- 3009
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 44 سوره ابراهیم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ابراهیم- آیه 44
وَ أَنذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتِیهِمُ الْعَذَابُ فَیَقُولُ الَّذِینَ ظَلَمُواْ رَبَّنَآ أَخِّرْنَآ إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَکَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَ لَمْ تَکُونُواْ أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَکُم مِّن زَوَالٍ
ترجمه
و مردم را از روزى که عذاب به سراغ شان خواهد آمد بترسان. پس کسانى که ظلم کرده اند، خواهند گفت: پروردگارا! ما را تا مدّت کوتاهى مهلت ده، تا دعوت تو را اجابت نماییم و از پیامبران پیروى کنیم (به آنان گفته مى شود) آیا شما نبودید که پیش از این سوگند یاد مى کردید که هرگز براى شما زوال و فنایى نیست؟
با توجّه به آیه قبل، ابتدا به نظر مى رسد که این آیه نیز درباره قیامت است، ولى جمله «اخّرنا الى اجل قریب نُجب دعوتک ...» بیشتر،این معنا را به ذهن مى آورد که آیه درباره عذاب الهى در دنیاست، زیرا تأخیر عذاب و اجابت دعوت خداوند و پیروى از پیامبران، مربوط به دنیاست نه قیامت.
در قیامت نیز تقاضاى بازگشت به دنیا وجود دارد که آیات آن، مکرّر در قرآن آمده از جمله:
الف: «فهل الى خروج من سبیل» آیا براى خارج شدن از هلاکت راهى هست؟
ب: «فارجعنا نعمل صالحا» ما را به دنیا برگردان تا عمل صالحى انجام دهیم.
ج: «ربّنا اخرجنا نعمل صالحا» پروردگارا! ما را از دوزخ خارج کن تا کار خوب انجام دهیم.
پیام ها
1- هشدار و تهدید، از راه ها و شیوه هاى تربیت وهدایت گمراهان است. «وانذر»
2- هشدارهاى قرآن، مربوط به همه مردم است. «انذر الناس»
3- مجرمان روزى پشیمان مى شوند، امّا فرصت هاى از دست رفته باز نمى گردد.«اخرّنا...»
4- هنگام نزول عذاب الهى، راه فرار و توبه بسته مى شود. «اولم تکونوا...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ أَنذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتِیهِمُ الْعَذَابُ فَیَقُولُ الَّذِینَ ظَلَمُواْ رَبَّنَآ أَخِّرْنَآ إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَکَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَ لَمْ تَکُونُواْ أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَکُم مِّن زَوَالٍ
ترجمه
و مردم را از روزى که عذاب به سراغ شان خواهد آمد بترسان. پس کسانى که ظلم کرده اند، خواهند گفت: پروردگارا! ما را تا مدّت کوتاهى مهلت ده، تا دعوت تو را اجابت نماییم و از پیامبران پیروى کنیم (به آنان گفته مى شود) آیا شما نبودید که پیش از این سوگند یاد مى کردید که هرگز براى شما زوال و فنایى نیست؟
با توجّه به آیه قبل، ابتدا به نظر مى رسد که این آیه نیز درباره قیامت است، ولى جمله «اخّرنا الى اجل قریب نُجب دعوتک ...» بیشتر،این معنا را به ذهن مى آورد که آیه درباره عذاب الهى در دنیاست، زیرا تأخیر عذاب و اجابت دعوت خداوند و پیروى از پیامبران، مربوط به دنیاست نه قیامت.
در قیامت نیز تقاضاى بازگشت به دنیا وجود دارد که آیات آن، مکرّر در قرآن آمده از جمله:
الف: «فهل الى خروج من سبیل» آیا براى خارج شدن از هلاکت راهى هست؟
ب: «فارجعنا نعمل صالحا» ما را به دنیا برگردان تا عمل صالحى انجام دهیم.
ج: «ربّنا اخرجنا نعمل صالحا» پروردگارا! ما را از دوزخ خارج کن تا کار خوب انجام دهیم.
پیام ها
1- هشدار و تهدید، از راه ها و شیوه هاى تربیت وهدایت گمراهان است. «وانذر»
2- هشدارهاى قرآن، مربوط به همه مردم است. «انذر الناس»
3- مجرمان روزى پشیمان مى شوند، امّا فرصت هاى از دست رفته باز نمى گردد.«اخرّنا...»
4- هنگام نزول عذاب الهى، راه فرار و توبه بسته مى شود. «اولم تکونوا...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است