- 2691
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف- آیه 47
قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَباً فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِى سُنبُلِهِ إِلَّا قَلیلاً مِّمَّا تَأْکُلُونَ
ترجمه
(یوسف در جواب) گفت: هفت سال پىدرپى کشت کنید و آنچه را درو کردید، جز اندکى را که مى خورید، در خوشه اش کنار بگذارید.
یوسف (ع) بدون گلایه و شکوه از رفیق که چرا او را فراموش کرده و بدون آنکه قید و شرطى براى تعبیر خواب پادشاه تعیین کند، فورى به تعبیر خواب پرداخت، زیرا کتمان دانش به ویژه در هنگام نیاز جامعه به آن، امرى به دور از شأن انسان هاى پاک و نیکوکار است.
یوسف به جاى تعبیر خواب، راه مقابله با قحطى را با برنامه اى روشن بیان کرد تا نشان دهد علاوه بر علم تعبیر خواب، قدرت برنامه ریزى و مدیریّت دارد.
علم کشاورزى و سیاست ذخیره سازى و لزوم صرفه جویى در مصرف، از این آیه استفاده مى شود.
پیام ها
1- طرح و برنامههاى سازنده خود را بدون منّت و چشمداشت عرضه کنیم. «قال تزرعون»*
2- براى نجات جامعه بایستى از مشکلات شخصى چشم پوشید. (یوسف سخنى از زندانى بودن خود که مسئله شخصى است، چیزى نگفت، بلکه به فکر حلّ مشکل مردم بود) «قال تزرعون...»*
3- مدیریّت بحران و اداره جامعه در شرایط حاد و دشوار از وظایف اصلى حکومت است. «قال تزرعون...»*
4- حکومتها باید قحطى و خشکسالى را پیشبینى کنند و در ایّام فراخى با تدبیر از فشار مشکلات بکاهند. «تزرعون...»*
5 - به هنگام مناسب بودن شرایط حداکثر بهره بردارى را باید نمود. «تزرعون...»*
6- در مواقعى که بحرانى در پیش است باید بر ظرفیّت تولید و کار افزود. «تزرعون...»*
7- مردان خدا، باید براى رفاه مردم فکر کنند و طرح هاى دراز مدّت و کوتاه مدّت داشته باشند. «قال تزرعون سبع سنین»
8 - زمان، عنصر بسیار مهمى در برنامه ریزى و مدیریّت است. «سبع سنین»*
9- فقط تشریح وضعیّت کافى نیست، باید طرح و برنامه داد. «تزرعون سبع سنین دأباً...»*
10- برنامه ریزى در تولید «تزرعون سَبْعَ سِنِینَ» و صرفه جویى و ذخیره سازى «فَذَرُوهُ» یک ضرورت است. (در حالى که جوامع عقب مانده بدون توجّه به این مراحل فقط مصرف مى کنند.)*
11- کنترل حکومت بر روند تولید و توزیع، در شرایط بحرانى امرى ضرورى است. «تزرعون... فذروه...»
12- گندم اگر به خوشه باشد بر عمرش اضافه مى شود. «فذروه فى سنبله»
13- مى توان با برنامه ریزى، خود را براى مقابله با حوادث طبیعى همچون قحطى، زلزله و سیل آماده کرد. «فذروه فى سنبله»
14- برنامه ریزى و تدبیر براى آینده، منافاتى با توکل و تسلیم در برابر امر خدا ندارد. «فذروه فى سنبله» (با تدبیر، به استقبال تقدیر برویم.)
15- طرحها باید قابلیّت عملى داشته باشند. «فذروه فى سنبله» (بهترین شیوه عملى در آن زمانِ بدون سیلو و تکنولوژى، واگذاردن گندم در خوشه بود.)
16- هر تلخىاى بد نیست. همین قحطى مقدّمه حاکمیّت یوسف شد و همچنین مقدّمه صرفه جویى و کار بیشتر در میان مردم گشت. «تزرعون، فذروه، الاّ قلیلا»
17- آینده نگرى و برنامه ریزى بلند مدّت براى مقابله با مشکلات اقتصادى جامعه، لازمه مدیریّت کشور است. «تزرعون... فذروه... الاّ قلیلا»
18- صرفه جویى امروز، خودکفایى فردا و اسراف امروز، نیاز فردا را به دنبال دارد. «قلیلاً ممّا تأکلون»
19- رؤیاى کافران نیز مى تواند بیانگر واقعیّت ها و حاوى دستورالعمل هایى براى حفظ جامعه باشد.
20- امروز باید براى فرداى بهتر کوشش کرد. «تزرعون... ثمّ یأتى من بعد ذلک»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَباً فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِى سُنبُلِهِ إِلَّا قَلیلاً مِّمَّا تَأْکُلُونَ
ترجمه
(یوسف در جواب) گفت: هفت سال پىدرپى کشت کنید و آنچه را درو کردید، جز اندکى را که مى خورید، در خوشه اش کنار بگذارید.
یوسف (ع) بدون گلایه و شکوه از رفیق که چرا او را فراموش کرده و بدون آنکه قید و شرطى براى تعبیر خواب پادشاه تعیین کند، فورى به تعبیر خواب پرداخت، زیرا کتمان دانش به ویژه در هنگام نیاز جامعه به آن، امرى به دور از شأن انسان هاى پاک و نیکوکار است.
یوسف به جاى تعبیر خواب، راه مقابله با قحطى را با برنامه اى روشن بیان کرد تا نشان دهد علاوه بر علم تعبیر خواب، قدرت برنامه ریزى و مدیریّت دارد.
علم کشاورزى و سیاست ذخیره سازى و لزوم صرفه جویى در مصرف، از این آیه استفاده مى شود.
پیام ها
1- طرح و برنامههاى سازنده خود را بدون منّت و چشمداشت عرضه کنیم. «قال تزرعون»*
2- براى نجات جامعه بایستى از مشکلات شخصى چشم پوشید. (یوسف سخنى از زندانى بودن خود که مسئله شخصى است، چیزى نگفت، بلکه به فکر حلّ مشکل مردم بود) «قال تزرعون...»*
3- مدیریّت بحران و اداره جامعه در شرایط حاد و دشوار از وظایف اصلى حکومت است. «قال تزرعون...»*
4- حکومتها باید قحطى و خشکسالى را پیشبینى کنند و در ایّام فراخى با تدبیر از فشار مشکلات بکاهند. «تزرعون...»*
5 - به هنگام مناسب بودن شرایط حداکثر بهره بردارى را باید نمود. «تزرعون...»*
6- در مواقعى که بحرانى در پیش است باید بر ظرفیّت تولید و کار افزود. «تزرعون...»*
7- مردان خدا، باید براى رفاه مردم فکر کنند و طرح هاى دراز مدّت و کوتاه مدّت داشته باشند. «قال تزرعون سبع سنین»
8 - زمان، عنصر بسیار مهمى در برنامه ریزى و مدیریّت است. «سبع سنین»*
9- فقط تشریح وضعیّت کافى نیست، باید طرح و برنامه داد. «تزرعون سبع سنین دأباً...»*
10- برنامه ریزى در تولید «تزرعون سَبْعَ سِنِینَ» و صرفه جویى و ذخیره سازى «فَذَرُوهُ» یک ضرورت است. (در حالى که جوامع عقب مانده بدون توجّه به این مراحل فقط مصرف مى کنند.)*
11- کنترل حکومت بر روند تولید و توزیع، در شرایط بحرانى امرى ضرورى است. «تزرعون... فذروه...»
12- گندم اگر به خوشه باشد بر عمرش اضافه مى شود. «فذروه فى سنبله»
13- مى توان با برنامه ریزى، خود را براى مقابله با حوادث طبیعى همچون قحطى، زلزله و سیل آماده کرد. «فذروه فى سنبله»
14- برنامه ریزى و تدبیر براى آینده، منافاتى با توکل و تسلیم در برابر امر خدا ندارد. «فذروه فى سنبله» (با تدبیر، به استقبال تقدیر برویم.)
15- طرحها باید قابلیّت عملى داشته باشند. «فذروه فى سنبله» (بهترین شیوه عملى در آن زمانِ بدون سیلو و تکنولوژى، واگذاردن گندم در خوشه بود.)
16- هر تلخىاى بد نیست. همین قحطى مقدّمه حاکمیّت یوسف شد و همچنین مقدّمه صرفه جویى و کار بیشتر در میان مردم گشت. «تزرعون، فذروه، الاّ قلیلا»
17- آینده نگرى و برنامه ریزى بلند مدّت براى مقابله با مشکلات اقتصادى جامعه، لازمه مدیریّت کشور است. «تزرعون... فذروه... الاّ قلیلا»
18- صرفه جویى امروز، خودکفایى فردا و اسراف امروز، نیاز فردا را به دنبال دارد. «قلیلاً ممّا تأکلون»
19- رؤیاى کافران نیز مى تواند بیانگر واقعیّت ها و حاوى دستورالعمل هایى براى حفظ جامعه باشد.
20- امروز باید براى فرداى بهتر کوشش کرد. «تزرعون... ثمّ یأتى من بعد ذلک»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است