- 2831
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 57 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 57
وَ لَأَجْرُ الْأَخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ کَانُواْ یَتَّقُونَ
ترجمه
و قطعاً براى کسانى که ایمان آورده و همواره تقوى پیشه کردهاند پاداش آخرت بهتر است.
حضرت یوسف به عنوان «محسن»، «مؤمن» و «متّقى» ستایش شده است.در سراسر این سوره، اراده خداوند را مىتوان با اراده و خواست مردم مقایسه کرد؛ برادرانِ یوسف اراده کردند با انداختن او در چاه و برده ساختن یوسف، او را خوار سازند، امّا عزیز مصر درباره او گفت: «اکرمى مثواه» او را گرامى بدارید. همسر عزیز قصد نمود دامن او را آلوده سازد، امّا خداوند او را پاک نگهداشت. بعضى خواستند با زندانى ساختن یوسف مقاومت او را در هم شکنند و تحقیرش کنند؛ «لیسجنن و لیکونا من الصّاغرین» امّا در مقابل خداوند اراده کرد او را عزیز بدارد و حکومت مصر را به او بخشد؛ «مکّنا لیوسف...»
امام صادق (ع) فرمودند: یوسف انسان حرّ و آزادهاى بود که حسادت برادران، اسارت در چاه، شهوت زنان، زندان، تهمت، ریاست و قدرت در او اثر نگذاشت.
پاداشهاى اخروى بهتر از پاداشهاى دنیوى است، زیرا پاداشهاى اخروى:
الف: محدودیّت ندارند. «لهم ما یشاوؤن»
ب: از بین رفتنى نیستند. «خالدین فیها»
ج: در یک مکان محدود نیستند. «نتبوّأ من الجنّة حیث نشاء»
د: به محاسبه ما در نمىآیند. «اجرهم بغیر حساب»
ه: عوارض و آفات وامراض ندارند. «لا یصدّعون عنها»
پیام ها
1- نیکوکاران، علاوه بر بهره مند شدن از پاداش در حیات دنیا از پاداشهاى برتر اخروى نیز برخوردار خواهند شد. «لانضیع اجر المحسنین و لأجر الآخرة خیر»
2- اگر نیکوکار در این دنیا به پاداش و مقامى نرسید، نگران نباشد که در جاى دیگر جبران مى شود.«لا نضیع... و لأجر الآخرة خیر»*
3- پادشاهى و حکومت نیز در برابر اجر آخرت ناچیز است. «لأجر الآخرة خیر...»*
4- امکانات مادى و حکومت ظاهرى براى مردان خدا لذّتآور نیست، آنچه براى آنان مطلوب و دوست داشتنى است آخرت است. «و لأجر الآخرة خیر»
5- اگر شما به سراغ تقوا بروید ما نیز رحمت خود را به شما نازل مىکنیم. «نصیب برحمتنا... للّذین... و کانوا یتّقون»
6- ایمان، همراه با تقوا چاره ساز است وگرنه سرنوشت مؤمن گناهکار، مبهم است. «آمنوا و کانوا یتّقون»
7- تقوایى که یک خصلت پایدار شده باشد، ارزشمند است. «کانوا یتّقون»
8- ایمان و ملازمت بر تقوا، شرط بهره مندى از پاداشهاى اخروى است. «لاجر الآخرة خیر للّذین آمنوا و کانوا یتّقون»
9- تقوا، مرحله و مرتبهى والاترى در ایمان است. «آمنوا و کانوا یتّقون»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ لَأَجْرُ الْأَخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ کَانُواْ یَتَّقُونَ
ترجمه
و قطعاً براى کسانى که ایمان آورده و همواره تقوى پیشه کردهاند پاداش آخرت بهتر است.
حضرت یوسف به عنوان «محسن»، «مؤمن» و «متّقى» ستایش شده است.در سراسر این سوره، اراده خداوند را مىتوان با اراده و خواست مردم مقایسه کرد؛ برادرانِ یوسف اراده کردند با انداختن او در چاه و برده ساختن یوسف، او را خوار سازند، امّا عزیز مصر درباره او گفت: «اکرمى مثواه» او را گرامى بدارید. همسر عزیز قصد نمود دامن او را آلوده سازد، امّا خداوند او را پاک نگهداشت. بعضى خواستند با زندانى ساختن یوسف مقاومت او را در هم شکنند و تحقیرش کنند؛ «لیسجنن و لیکونا من الصّاغرین» امّا در مقابل خداوند اراده کرد او را عزیز بدارد و حکومت مصر را به او بخشد؛ «مکّنا لیوسف...»
امام صادق (ع) فرمودند: یوسف انسان حرّ و آزادهاى بود که حسادت برادران، اسارت در چاه، شهوت زنان، زندان، تهمت، ریاست و قدرت در او اثر نگذاشت.
پاداشهاى اخروى بهتر از پاداشهاى دنیوى است، زیرا پاداشهاى اخروى:
الف: محدودیّت ندارند. «لهم ما یشاوؤن»
ب: از بین رفتنى نیستند. «خالدین فیها»
ج: در یک مکان محدود نیستند. «نتبوّأ من الجنّة حیث نشاء»
د: به محاسبه ما در نمىآیند. «اجرهم بغیر حساب»
ه: عوارض و آفات وامراض ندارند. «لا یصدّعون عنها»
پیام ها
1- نیکوکاران، علاوه بر بهره مند شدن از پاداش در حیات دنیا از پاداشهاى برتر اخروى نیز برخوردار خواهند شد. «لانضیع اجر المحسنین و لأجر الآخرة خیر»
2- اگر نیکوکار در این دنیا به پاداش و مقامى نرسید، نگران نباشد که در جاى دیگر جبران مى شود.«لا نضیع... و لأجر الآخرة خیر»*
3- پادشاهى و حکومت نیز در برابر اجر آخرت ناچیز است. «لأجر الآخرة خیر...»*
4- امکانات مادى و حکومت ظاهرى براى مردان خدا لذّتآور نیست، آنچه براى آنان مطلوب و دوست داشتنى است آخرت است. «و لأجر الآخرة خیر»
5- اگر شما به سراغ تقوا بروید ما نیز رحمت خود را به شما نازل مىکنیم. «نصیب برحمتنا... للّذین... و کانوا یتّقون»
6- ایمان، همراه با تقوا چاره ساز است وگرنه سرنوشت مؤمن گناهکار، مبهم است. «آمنوا و کانوا یتّقون»
7- تقوایى که یک خصلت پایدار شده باشد، ارزشمند است. «کانوا یتّقون»
8- ایمان و ملازمت بر تقوا، شرط بهره مندى از پاداشهاى اخروى است. «لاجر الآخرة خیر للّذین آمنوا و کانوا یتّقون»
9- تقوا، مرحله و مرتبهى والاترى در ایمان است. «آمنوا و کانوا یتّقون»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است