- 6218
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 16 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 16
وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً
ترجمه
و هرگاه بخواهیم (مردم) منطقه اى را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوش گذرانان آنان فرمان مى دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان مى کنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهى مى شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى کوبیم.
«اَمَرنا مُترفیها»، یعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مىدهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمى دهد، بلکه به عدل و احسان فرمان مى دهد. شیوه هلاک کردن خدا به این نحواست که به اطاعت دستور مى دهد، مرفّهان بى درد مخالفت مى کنند و افراد عادّى هم از آنان پیروى مى کنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مى شود، و عذاب و غضب الهى فرا مىرسد.
اراده قهر خداى حکیم، براساس زمینه هاى گناه و خصلت هاى منفى ماست، و گرنه خداوند مهربان، بى جهت اراده هلاک قومى را نمى کند. به فرموده حضرت رضا (ع): اراده الهى در این آیه، مشروط به فسق ماست.
پیام ها
1- یکى از شیوه هاى قهر و کیفر الهى، رفاه زدگى و فرو رفتن در نعمت هاست. «اردنا أن نُهلک قریة...»
2- وجود مترفین در جامعه، زمینه ساز قهر الهى است. «ففسقوا فیها فحقّ ...»
3- سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفیها ففسقوا»
4- مرفّهان بى درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا مىایستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمه فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا»
5 - مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ»
6- تهدیدهاى الهى را جدّى بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل اجراى تهدیدهاى الهى عملکرد خودماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیها القول»
7- بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمىشود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا»
8 - قهر و عذاب الهى، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً»
9- همه چیز و همه کار با قدرت الهى انجام مى شود. «اَردنا، نُهلک، أمَرنا، دَمّرنا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً
ترجمه
و هرگاه بخواهیم (مردم) منطقه اى را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوش گذرانان آنان فرمان مى دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان مى کنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهى مى شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى کوبیم.
«اَمَرنا مُترفیها»، یعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مىدهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمى دهد، بلکه به عدل و احسان فرمان مى دهد. شیوه هلاک کردن خدا به این نحواست که به اطاعت دستور مى دهد، مرفّهان بى درد مخالفت مى کنند و افراد عادّى هم از آنان پیروى مى کنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مى شود، و عذاب و غضب الهى فرا مىرسد.
اراده قهر خداى حکیم، براساس زمینه هاى گناه و خصلت هاى منفى ماست، و گرنه خداوند مهربان، بى جهت اراده هلاک قومى را نمى کند. به فرموده حضرت رضا (ع): اراده الهى در این آیه، مشروط به فسق ماست.
پیام ها
1- یکى از شیوه هاى قهر و کیفر الهى، رفاه زدگى و فرو رفتن در نعمت هاست. «اردنا أن نُهلک قریة...»
2- وجود مترفین در جامعه، زمینه ساز قهر الهى است. «ففسقوا فیها فحقّ ...»
3- سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفیها ففسقوا»
4- مرفّهان بى درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا مىایستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمه فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا»
5 - مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ»
6- تهدیدهاى الهى را جدّى بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل اجراى تهدیدهاى الهى عملکرد خودماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیها القول»
7- بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمىشود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا»
8 - قهر و عذاب الهى، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً»
9- همه چیز و همه کار با قدرت الهى انجام مى شود. «اَردنا، نُهلک، أمَرنا، دَمّرنا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است