- ۲۵۱۴
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
تفسیر آیه ۱۲۰ سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه ۱۲۰
إِنَّ إِبْرَهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِّلَّهِ حَنِیفاً وَلَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ
ترجمه
همانا ابراهیم (به تنهایى) یک اُمت بود، در برابر خدا خاضع و فرمانبر و حقگرا بود، و از مشرکان نبود.
در این آیه خداوند ابراهیم را به تنهایى یک اُمّت دانسته است و هر یک از مفسران براى تحلیل و تفسیر این جمله سخنى گفتهاند، از جمله:
۱. چون ابراهیم بر مکتبى بود که احدى بر آن نبود، پس یک اُمّت بود.
۲. او به اندازه یک اُمّت خیر و خوبى و کمال داشت نظیر شعرى که مى گوید:
آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى.
۳. کلمه اُمّت به معناى معلّم خیر است او معلّم خوبىها بود.
۴. مراد از اُمّت یعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان.
۵. شخصیّت و شعاع وجود او... به اندازه یک اُمّت بود.
۶. چون قوام اُمّت به او بود.
۷. چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمایى مىکند.
۸. چون حرکت آفرید کار یک امّت را انجام داد، یارى نداشت ویکتنه قیام کرد.
پیام ها
۱- تجلیل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحید یک شیوه تربیتى است. «انّ ابراهیم»
۲- تعداد و کمیّت مهم نیست، بلکه کیفیّت و حرکت آفرینى مهم است. «اُمّة»
۳- در راه حقّ از تنهایى نهراسید. «انّ ابراهیم کان اُمّةً»
۴- انسان محکوم محیط وجامعه و تاریخ نیست. «و لم یَکُ منالمشرکین»
۵ - ابراهیم هم در عمل خالص بود، «حنیفاً» هم در عقیده. «و لم یک من المشرکین»
۶- برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحید انسان نمىزند. (با آنکه ابراهیم در میان خورشید وستارهپرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات کرد و گفت: پروردگار من همینهاست، ولى همین که ناپدید شدند، فرمود: من غروب کنندگان را دوست ندارم. با این حال در این آیه خداوند مى فرماید: او لحظهاى مشرک نبود.) «لم یک من المشرکین»
۷- آنچه به انسان ارزش مىدهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنیفاً» و خلوص است. «و لم یک من المشرکین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
إِنَّ إِبْرَهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِّلَّهِ حَنِیفاً وَلَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ
ترجمه
همانا ابراهیم (به تنهایى) یک اُمت بود، در برابر خدا خاضع و فرمانبر و حقگرا بود، و از مشرکان نبود.
در این آیه خداوند ابراهیم را به تنهایى یک اُمّت دانسته است و هر یک از مفسران براى تحلیل و تفسیر این جمله سخنى گفتهاند، از جمله:
۱. چون ابراهیم بر مکتبى بود که احدى بر آن نبود، پس یک اُمّت بود.
۲. او به اندازه یک اُمّت خیر و خوبى و کمال داشت نظیر شعرى که مى گوید:
آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى.
۳. کلمه اُمّت به معناى معلّم خیر است او معلّم خوبىها بود.
۴. مراد از اُمّت یعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان.
۵. شخصیّت و شعاع وجود او... به اندازه یک اُمّت بود.
۶. چون قوام اُمّت به او بود.
۷. چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمایى مىکند.
۸. چون حرکت آفرید کار یک امّت را انجام داد، یارى نداشت ویکتنه قیام کرد.
پیام ها
۱- تجلیل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحید یک شیوه تربیتى است. «انّ ابراهیم»
۲- تعداد و کمیّت مهم نیست، بلکه کیفیّت و حرکت آفرینى مهم است. «اُمّة»
۳- در راه حقّ از تنهایى نهراسید. «انّ ابراهیم کان اُمّةً»
۴- انسان محکوم محیط وجامعه و تاریخ نیست. «و لم یَکُ منالمشرکین»
۵ - ابراهیم هم در عمل خالص بود، «حنیفاً» هم در عقیده. «و لم یک من المشرکین»
۶- برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحید انسان نمىزند. (با آنکه ابراهیم در میان خورشید وستارهپرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات کرد و گفت: پروردگار من همینهاست، ولى همین که ناپدید شدند، فرمود: من غروب کنندگان را دوست ندارم. با این حال در این آیه خداوند مى فرماید: او لحظهاى مشرک نبود.) «لم یک من المشرکین»
۷- آنچه به انسان ارزش مىدهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنیفاً» و خلوص است. «و لم یک من المشرکین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
تاکنون نظری ثبت نشده است