- 2231
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 105 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 105
وَکَأَیِّن مِّنْ ءَایَةٍ فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَ هُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ
ترجمه
و چه بسیار نشانه در آسمان ها و زمین، که بر آن مىگذرند، در حالى که از آن روى گردانند.
گویا این آیه براى تسلّى خاطر رسول اکرم و هر رهبر و امام بر حقّ است که اگر مردم به فرمان و دستور آنان بى اعتنا بودند نگران نباشند، آنان دائماً بر نشانه هاى قدرت و حکمت خدا در طبیعت و خلقت برخورد مى کنند، ولى لحظه اى نمى اندیشند. این همه زلزله، کسوف، خسوف، صاعقه، گردش ستارگان، کهکشان ها، همه و همه را مى بینند، ولى از آن اعراض مى کنند.
جمله «یمّرون علیها» را سه نوع معنى کرده اند:
1. منظور از مرور انسان ها بر آیات الهى، مشاهده آنهاست.
2. منظور از مرور انسان ها بر آیات، حرکت زمین است، زیرا با حرکت زمین، انسان بر اجرام آسمانى مرور مى کند.
3. مرور بر آیات آسمانى، پیشگویى سوار شدن انسان بر وسایل فضایى و حرکت آنها در آسمان ها است.
اعراض، از غفلت خطرناک تر است. با اینکه تعداد نشانه ها زیاد است «کایّن» و انسان دائماً با آنها رابطه دارد «یمرّون» امّا نه تنها از آنها غفلت مى کند، بلکه مواقعى نیز با عنایت از آنها اعراض مى کند.
پیام ها
1- تمام هستى، نشانه و رمز خداشناسى است. «آیةٍ»
2- انسان اگر لجاجت کند، هیچ نشانه اى را نمى پذیرد. «و کأیّن من آیة... یمرّون علیها و هم عنها معرضون»
3- نگاه سطحى و بدون فکر و تأمّل، زمینه هدایت و رشد نیست. «یمرّون... معرضون»*
4- علم به تنهایى کافى نیست، حقّ پذیرى نیز لازم است تا ایمان حاصل شود. «یمرّون علیها و هم عنها معرضون»*
5 - احسن القصص بودن داستان به تنهایى کافى نیست؛ مهم آمادگى براى به کار بستن و پذیرفتن این همه درس بزرگ است. «و هم عنها معرضون»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَکَأَیِّن مِّنْ ءَایَةٍ فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَ هُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ
ترجمه
و چه بسیار نشانه در آسمان ها و زمین، که بر آن مىگذرند، در حالى که از آن روى گردانند.
گویا این آیه براى تسلّى خاطر رسول اکرم و هر رهبر و امام بر حقّ است که اگر مردم به فرمان و دستور آنان بى اعتنا بودند نگران نباشند، آنان دائماً بر نشانه هاى قدرت و حکمت خدا در طبیعت و خلقت برخورد مى کنند، ولى لحظه اى نمى اندیشند. این همه زلزله، کسوف، خسوف، صاعقه، گردش ستارگان، کهکشان ها، همه و همه را مى بینند، ولى از آن اعراض مى کنند.
جمله «یمّرون علیها» را سه نوع معنى کرده اند:
1. منظور از مرور انسان ها بر آیات الهى، مشاهده آنهاست.
2. منظور از مرور انسان ها بر آیات، حرکت زمین است، زیرا با حرکت زمین، انسان بر اجرام آسمانى مرور مى کند.
3. مرور بر آیات آسمانى، پیشگویى سوار شدن انسان بر وسایل فضایى و حرکت آنها در آسمان ها است.
اعراض، از غفلت خطرناک تر است. با اینکه تعداد نشانه ها زیاد است «کایّن» و انسان دائماً با آنها رابطه دارد «یمرّون» امّا نه تنها از آنها غفلت مى کند، بلکه مواقعى نیز با عنایت از آنها اعراض مى کند.
پیام ها
1- تمام هستى، نشانه و رمز خداشناسى است. «آیةٍ»
2- انسان اگر لجاجت کند، هیچ نشانه اى را نمى پذیرد. «و کأیّن من آیة... یمرّون علیها و هم عنها معرضون»
3- نگاه سطحى و بدون فکر و تأمّل، زمینه هدایت و رشد نیست. «یمرّون... معرضون»*
4- علم به تنهایى کافى نیست، حقّ پذیرى نیز لازم است تا ایمان حاصل شود. «یمرّون علیها و هم عنها معرضون»*
5 - احسن القصص بودن داستان به تنهایى کافى نیست؛ مهم آمادگى براى به کار بستن و پذیرفتن این همه درس بزرگ است. «و هم عنها معرضون»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است