- 2475
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 89 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 89
قَالَ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جَهِلُونَ
ترجمه
(یوسف) گفت: آیا دانستید با یوسف و برادرش چه کردید آنگاه که نادان بودید.
در یک سؤال ممکن است اهداف گوناگونى نهفته باشد، اهدافى مثبت و سازنده و یا منفى و آزاردهنده، سؤال یوسف که پرسید آیا مى دانید با یوسف و برادرش چه کردید؟، ممکن است براى این باشد که من ماجرا را مى دانم. یا این که ممکن است هدف از سؤال این باشد که کار بدى کردید، توبه کنید و ممکن است هدفش تشفّى خاطر بنیامین باشد که در جلسه حضور دارد و ممکن است هدفش سرزنش و توبیخ و ملامت یا به رخ کشیدن عزّت خود و یا سرزنش به اینکه با این همه جنایت چرا امید تصدّق دارید؟
در میان غرض هایى که مطرح شد، سه مورد اوّل با مقام یوسف سازگارى دارد، ولى باقى موارد با فتوّت و کرامتى که آیات بعد از یوسف گزارش مى کند، همخوانى ندارند. او علی رغم اینکه نسبت دزدى شنید، چیزى نگفت و سرانجامِ کار به برادران گفت: «لاتثریب علیکم الیوم»
جهل، تنها به معناى ندانستن نیست، بلکه غلبه هوس ها نوعى بى توجّهى است. انسان گناهکار هر چند عالم باشد، جاهل است چون توجّه ندارد و آتش دوزخ را براى خود مى خرد.
پیام ها
1- پرونده خطاها و گناهان روزى گشوده خواهد شد. «هل علمتم ما فعلتم»*
2- فتوّت در آن است که جزئیات خلاف مطرح نشود. «ما فعلتم»
3- وقتى به قدرت رسیدید، دیگر مظلومان را فراموش نکنید. «ما فعلتم بیوسف و اخیه»*
4- فتوّت در آن است که راه عذر به خطاکار تلقین شود. «اذ انتم جاهلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جَهِلُونَ
ترجمه
(یوسف) گفت: آیا دانستید با یوسف و برادرش چه کردید آنگاه که نادان بودید.
در یک سؤال ممکن است اهداف گوناگونى نهفته باشد، اهدافى مثبت و سازنده و یا منفى و آزاردهنده، سؤال یوسف که پرسید آیا مى دانید با یوسف و برادرش چه کردید؟، ممکن است براى این باشد که من ماجرا را مى دانم. یا این که ممکن است هدف از سؤال این باشد که کار بدى کردید، توبه کنید و ممکن است هدفش تشفّى خاطر بنیامین باشد که در جلسه حضور دارد و ممکن است هدفش سرزنش و توبیخ و ملامت یا به رخ کشیدن عزّت خود و یا سرزنش به اینکه با این همه جنایت چرا امید تصدّق دارید؟
در میان غرض هایى که مطرح شد، سه مورد اوّل با مقام یوسف سازگارى دارد، ولى باقى موارد با فتوّت و کرامتى که آیات بعد از یوسف گزارش مى کند، همخوانى ندارند. او علی رغم اینکه نسبت دزدى شنید، چیزى نگفت و سرانجامِ کار به برادران گفت: «لاتثریب علیکم الیوم»
جهل، تنها به معناى ندانستن نیست، بلکه غلبه هوس ها نوعى بى توجّهى است. انسان گناهکار هر چند عالم باشد، جاهل است چون توجّه ندارد و آتش دوزخ را براى خود مى خرد.
پیام ها
1- پرونده خطاها و گناهان روزى گشوده خواهد شد. «هل علمتم ما فعلتم»*
2- فتوّت در آن است که جزئیات خلاف مطرح نشود. «ما فعلتم»
3- وقتى به قدرت رسیدید، دیگر مظلومان را فراموش نکنید. «ما فعلتم بیوسف و اخیه»*
4- فتوّت در آن است که راه عذر به خطاکار تلقین شود. «اذ انتم جاهلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان