- 3455
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 3 سوره ابراهیم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ابراهیم - آیه 3
الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا عَلَى الْأَخِرَةِ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجاً أُوْلَئِکَ فِى ضَلَلِ بَعِیدٍ
ترجمه
(کفّار) کسانى هستند که زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى دهند و (مردم را) از راه خدا باز مى دارند و مى خواهند آنرا منحرف کنند، آنها در گمراهى عمیقى هستند.
بستن راه خدا به یک یا دو موردِ خاصّ منحصر نیست، بلکه تبلیغات ناروا، گناه علنى، ترویج ابزار فساد و غفلت آور، القاى شبهه، ایجاد اختلاف، نشریّات و فیلم هاى گمراه کننده، بد معرّفى کردن دین حقّ، معرفّى نااهلان به عنوان الگوى دین و ده ها نمونه دیگر از مصادیق بستن راه خداست.
کامیابى از دنیا جایز است، امّا ترجیح دنیا بر آخرت خطرناک است. زیرا دنیاگرایى مانع عبادت، انفاق، جهاد، کسب حلال، صداقت و انجام تکالیف شرعى مى شود.
پیام ها
1- دنیاگرایى، زمینه کفر، مبارزه با دین و ضلالت است. «یستحبّون الحیوة الدنیا... و یصدّون... فى ضلال بعید»
2- سرچشمه گمراهى ها عملکرد خود انسان است. «یستحبّون، یصّدون، یبغون»
3- انسان اختیار دارد و مى تواند راهى را بر راه دیگر ترجیح دهد و انتخاب کند. «یستحبّون»
4- کفّار سه مرحله را طى مى کنند:
اوّل خودشان با دنیاگرایى منحرف مى شوند. «یستحبّون»
آنگاه با اعمال شان دیگران را از راه باز مى دارند. «یصدون»
سپس با تمام توان مسیر حق طلبان را منحرف مى کنند. «یبغونها»
5- روحیّه کفر، عامل انحراف طلبى است. «ویل للکافرین... یبغونها»
6- گمراهى، درجات و مراحلى دارد. و هر چه عمیق تر شود رجوع به حق مشکل تر مى شود. «ضلال بعید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا عَلَى الْأَخِرَةِ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجاً أُوْلَئِکَ فِى ضَلَلِ بَعِیدٍ
ترجمه
(کفّار) کسانى هستند که زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى دهند و (مردم را) از راه خدا باز مى دارند و مى خواهند آنرا منحرف کنند، آنها در گمراهى عمیقى هستند.
بستن راه خدا به یک یا دو موردِ خاصّ منحصر نیست، بلکه تبلیغات ناروا، گناه علنى، ترویج ابزار فساد و غفلت آور، القاى شبهه، ایجاد اختلاف، نشریّات و فیلم هاى گمراه کننده، بد معرّفى کردن دین حقّ، معرفّى نااهلان به عنوان الگوى دین و ده ها نمونه دیگر از مصادیق بستن راه خداست.
کامیابى از دنیا جایز است، امّا ترجیح دنیا بر آخرت خطرناک است. زیرا دنیاگرایى مانع عبادت، انفاق، جهاد، کسب حلال، صداقت و انجام تکالیف شرعى مى شود.
پیام ها
1- دنیاگرایى، زمینه کفر، مبارزه با دین و ضلالت است. «یستحبّون الحیوة الدنیا... و یصدّون... فى ضلال بعید»
2- سرچشمه گمراهى ها عملکرد خود انسان است. «یستحبّون، یصّدون، یبغون»
3- انسان اختیار دارد و مى تواند راهى را بر راه دیگر ترجیح دهد و انتخاب کند. «یستحبّون»
4- کفّار سه مرحله را طى مى کنند:
اوّل خودشان با دنیاگرایى منحرف مى شوند. «یستحبّون»
آنگاه با اعمال شان دیگران را از راه باز مى دارند. «یصدون»
سپس با تمام توان مسیر حق طلبان را منحرف مى کنند. «یبغونها»
5- روحیّه کفر، عامل انحراف طلبى است. «ویل للکافرین... یبغونها»
6- گمراهى، درجات و مراحلى دارد. و هر چه عمیق تر شود رجوع به حق مشکل تر مى شود. «ضلال بعید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است