- 4006
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 3 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 3
ذُرِّیَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ کَانَ عَبْداً شَکُوراً
ترجمه
(اى بنى اسرائیل!) اى فرزندانِ کسانى که آنان را همراه نوح، سوار (بر کشتى) کردیم و (نجات دادیم!) همانا نوح، بنده اى بسیار شکرگزار بود (شما هم مثل او باشید، تا نجات یابید).
حضرت نوح را «پدر دوّم» انسان گفته اند، چون در طوفان نوح، همه مردم غرق شدند، جز آنان که در کشتى همراه نوح بودند. از این رو معناى «ذُرّیّة مَن حَمَلنا» همانند جمله «یا بنى آدم» است.
حضرت نوح در میان پیامبران، بیش از همه عمر کرد و همواره گرفتار اذیّت و آزار کفّار و لجوجان بود، ولى بنده اى بسیار شاکر بود. خداوند نیز براى حضرت نوح، حساب ویژه اى باز کرده و سلام مخصوص به او داده است.
پیام ها
1- در مکتب انبیا بودن و همراهى با آنان، رمز نجات و بقاى انسان است. «ذُرّیة مَن حَمَلنا مع نوحٍ»
2- تاریخِ گذشتگان، عامل تربیت و هشدار براى آیندگان است. «ذُرّیة مَن حملنا»
3- توجّه دادن فرزندان به شرافت و ایمان نیاکان، راهى عاطفى براى تربیت و پذیرش دعوت و مسئولیّت آنان است. «ذُرّیة مَن حمَلنا»
4- عبودیّت و بندگى خدا، زمینه ایمنى از حوادث و مهالک است. «حَملنا مع نوح انّه کان عبداً شکوراً»
5 - تجلیل از مردان والا و اسوه، از عوامل تربیت است. «کان عبداً شکوراً»
6- یکى از برکات شکور بودن، ذرّیه پایدار داشتن است.«ذرّیة مَن... عبداً شکوراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ذُرِّیَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ کَانَ عَبْداً شَکُوراً
ترجمه
(اى بنى اسرائیل!) اى فرزندانِ کسانى که آنان را همراه نوح، سوار (بر کشتى) کردیم و (نجات دادیم!) همانا نوح، بنده اى بسیار شکرگزار بود (شما هم مثل او باشید، تا نجات یابید).
حضرت نوح را «پدر دوّم» انسان گفته اند، چون در طوفان نوح، همه مردم غرق شدند، جز آنان که در کشتى همراه نوح بودند. از این رو معناى «ذُرّیّة مَن حَمَلنا» همانند جمله «یا بنى آدم» است.
حضرت نوح در میان پیامبران، بیش از همه عمر کرد و همواره گرفتار اذیّت و آزار کفّار و لجوجان بود، ولى بنده اى بسیار شاکر بود. خداوند نیز براى حضرت نوح، حساب ویژه اى باز کرده و سلام مخصوص به او داده است.
پیام ها
1- در مکتب انبیا بودن و همراهى با آنان، رمز نجات و بقاى انسان است. «ذُرّیة مَن حَمَلنا مع نوحٍ»
2- تاریخِ گذشتگان، عامل تربیت و هشدار براى آیندگان است. «ذُرّیة مَن حملنا»
3- توجّه دادن فرزندان به شرافت و ایمان نیاکان، راهى عاطفى براى تربیت و پذیرش دعوت و مسئولیّت آنان است. «ذُرّیة مَن حمَلنا»
4- عبودیّت و بندگى خدا، زمینه ایمنى از حوادث و مهالک است. «حَملنا مع نوح انّه کان عبداً شکوراً»
5 - تجلیل از مردان والا و اسوه، از عوامل تربیت است. «کان عبداً شکوراً»
6- یکى از برکات شکور بودن، ذرّیه پایدار داشتن است.«ذرّیة مَن... عبداً شکوراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان