- ۵۲۱۶
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
تفسیر آیه ۱۸ سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه ۱۸
مَن کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَآءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً
ترجمه
هر کس پیوسته زندگى دنیاى زودگذر را بخواهد، به مقدارى که بخواهیم و براى هرکه اراده کنیم، در این دنیا بشتاب فراهم مىکنیم، سپس جهنّم را برایش قرار مىدهیم که با شرمندگى و طردشدگى، وارد آن خواهد شد.
از دیدگاه قرآن، دنیاطلبى و دنیاگرایى اگر سبب غفلت از آخرت و انحصار خواسته ها در دنیا باشد، نکوهیده است. این نکته در آیات فراوانى مطرح شده است، از جمله: «یَعلمون ظاهِراً مِن الحَیوة الدّنیا و هم عَن الآخرة هم غافِلون»، «فأعرض عن مَن تَولّى عن ذکرِنا و لم یُرِد الاّ الحیوةَ الدّنیا» و «أرَضیتُم بالحَیوة الدّنیا»
... در جهان مادیّات نزاع و درگیرى زیاد است و همه کس به همه آرزوهایش نمىرسد، پس باید اندازه و سهمیهاى باشد که چه کسى چه مقدار داشته باشد: «عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید»، امّا در دنیاى معنویات، چون تزاحم و محدودیّتى نیست، همه صد درصد کامیاب مىشوند و راه براى بیشتر هم باز است. «کان سعیهم مشکورا»
پیام ها
۱- دنیا زودگذر است. «العاجلة»
۲- انسان، با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است، ولى ارادهى الهى اصل است. «یرید... لمن نُرید»
۳- آنچه زشت است، خصلت دنیاگرایى است، نه اصل دنیا. «کان یُرید العاجله»
۴- خواست انسان بى حدّ و حصر است، پس باید در چهارچوب ارادهى الهى محدود شود. «ما نشاء»
۵ - همهى دنیاخواهان به دنیا نمىرسند. «لمن نُرید»
۶- دنیاطلبان دو دستهاند: برخى دنیا و آخرت را مىبازند، «خسر الدنیا و الآخرة» بعضى به بخشى از خواستههاى دنیایىشان مىرسند. «عجّلنا له فیها ما نشاء»
۷- دنیاطلبان و صاحبان اهداف مادّى، شاید به مقدارى از نام و نان برسند، ولى قیامتشان تباه است. «جعلنا له جهنّم»
۸ - پایان دنیاطلبى، پشیمانى و دوزخ است. «جعلنا له جهنّم»
۹- دنیاطلبان، هم در آتش مىسوزند (عذاب جسمى)، هم تحقیر مىشوند (عذاب روحى). «یَصلیها مَذموماً مَدحوراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
مَن کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَآءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً
ترجمه
هر کس پیوسته زندگى دنیاى زودگذر را بخواهد، به مقدارى که بخواهیم و براى هرکه اراده کنیم، در این دنیا بشتاب فراهم مىکنیم، سپس جهنّم را برایش قرار مىدهیم که با شرمندگى و طردشدگى، وارد آن خواهد شد.
از دیدگاه قرآن، دنیاطلبى و دنیاگرایى اگر سبب غفلت از آخرت و انحصار خواسته ها در دنیا باشد، نکوهیده است. این نکته در آیات فراوانى مطرح شده است، از جمله: «یَعلمون ظاهِراً مِن الحَیوة الدّنیا و هم عَن الآخرة هم غافِلون»، «فأعرض عن مَن تَولّى عن ذکرِنا و لم یُرِد الاّ الحیوةَ الدّنیا» و «أرَضیتُم بالحَیوة الدّنیا»
... در جهان مادیّات نزاع و درگیرى زیاد است و همه کس به همه آرزوهایش نمىرسد، پس باید اندازه و سهمیهاى باشد که چه کسى چه مقدار داشته باشد: «عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید»، امّا در دنیاى معنویات، چون تزاحم و محدودیّتى نیست، همه صد درصد کامیاب مىشوند و راه براى بیشتر هم باز است. «کان سعیهم مشکورا»
پیام ها
۱- دنیا زودگذر است. «العاجلة»
۲- انسان، با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است، ولى ارادهى الهى اصل است. «یرید... لمن نُرید»
۳- آنچه زشت است، خصلت دنیاگرایى است، نه اصل دنیا. «کان یُرید العاجله»
۴- خواست انسان بى حدّ و حصر است، پس باید در چهارچوب ارادهى الهى محدود شود. «ما نشاء»
۵ - همهى دنیاخواهان به دنیا نمىرسند. «لمن نُرید»
۶- دنیاطلبان دو دستهاند: برخى دنیا و آخرت را مىبازند، «خسر الدنیا و الآخرة» بعضى به بخشى از خواستههاى دنیایىشان مىرسند. «عجّلنا له فیها ما نشاء»
۷- دنیاطلبان و صاحبان اهداف مادّى، شاید به مقدارى از نام و نان برسند، ولى قیامتشان تباه است. «جعلنا له جهنّم»
۸ - پایان دنیاطلبى، پشیمانى و دوزخ است. «جعلنا له جهنّم»
۹- دنیاطلبان، هم در آتش مىسوزند (عذاب جسمى)، هم تحقیر مىشوند (عذاب روحى). «یَصلیها مَذموماً مَدحوراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
کاربر مهمان
کاربر مهمان