- 6707
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 33 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 33
وَلَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَناً فَلَا یُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُوراً
ترجمه
و کسى را که خداوند، (قتل او را) حرام کرده است نکشید، مگر به حقّ. و هر کس مظلوم کشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده ایم، پس نباید در کشتن (و قصاص) زیاده روى کند، چرا که آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است.
«فلایسرف فى القتل» یعنى در قصاص بیش از قاتل رانکشید و یا او را مثله نکنید، چنانکه در جاهلیّت چنین رسمى وجود داشته است.
قتل نفس و آدمکشى از گناهان کبیره است. هر کس در غیر مورد قصاص یا فساد، کسى را بکشد، گویا همه مردم را کشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فکاّنما قتل النّاس جمیعاً» و کیفر چنین قتلى دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها» این کیفر، براى کسى که اسلحه بکشد و تهدید به قتل کند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.
در روایات یکى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدى ( عج) شمرده شده که انتقام جدّ عزیزش امام حسین (ع) را خواهد گرفت. «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً»
حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدمکشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
پیام ها
1- هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى که با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...»
2- قانون الهى، محور ارزش ها و حرمت هاست. «حرّم اللّه»
3- خودکشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه»
4- از نظر اسلام، کشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد، لواط یا زناى محصنه) جایز است. «الاّ بالحقّ»
5 - مظلوم، هر که باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً»
6- قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
7- اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و کشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
7- در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسان ها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یک نفر را بکشند و از قانون قصاص سوء استفاده کنند.
9- قاتل را مُثله نکنید و در نوع و کیفیّت قصاص، ناجوانمردى نکنید. «فلا یسرف فى القتل»
10- از سنّت هاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه کان منصورا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَناً فَلَا یُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُوراً
ترجمه
و کسى را که خداوند، (قتل او را) حرام کرده است نکشید، مگر به حقّ. و هر کس مظلوم کشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده ایم، پس نباید در کشتن (و قصاص) زیاده روى کند، چرا که آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است.
«فلایسرف فى القتل» یعنى در قصاص بیش از قاتل رانکشید و یا او را مثله نکنید، چنانکه در جاهلیّت چنین رسمى وجود داشته است.
قتل نفس و آدمکشى از گناهان کبیره است. هر کس در غیر مورد قصاص یا فساد، کسى را بکشد، گویا همه مردم را کشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فکاّنما قتل النّاس جمیعاً» و کیفر چنین قتلى دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها» این کیفر، براى کسى که اسلحه بکشد و تهدید به قتل کند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.
در روایات یکى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدى ( عج) شمرده شده که انتقام جدّ عزیزش امام حسین (ع) را خواهد گرفت. «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً»
حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدمکشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
پیام ها
1- هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى که با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...»
2- قانون الهى، محور ارزش ها و حرمت هاست. «حرّم اللّه»
3- خودکشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه»
4- از نظر اسلام، کشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد، لواط یا زناى محصنه) جایز است. «الاّ بالحقّ»
5 - مظلوم، هر که باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً»
6- قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
7- اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و کشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
7- در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسان ها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یک نفر را بکشند و از قانون قصاص سوء استفاده کنند.
9- قاتل را مُثله نکنید و در نوع و کیفیّت قصاص، ناجوانمردى نکنید. «فلا یسرف فى القتل»
10- از سنّت هاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه کان منصورا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است