- 4501
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 سوره حجر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 21
وَإِن مِّن شَىْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَآئِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ
ترجمه
و هیچ چیز نیست مگر آنکه منابع و گنجینه هاى آن نزد ماست و ما جز به مقدار معین فرو نمى فرستیم
در آیات متعدّد به مسئله اندازه گیرى در خلقت موجودات اشاره شده است، از جمله:
«قد جَعَل اللَّه لکلّ شىء قدرا»
«کل شىء عنده بمقدار
«و خلق کلّ شىء فقدره تقدیرا»
در آیه 27 سوره شورى مى خوانیم که اگر خداوند رزق بندگانش را توسعه دهد، آنان دست به تجاوز مى زنند، به همین دلیل به مقدارى که صلاح مى داند، به هرکس مى دهد. آیه مورد بحث نیز اشاره به همین معناست.
شاید مراد از خزائن، اسباب و عناصر و امکانات بالقوه باشد که خداوند در وجود هر موجودى قرار داده است.
جمله «ان من شىء الاّ عندنا خزائنه» شامل هر آفریدهاى مى شود. مثلاً توان و قدرت بینایى و شنوایى نیز در نزد خدا، سرچشمه و خزینه اى دارد که به مقدار معین از آن به ما مى رسد، مثلاً اگر او بخواهد ما مى توانیم صداى پاى مورچه را در آن طرف کره زمین بشنویم. ضمناً علوم امروز کشف کرده که هر نباتى داراى وزن مخصوص است که هرگاه کمى عناصر و اجزاى آن کم و زیاد شود، دیگر آن گیاه نخواهد بود.
نزول گاهى از مکان بالاست، نظیر نزول باران و گاهى از مقام بالاست، نظیر آیه «و انزلنا الحدید» که به معناى آفرینش آهن است. در این آیه مى خوانیم که نعمتها اندازه و حساب دارد و مقدار هر یک معلوم است، «بقدر معلوم» و در آیات و روایات بعضى از عوامل آن بیان شده است.
تلاش انسانها مى تواند در تعیین رزق مؤثر باشد؛ داشتن اخلاق خوب، تخصّص عالى، سعه صدر، حسن نیّت و سوز و دعاى نیکان مى تواند در آن مقدار معلوم مؤثر باشد.
پیام ها
1- هستى، سرچشمه و منبعى دارد که در اختیار خداست و تنها بخشى از آن به دست ما مى رسد که ما از آن آگاهیم. «عندنا خزائنه»
2- چیزى در هستى، بدون اندازه معین آفریده نشده است. «بقدر معلوم»
3- خزائن الهى متعدّد و نزول رحمت او تدریجى است. «نُنزله» (تنزیل به معناى نزول تدریج است)
4- خزائن الهى دائمى است، چون هرچه نزد اوست، باقى است. «عندنا خزائنه»
5 - به سراغ غیر خدا نروید، زیرا که هر چه بخواهید سرچشمه اش نزد خداست. «عندنا خزائنه»
6- داشتن، دلیل مصرف کردن نیست، بلکه در مصرف باید حکمت و ظرفیّت و دهها نکته دیگر را در نظر گرفت. «و ما ننزله الا بقدر معلوم»
7- همه منابع هستى براى بشر، کشف نشده است. «عندنا خزائنه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِن مِّن شَىْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَآئِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ
ترجمه
و هیچ چیز نیست مگر آنکه منابع و گنجینه هاى آن نزد ماست و ما جز به مقدار معین فرو نمى فرستیم
در آیات متعدّد به مسئله اندازه گیرى در خلقت موجودات اشاره شده است، از جمله:
«قد جَعَل اللَّه لکلّ شىء قدرا»
«کل شىء عنده بمقدار
«و خلق کلّ شىء فقدره تقدیرا»
در آیه 27 سوره شورى مى خوانیم که اگر خداوند رزق بندگانش را توسعه دهد، آنان دست به تجاوز مى زنند، به همین دلیل به مقدارى که صلاح مى داند، به هرکس مى دهد. آیه مورد بحث نیز اشاره به همین معناست.
شاید مراد از خزائن، اسباب و عناصر و امکانات بالقوه باشد که خداوند در وجود هر موجودى قرار داده است.
جمله «ان من شىء الاّ عندنا خزائنه» شامل هر آفریدهاى مى شود. مثلاً توان و قدرت بینایى و شنوایى نیز در نزد خدا، سرچشمه و خزینه اى دارد که به مقدار معین از آن به ما مى رسد، مثلاً اگر او بخواهد ما مى توانیم صداى پاى مورچه را در آن طرف کره زمین بشنویم. ضمناً علوم امروز کشف کرده که هر نباتى داراى وزن مخصوص است که هرگاه کمى عناصر و اجزاى آن کم و زیاد شود، دیگر آن گیاه نخواهد بود.
نزول گاهى از مکان بالاست، نظیر نزول باران و گاهى از مقام بالاست، نظیر آیه «و انزلنا الحدید» که به معناى آفرینش آهن است. در این آیه مى خوانیم که نعمتها اندازه و حساب دارد و مقدار هر یک معلوم است، «بقدر معلوم» و در آیات و روایات بعضى از عوامل آن بیان شده است.
تلاش انسانها مى تواند در تعیین رزق مؤثر باشد؛ داشتن اخلاق خوب، تخصّص عالى، سعه صدر، حسن نیّت و سوز و دعاى نیکان مى تواند در آن مقدار معلوم مؤثر باشد.
پیام ها
1- هستى، سرچشمه و منبعى دارد که در اختیار خداست و تنها بخشى از آن به دست ما مى رسد که ما از آن آگاهیم. «عندنا خزائنه»
2- چیزى در هستى، بدون اندازه معین آفریده نشده است. «بقدر معلوم»
3- خزائن الهى متعدّد و نزول رحمت او تدریجى است. «نُنزله» (تنزیل به معناى نزول تدریج است)
4- خزائن الهى دائمى است، چون هرچه نزد اوست، باقى است. «عندنا خزائنه»
5 - به سراغ غیر خدا نروید، زیرا که هر چه بخواهید سرچشمه اش نزد خداست. «عندنا خزائنه»
6- داشتن، دلیل مصرف کردن نیست، بلکه در مصرف باید حکمت و ظرفیّت و دهها نکته دیگر را در نظر گرفت. «و ما ننزله الا بقدر معلوم»
7- همه منابع هستى براى بشر، کشف نشده است. «عندنا خزائنه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان