- 2530
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 115 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 115
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
جز این نیست که (خداوند) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه نام غیر خدا (به هنگام ذبح) بر آن برده شده، بر شما حرام کرده است، پس هر کس (به خوردن اینها) ناچار شود، بدون آنکه (قصد) تجاوز و تعدى (به حکم خداوند) داشته باشد و یا (از نیاز ضرورى) تجاوز کند، (مانعى براى خوردنش نیست) زیرا که خداوند بخشنده مهربان است.
این آیه با اندکى تفاوت، در سوره هاى انعام و نحل که مکّى هستند و سوره هاى بقره و مائده که مدنى هستند نیز آمده است.
«اهلال» از «هلال» به معناى بلند کردن صدا هنگام دیدن هلال ماه است و چون مشرکان هنگام ذبح حیوانات، نام بتها را با صداى بلند مى بردند، از این کار تعبیر به «اهلال» شده است.
گرچه در این آیه مواردى از خوردنى هاى حرام آمده است، امّا منحصر در آنها نیست، بلکه موارد دیگرى را پیامبر اکرم بیان نموده که به سفارش خود قرآن باید بپذیریم. «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»
پیام ها
1- حرام کردن چیزى تنها بدست خداست و کسى حق ندارد از پیش خود یا براساس خرافات و موهومات چیزى را حرام یا حلال کند. «انّما حرّم»
2- دلیل و فلسفه تحریم بعضى خوردنىها، تنها مسائل بهداشتى و مادى نیست، بلکه دورى از پلیدىهاى معنوى، همچون شرک نیز یک معیار است. «حرّم علیکم المیتة ... و ما اهلّ لغیراللَّه»
3- حتى خوردن باید در مدار توحید باشد. «حرّم ... ما اهلّ لغیراللَّه»
4- از قانون الهى و تبصره هاى آن سوءاستفاده نکنید. «فمن اضطرّ غیر باغ و لا عاد»
5- اسلام بنبست ندارد. در شرایط اضطرار، حکم عوض مى شود. «فمن اضطرّ ... فانّ اللَّه غفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
جز این نیست که (خداوند) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه نام غیر خدا (به هنگام ذبح) بر آن برده شده، بر شما حرام کرده است، پس هر کس (به خوردن اینها) ناچار شود، بدون آنکه (قصد) تجاوز و تعدى (به حکم خداوند) داشته باشد و یا (از نیاز ضرورى) تجاوز کند، (مانعى براى خوردنش نیست) زیرا که خداوند بخشنده مهربان است.
این آیه با اندکى تفاوت، در سوره هاى انعام و نحل که مکّى هستند و سوره هاى بقره و مائده که مدنى هستند نیز آمده است.
«اهلال» از «هلال» به معناى بلند کردن صدا هنگام دیدن هلال ماه است و چون مشرکان هنگام ذبح حیوانات، نام بتها را با صداى بلند مى بردند، از این کار تعبیر به «اهلال» شده است.
گرچه در این آیه مواردى از خوردنى هاى حرام آمده است، امّا منحصر در آنها نیست، بلکه موارد دیگرى را پیامبر اکرم بیان نموده که به سفارش خود قرآن باید بپذیریم. «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»
پیام ها
1- حرام کردن چیزى تنها بدست خداست و کسى حق ندارد از پیش خود یا براساس خرافات و موهومات چیزى را حرام یا حلال کند. «انّما حرّم»
2- دلیل و فلسفه تحریم بعضى خوردنىها، تنها مسائل بهداشتى و مادى نیست، بلکه دورى از پلیدىهاى معنوى، همچون شرک نیز یک معیار است. «حرّم علیکم المیتة ... و ما اهلّ لغیراللَّه»
3- حتى خوردن باید در مدار توحید باشد. «حرّم ... ما اهلّ لغیراللَّه»
4- از قانون الهى و تبصره هاى آن سوءاستفاده نکنید. «فمن اضطرّ غیر باغ و لا عاد»
5- اسلام بنبست ندارد. در شرایط اضطرار، حکم عوض مى شود. «فمن اضطرّ ... فانّ اللَّه غفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است