- 5166
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 54 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 54
وَ قَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِى بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِى فَلَمَّا کَلَّمَهُ قَالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مَکِینٌ أَمِینٌ
ترجمه
و پادشاه گفت: یوسف را نزد من آورید تا وى را (مشاور) مخصوص خود قرار دهم. پس چون با او گفتگو نمود، به او گفت: همانا تو امروز نزد ما داراى منزلتى بزرگ و فردى امین هستى.
در «لسان العرب» آمده: هرگاه انسان کسى را محرم اسرار خود قرار دهد و در امور خویش او را مداخله دهد، گفته مى شود: «استخلصه».
یوسفعلیه السلام وقتى از زندان آزاد مى شود بر در زندان جملاتى چند مى نویسد که سیماى زندان در آن جملات ترسیم شده است: «هذا قبور الاحیاء، بیت الاحزان، تجربة الاصدقاء و شماتة الاعداء» یعنى؛ زندان گورستان زندگان، خانه غم ها، محل آزمودن دوستان و شماتت دشمنان است.
پادشاه وقتى پى به صداقت و امانت یوسف مىبرد و در او خیانتى نمى یابد، او را براى خود برمى گزیند. اگر خداوند از بنده خیانت نبیند چه خواهد کرد!؟ حتماً او را براى خود بر خواهد گزید که قرآن درباره پیامبران چنین تعبیرى دارد: «و أنا اخترتک فاستمع لما یوحى»، «واصطنعتک لنفسى»
پادشاه با «لدینا» اعلام کرد که یوسف در حکومت ما جایگاه دارد نه تنها در دل من، پس همه مسئولین باید از او اطاعت کنند.
قدرت داشتن و امین بودن در کنار هم ارزشمند است، زیرا اگر امین باشد ولى امکانات نداشته باشد، قدرت انجام کارى را ندارد و اگر مکین باشد امّا امین نباشد، حیف و میل بیت المال مى کند.
چنانکه حضرت على (ع) خطاب به مالک اشتر استاندار خود مى فرماید: بعد از شناسایى و گزینش کارمندان، به آن حقوق مکفى بده. «اَسبغ علیهم الارزاق»
پیام ها
1- خداوند اگر بخواهد، اسیر دیروز را امیر امروز قرار مى دهد.«قال الملک ائتونى به استخلصه لنفسى»
2- در برابر خدمات افراد باید عکس العمل نشان داد و از آنان تقدیر کرد. (در برابر تعبیر خواب دستور داد که او را آزاد کنند) «ائتونى به استخلصه لنفسى»*
3- افراد مشرک وکافر هم از کمالات معنوى لذّت مىبرند. فطرت کمال دوستى، در هر انسانى وجود دارد. «استخلصه لنفسى»
4- براى تصدّى اعطاى پستهاى مهم و کلیدى علاوه بر تدبیر و کاردانى، محبوبیّت و مقبولیّت نیز بسیار مهم است. (یوسف در اثر عفّت، تدبیر، تعبیر خواب و بزرگوارى، محبوبیّت خاصّى پیدا کرد، لذا عزیز مصر گفت او براى خودم باشد) «استخلصه لنفسى»*
5 - پاکى، امانت، صداقت و عفاف، پادشاهان را نیز به تواضع وا مىدارد. «استخلصه لنفسى»*
6- تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد. «فلمّا کلّمه قال»
7- در گزینشها، مصاحبه حضورى نیز مفید است. «فلمّا کلّمه»
8 - براى اعطاى مسئولیّت هاى بسیار مهم، گاه لازم است شخص اوّل مملکت، خود مصاحبه حضورى کند. «فلمّا کلّمه»*
9- پستهاى بزرگ و کلیدى را به افراد شایسته و امتحان داده واگذار کنید. «فلمّا کلّمه قال انّک الیوم...»*
10- انسان صادق و امین حتّى در جمع کافران نیز مقبول و مورد احترام است. («لدینا» شامل همه کارگزاران مىشود) «انّک الیوم لدینا مکین امین»*
11- زنان مصر جمال یوسف دیدند، دل از کف دادند و دست بریدند؛ پادشاه امانت و پاکى او را دید مُلک مصر را در اختیارش نهاد. اگر همه کمالات یوسف بر آنان آشکار مىشد چه مى کردند؟*
12- وقتى به امانت و توان و صداقت کسى اطمینان پیدا کردید، در واگذارى مسئولیّت به او درنگ نکنید. «انّک الیوم لدینا مکین امین»*
13- مشاور خاص مسئولین کشورى، باید اهل تقوا، تدبیر، قدرت برنامهریزى و امانت باشد. «استخلصه لنفسى... مکین امین» (یوسف جامع همه اینها بود.)
14- قدرت یوسف (ع) بدون قید وشرط بوده است. («مکینٌ» بدون هیچ شرط و محدودیّتى)*
15- مکین و امین بودن، هر دو با هم لازم است. «مکین امین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ قَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِى بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِى فَلَمَّا کَلَّمَهُ قَالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مَکِینٌ أَمِینٌ
ترجمه
و پادشاه گفت: یوسف را نزد من آورید تا وى را (مشاور) مخصوص خود قرار دهم. پس چون با او گفتگو نمود، به او گفت: همانا تو امروز نزد ما داراى منزلتى بزرگ و فردى امین هستى.
در «لسان العرب» آمده: هرگاه انسان کسى را محرم اسرار خود قرار دهد و در امور خویش او را مداخله دهد، گفته مى شود: «استخلصه».
یوسفعلیه السلام وقتى از زندان آزاد مى شود بر در زندان جملاتى چند مى نویسد که سیماى زندان در آن جملات ترسیم شده است: «هذا قبور الاحیاء، بیت الاحزان، تجربة الاصدقاء و شماتة الاعداء» یعنى؛ زندان گورستان زندگان، خانه غم ها، محل آزمودن دوستان و شماتت دشمنان است.
پادشاه وقتى پى به صداقت و امانت یوسف مىبرد و در او خیانتى نمى یابد، او را براى خود برمى گزیند. اگر خداوند از بنده خیانت نبیند چه خواهد کرد!؟ حتماً او را براى خود بر خواهد گزید که قرآن درباره پیامبران چنین تعبیرى دارد: «و أنا اخترتک فاستمع لما یوحى»، «واصطنعتک لنفسى»
پادشاه با «لدینا» اعلام کرد که یوسف در حکومت ما جایگاه دارد نه تنها در دل من، پس همه مسئولین باید از او اطاعت کنند.
قدرت داشتن و امین بودن در کنار هم ارزشمند است، زیرا اگر امین باشد ولى امکانات نداشته باشد، قدرت انجام کارى را ندارد و اگر مکین باشد امّا امین نباشد، حیف و میل بیت المال مى کند.
چنانکه حضرت على (ع) خطاب به مالک اشتر استاندار خود مى فرماید: بعد از شناسایى و گزینش کارمندان، به آن حقوق مکفى بده. «اَسبغ علیهم الارزاق»
پیام ها
1- خداوند اگر بخواهد، اسیر دیروز را امیر امروز قرار مى دهد.«قال الملک ائتونى به استخلصه لنفسى»
2- در برابر خدمات افراد باید عکس العمل نشان داد و از آنان تقدیر کرد. (در برابر تعبیر خواب دستور داد که او را آزاد کنند) «ائتونى به استخلصه لنفسى»*
3- افراد مشرک وکافر هم از کمالات معنوى لذّت مىبرند. فطرت کمال دوستى، در هر انسانى وجود دارد. «استخلصه لنفسى»
4- براى تصدّى اعطاى پستهاى مهم و کلیدى علاوه بر تدبیر و کاردانى، محبوبیّت و مقبولیّت نیز بسیار مهم است. (یوسف در اثر عفّت، تدبیر، تعبیر خواب و بزرگوارى، محبوبیّت خاصّى پیدا کرد، لذا عزیز مصر گفت او براى خودم باشد) «استخلصه لنفسى»*
5 - پاکى، امانت، صداقت و عفاف، پادشاهان را نیز به تواضع وا مىدارد. «استخلصه لنفسى»*
6- تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد. «فلمّا کلّمه قال»
7- در گزینشها، مصاحبه حضورى نیز مفید است. «فلمّا کلّمه»
8 - براى اعطاى مسئولیّت هاى بسیار مهم، گاه لازم است شخص اوّل مملکت، خود مصاحبه حضورى کند. «فلمّا کلّمه»*
9- پستهاى بزرگ و کلیدى را به افراد شایسته و امتحان داده واگذار کنید. «فلمّا کلّمه قال انّک الیوم...»*
10- انسان صادق و امین حتّى در جمع کافران نیز مقبول و مورد احترام است. («لدینا» شامل همه کارگزاران مىشود) «انّک الیوم لدینا مکین امین»*
11- زنان مصر جمال یوسف دیدند، دل از کف دادند و دست بریدند؛ پادشاه امانت و پاکى او را دید مُلک مصر را در اختیارش نهاد. اگر همه کمالات یوسف بر آنان آشکار مىشد چه مى کردند؟*
12- وقتى به امانت و توان و صداقت کسى اطمینان پیدا کردید، در واگذارى مسئولیّت به او درنگ نکنید. «انّک الیوم لدینا مکین امین»*
13- مشاور خاص مسئولین کشورى، باید اهل تقوا، تدبیر، قدرت برنامهریزى و امانت باشد. «استخلصه لنفسى... مکین امین» (یوسف جامع همه اینها بود.)
14- قدرت یوسف (ع) بدون قید وشرط بوده است. («مکینٌ» بدون هیچ شرط و محدودیّتى)*
15- مکین و امین بودن، هر دو با هم لازم است. «مکین امین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است