- 7314
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11 سوره ابراهیم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ابراهیم- آیه 11
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَمُنُّ عَلَى مَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا کَانَ لَنَآ أَن نَّأْتِیَکُم بِسُلْطَنٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
ترجمه
پیامبرانشان در جوابشان گفتند: (آرى) ما جز بشرى مثل شما نیستیم، ولى خداوند بر هرکس از بندگانش که بخواهد منّت مى گذارد (و او را بر مردم مبعوث مى کند) و ما را نرسد که جز با اذن خداوند، براى شما معجزه اى بیاوریم، پس مؤمنان باید تنها بر خداوند توکّل نمایند.
گرچه در این آیه مى فرماید: خداوند بر هر کس بخواهد منّت گذاشته، او را پیامبر قرار مى دهد، ولى خداى حکیم مى داند که چه کسى ظرفیّت و لیاقت این مسئولیّت بزرگ را دارد. «اللَّه اعلم حیث یجعل رسالته» خدا بهتر مى داند که رسالت خود را کجا قرار دهد.
کفّار و مشرکان با انبیا دو حرف داشتند:
1. شما انسان هایى مثل ما هستید.
2. معجز ه اى را که ما پیشنهاد مى کنیم براى ما بیاورید.
در این آیه، پاسخ این دو حرف آمده است: امّا این که ما انسانى همانند شما هستیم قبول داریم، ولى خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحى کرده است، امّا این که معجزه ما به دلخواه شما باشد، این نمى شود، زیرا ما حقّ نداریم بدون اذن خداوند، معجزه اى بیاوریم.
پیام ها
1- گرچه انسان ها همه در شکل و ظاهر یکسانند، اما دلیل بر این نیست که در باطن و معنویت نیز یکسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلکم ...»
2- الگوها و مربیّان باید با تربیت پذیران، در شرایط همسان باشند. (آنچه نقطه قوّت انبیا است ، در نظر بعضى نقطه ضعف بود. اگر پیامبران از خود انسان ها و داراى نیازها و غرایز و مشکلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلکم»
3- پیامبران، در باره خود غلوّ نمى کردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستیم. «ان نحن الاّ بشر مثلکم»
4- مقام نبوّت، هدیه و منّت الهى است. «یمُنّ»
5- معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبیا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه»
6- توکّل، لازمه ایمان است. «فلیتوکّل المؤمنون»
7- مؤمن، از عناد و انکار مخالفان خسته نمى شود و با توکّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فلیتوکّل المؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَمُنُّ عَلَى مَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا کَانَ لَنَآ أَن نَّأْتِیَکُم بِسُلْطَنٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
ترجمه
پیامبرانشان در جوابشان گفتند: (آرى) ما جز بشرى مثل شما نیستیم، ولى خداوند بر هرکس از بندگانش که بخواهد منّت مى گذارد (و او را بر مردم مبعوث مى کند) و ما را نرسد که جز با اذن خداوند، براى شما معجزه اى بیاوریم، پس مؤمنان باید تنها بر خداوند توکّل نمایند.
گرچه در این آیه مى فرماید: خداوند بر هر کس بخواهد منّت گذاشته، او را پیامبر قرار مى دهد، ولى خداى حکیم مى داند که چه کسى ظرفیّت و لیاقت این مسئولیّت بزرگ را دارد. «اللَّه اعلم حیث یجعل رسالته» خدا بهتر مى داند که رسالت خود را کجا قرار دهد.
کفّار و مشرکان با انبیا دو حرف داشتند:
1. شما انسان هایى مثل ما هستید.
2. معجز ه اى را که ما پیشنهاد مى کنیم براى ما بیاورید.
در این آیه، پاسخ این دو حرف آمده است: امّا این که ما انسانى همانند شما هستیم قبول داریم، ولى خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحى کرده است، امّا این که معجزه ما به دلخواه شما باشد، این نمى شود، زیرا ما حقّ نداریم بدون اذن خداوند، معجزه اى بیاوریم.
پیام ها
1- گرچه انسان ها همه در شکل و ظاهر یکسانند، اما دلیل بر این نیست که در باطن و معنویت نیز یکسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلکم ...»
2- الگوها و مربیّان باید با تربیت پذیران، در شرایط همسان باشند. (آنچه نقطه قوّت انبیا است ، در نظر بعضى نقطه ضعف بود. اگر پیامبران از خود انسان ها و داراى نیازها و غرایز و مشکلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلکم»
3- پیامبران، در باره خود غلوّ نمى کردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستیم. «ان نحن الاّ بشر مثلکم»
4- مقام نبوّت، هدیه و منّت الهى است. «یمُنّ»
5- معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبیا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه»
6- توکّل، لازمه ایمان است. «فلیتوکّل المؤمنون»
7- مؤمن، از عناد و انکار مخالفان خسته نمى شود و با توکّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فلیتوکّل المؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان