- ۵۸۸۴
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
تفسیر آیه ۱۱۲ سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه ۱۱۲
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ
ترجمه
و خداوند (براى شما) قریهاى را مثال مىزند که امن و آرام بود، روزیش از هر سو فراوان مىرسید، اما (مردم آن قریه) نعمت هاى خدا را ناسپاسى کردند، پس خداوند به (سزاى) آنچه انجام مىدادند، پوشش فراگیر گرسنگى و ترس را بر آنان چشانید.
تعبیر «لباس» در مورد گرسنگى و ترس، شاید بخاطر آن باشد که این دو همچون لباس، همه وجود و زندگى آنها را فراگرفته بود، چنانکه تعبیر «چشاندن» کنایه از نفوذِ آثار گرسنگى و ترس، در عمق وجود آنان است.
... پیام ها
۱- تاریخ بشر، داراى ضابطه، قانون و برپایه سنّت هاى الهى است. «ضرب اللَّه مثلاً»
۲- از بیان مثال هاى قرآنى در مورد تاریخ و اقوام گذشته، عبرت بگیریم. «ضرب اللَّه مثلاً»
۳- امنیّت و آرامش در رأس نعمت ها و زمینه توسعه در رزق و اقتصاد جامعه مى باشد. «آمنة مطمئنة یأتیها رزقها»
۴- لازم نیست یک منطقه همه نیازش را خودش تأمین کند، بلکه مى تواند و اردات داشته باشد. «یأتیها رزقها غداً من کلّ مکان»
۵ - عذاب هاى دنیوى نسبت به عذاب هاى اخروى، نوعى چشیدن است نه نوشیدن. «فاذاقها اللَّه»
۶- کفران نعمت در همین دنیا، عقاب دارد. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه»
۷- کفران نعمت باعث زوال آن است. «فکفرت بانعم اللَّه فاذاقها اللَّه لباس الجوع»
۸ - فقر اقتصادى و ناامنى اجتماعى، از نشانه هاى بى اعتنایى جامعه به اصول دینى است. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع و الخوف»
۹- کفران نعمت هم عذاب جسمى دارد. (فقر و گرسنگى)، هم عذاب روحى و روانى (ترس و نا امنى) «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع والخوف»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ
ترجمه
و خداوند (براى شما) قریهاى را مثال مىزند که امن و آرام بود، روزیش از هر سو فراوان مىرسید، اما (مردم آن قریه) نعمت هاى خدا را ناسپاسى کردند، پس خداوند به (سزاى) آنچه انجام مىدادند، پوشش فراگیر گرسنگى و ترس را بر آنان چشانید.
تعبیر «لباس» در مورد گرسنگى و ترس، شاید بخاطر آن باشد که این دو همچون لباس، همه وجود و زندگى آنها را فراگرفته بود، چنانکه تعبیر «چشاندن» کنایه از نفوذِ آثار گرسنگى و ترس، در عمق وجود آنان است.
... پیام ها
۱- تاریخ بشر، داراى ضابطه، قانون و برپایه سنّت هاى الهى است. «ضرب اللَّه مثلاً»
۲- از بیان مثال هاى قرآنى در مورد تاریخ و اقوام گذشته، عبرت بگیریم. «ضرب اللَّه مثلاً»
۳- امنیّت و آرامش در رأس نعمت ها و زمینه توسعه در رزق و اقتصاد جامعه مى باشد. «آمنة مطمئنة یأتیها رزقها»
۴- لازم نیست یک منطقه همه نیازش را خودش تأمین کند، بلکه مى تواند و اردات داشته باشد. «یأتیها رزقها غداً من کلّ مکان»
۵ - عذاب هاى دنیوى نسبت به عذاب هاى اخروى، نوعى چشیدن است نه نوشیدن. «فاذاقها اللَّه»
۶- کفران نعمت در همین دنیا، عقاب دارد. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه»
۷- کفران نعمت باعث زوال آن است. «فکفرت بانعم اللَّه فاذاقها اللَّه لباس الجوع»
۸ - فقر اقتصادى و ناامنى اجتماعى، از نشانه هاى بى اعتنایى جامعه به اصول دینى است. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع و الخوف»
۹- کفران نعمت هم عذاب جسمى دارد. (فقر و گرسنگى)، هم عذاب روحى و روانى (ترس و نا امنى) «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع والخوف»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
کاربر مهمان