- 2328
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 33 سوره رعد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 33
فَمَنْ هُوَ قَآئِمٌ عَلَى کُلِّ نَفْسِ بِمَا کَسَبَتْ وَجَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَکَآءَ قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِمَا لَا یَعْلَمُ فِى الْأَرْضِ أَم بِظَهِرٍ مِّنَ الْقَوْلِ بَلْ زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ مَکْرُهُمْ وَصُدُّواْ عَنِ السَّبِیلِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
ترجمه
پس آیا آن (خدایى) که بر هر کس و عملکرد او حاکم و ناظر است، (با بُت هاى ساختگى یکى است؟) و(لى) آنان براى خدا شریکانى قرار داده اند. بگو: آنها را نام ببرید (چه هستند و چه توانى دارند؟) آیا خدا را از شریکانى در زمین خبر مىدهید که او نمىشناسد؟ یا سخنى توخالى (مى گویید)، بلکه براى کسانى که کفر ورزیدند، مکرشان آراسته جلوه داده شده است واز راه (حق) باز داشته شدهاند وهر که را خدا گمراه کند، پس براى او هیچ هدایت کننده اى نیست.
قائم بودن خدا، به معناى تدبیر تمام امور و کفایت، حفاظت، نظارت، و ثبت و ضبط آنهاست.
پیام ها
1- خداوند با طرح سؤال، عقل و فطرت انسان را به قضاوت مى طلبد. زیرا عقل و فطرت با شرک سازگار نیست. «أفمن... ام تنبئونه»
2- کسى که از خداى علیم و واحد و قیّوم جدا شود، به ورطه شرک و چند خدایى گرفتار مىآید. «شرکاء»
3- بتپرستى و شرک به قدرى سبک سرى و بى منطق است که حتى نمىتوان نام و اوصاف معبودان آنان را بیان کرد. «قل سمّوهم»
4- شاید مشرکان نیز از عمق جان بتها را قبول ندارند. «ام بظاهر من القول»
5- شرک نیز نوعى کفر است. «جعلوا اللَّه شرکاء... زیّن للذین کفروا»
6- کسى که مسائل انحرافى برایش جلوه کرد، از راه حق و مسیر هدایت باز مى ماند. «زُیّن... صدّوا»
7- به نقشه ها و تدبیرهاى خود مغرور نشوید. «زیّن... مکرهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَمَنْ هُوَ قَآئِمٌ عَلَى کُلِّ نَفْسِ بِمَا کَسَبَتْ وَجَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَکَآءَ قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِمَا لَا یَعْلَمُ فِى الْأَرْضِ أَم بِظَهِرٍ مِّنَ الْقَوْلِ بَلْ زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ مَکْرُهُمْ وَصُدُّواْ عَنِ السَّبِیلِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
ترجمه
پس آیا آن (خدایى) که بر هر کس و عملکرد او حاکم و ناظر است، (با بُت هاى ساختگى یکى است؟) و(لى) آنان براى خدا شریکانى قرار داده اند. بگو: آنها را نام ببرید (چه هستند و چه توانى دارند؟) آیا خدا را از شریکانى در زمین خبر مىدهید که او نمىشناسد؟ یا سخنى توخالى (مى گویید)، بلکه براى کسانى که کفر ورزیدند، مکرشان آراسته جلوه داده شده است واز راه (حق) باز داشته شدهاند وهر که را خدا گمراه کند، پس براى او هیچ هدایت کننده اى نیست.
قائم بودن خدا، به معناى تدبیر تمام امور و کفایت، حفاظت، نظارت، و ثبت و ضبط آنهاست.
پیام ها
1- خداوند با طرح سؤال، عقل و فطرت انسان را به قضاوت مى طلبد. زیرا عقل و فطرت با شرک سازگار نیست. «أفمن... ام تنبئونه»
2- کسى که از خداى علیم و واحد و قیّوم جدا شود، به ورطه شرک و چند خدایى گرفتار مىآید. «شرکاء»
3- بتپرستى و شرک به قدرى سبک سرى و بى منطق است که حتى نمىتوان نام و اوصاف معبودان آنان را بیان کرد. «قل سمّوهم»
4- شاید مشرکان نیز از عمق جان بتها را قبول ندارند. «ام بظاهر من القول»
5- شرک نیز نوعى کفر است. «جعلوا اللَّه شرکاء... زیّن للذین کفروا»
6- کسى که مسائل انحرافى برایش جلوه کرد، از راه حق و مسیر هدایت باز مى ماند. «زُیّن... صدّوا»
7- به نقشه ها و تدبیرهاى خود مغرور نشوید. «زیّن... مکرهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است