیلک و رَجِلِک» و عامل انحراف و سجده نکردنش نیز قیاس خاک و آتش بود. «خلقتنى من نارٍ و خلقته من طین»
پیام ها
1- سجده براى غیر خدا، اما به فرمان خداوند، مانعى ندارد. «قلنا...اُسجدوا لآدم»
2- انسان گل سرسبد موجودات است، چرا که فرشتگان معصوم در برابر او سجده کردند. «اُسجدوا لآدم فسجدوا»
3- فرشتگان، تسلیم فرمان خدایند. «اُسجدوا... فسجدوا»
4- اعتقاد به برترىه اى موهوم، شیطانى است، زیرا شیطان، به برترى نوع خود عقیده داشت. «ءاسجد لمن خلقت طیناً»
5 - اعتراض به حکمت، عدل و امر خدا، بدتر از سجده نکردن است. «ءاسجد...»
6- ابلیس موجودى سنجش گر و داراى اختیار است. «الاّ ابلیس ءاسجد...»
7- اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابلیس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد کرد) «قلنا... اُسجدوا... ءاسجد لمن خلقت طیناً»
8 - ریشه معصیت گاهى خودبرتربینى است. «ءاسجد لمن خلقت طیناً»
9- حسد ابلیس، چشم حقیقت بین او را بست، خاک و گل بودن آدم را دید، ولى روح الهى «نفخت فیه من روحى» او را ندید. «ءاسجد... طیناً»
10- ابلیس ملاک ارزش را عناصر مادّى مى پندارد. «طیناً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِکَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ قَالَ ءَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِیناً
ترجمه
و به یادآور زمانى که به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس سجده کردند، مگر ابلیس که گفت: آیا براى کسى سجده کنم که از گل آفریده اى؟!
در قرآن بارها به مسأله سجود فرشتگان و سرپیچى ابلیس اشاره شده است.
ابلیس، از جنّ است، «کان من الجنّ» و لشکریانى دارد، «و جنود ابلیس اجمعون» و سپاه او پیاده و سواره، «و اَجلِب علیهم بخَیلک و رَجِلِک» و عامل انحراف و سجده نکردنش نیز قیاس خاک و آتش بود. «خلقتنى من نارٍ و خلقته من طین»
پیام ها
1- سجده براى غیر خدا، اما به فرمان خداوند، مانعى ندارد. «قلنا...اُسجدوا لآدم»
2- انسان گل سرسبد موجودات است، چرا که فرشتگان معصوم در برابر او سجده کردند. «اُسجدوا لآدم فسجدوا»
3- فرشتگان، تسلیم فرمان خدایند. «اُسجدوا... فسجدوا»
4- اعتقاد به برترىه اى موهوم، شیطانى است، زیرا شیطان، به برترى نوع خود عقیده داشت. «ءاسجد لمن خلقت طیناً»
5 - اعتراض به حکمت، عدل و امر خدا، بدتر از سجده نکردن است. «ءاسجد...»
6- ابلیس موجودى سنجش گر و داراى اختیار است. «الاّ ابلیس ءاسجد...»
7- اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابلیس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد کرد) «قلنا... اُسجدوا... ءاسجد لمن خلقت طیناً»
8 - ریشه معصیت گاهى خودبرتربینى است. «ءاسجد لمن خلقت طیناً»
9- حسد ابلیس، چشم حقیقت بین او را بست، خاک و گل بودن آدم را دید، ولى روح الهى «نفخت فیه من روحى» او را ندید. «ءاسجد... طیناً»
10- ابلیس ملاک ارزش را عناصر مادّى مى پندارد. «طیناً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است