- 3766
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 30 سوره یوسف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 30
وَ قَالَ نِسْوَةٌ فِى الْمَدِینَةِ امْرَأَتُ الْعَزِیزِ تُرَ وِدُ فَتَهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبّاً إِنَّا لَنَرَیَهَا فِى ضَلَلٍ مُّبِینٍ
ترجمه
زنانى در شهر (زبان به ملامت گشودند) و گفتند: همسر عزیز با غلامش مراوده داشته و از او کام خواسته است. همانا یوسف او را شیفته خود کرده است. به راستى ما او را در گمراهى آشکار مى بینیم.
«شغاف» به پیچیدگى بالاى قلب یا پوسته نازک روى قلب، که همچون غلاف آنرا در برمى گیرد، گفته شده است. جمله «شَغَفها حُبّاً» یعنى علاقه یوسف به قلب زلیخا گره خورده و عشق شدید شده است.
دو گروه درباره یوسف گفتند: علاقه بیش از حدّ به او نشانه گمراهى است: یکى برادرانش که به جهت محبّت پدر به یوسف، پدر را گمراه خوانده و گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبین» و دیگرى زنانِ مصر که به جهت علاقه شدید زلیخا به یوسف، زلیخا را گمراه خوانده و گفتند: «انّا لنراها فى ضلال مبین».
هر کس یوسف را براى خود مى خواهد؛ یعقوب او را فرزند خود مى داند؛ «یا بُنىّ» کاروان او را سرمایه خود مىداند؛ «شروه بثمن بخس» عزیز مصر او را فرزند خوانده مى داند؛ «نتّخذه ولدا» زلیخا او را معشوق خود مى داند؛ «شغفها حبّاً» زندانیان او را تعبیر کننده خواب خود مى دانند؛ «نبّئنا بتأویله» ولى خداوند او را برگزیده و رسول خود مى داند؛ «یجتبیک ربّک» و آنچه براى یوسف ماند، همین مقام رسالت بود. «واللّه غالب على امره»
پیام ها
1- اخبار مربوط به خانواده مسئولان، زود شایع مى گردد، پس باید مراقب رفتارهاى خود باشند. «قال نسوة... اِمرأت العزیز»
2- بستن درها براى انجام گناه نیز مانع رسوایى نمى شود. «قال نسوة... اِمرأت العزیز تراود»
3- خطاهاى افراد خانواده به مرد و سرپرست خانواده منتسب مى شود. «امرئة العزیز تُراود فتاها»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ قَالَ نِسْوَةٌ فِى الْمَدِینَةِ امْرَأَتُ الْعَزِیزِ تُرَ وِدُ فَتَهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبّاً إِنَّا لَنَرَیَهَا فِى ضَلَلٍ مُّبِینٍ
ترجمه
زنانى در شهر (زبان به ملامت گشودند) و گفتند: همسر عزیز با غلامش مراوده داشته و از او کام خواسته است. همانا یوسف او را شیفته خود کرده است. به راستى ما او را در گمراهى آشکار مى بینیم.
«شغاف» به پیچیدگى بالاى قلب یا پوسته نازک روى قلب، که همچون غلاف آنرا در برمى گیرد، گفته شده است. جمله «شَغَفها حُبّاً» یعنى علاقه یوسف به قلب زلیخا گره خورده و عشق شدید شده است.
دو گروه درباره یوسف گفتند: علاقه بیش از حدّ به او نشانه گمراهى است: یکى برادرانش که به جهت محبّت پدر به یوسف، پدر را گمراه خوانده و گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبین» و دیگرى زنانِ مصر که به جهت علاقه شدید زلیخا به یوسف، زلیخا را گمراه خوانده و گفتند: «انّا لنراها فى ضلال مبین».
هر کس یوسف را براى خود مى خواهد؛ یعقوب او را فرزند خود مى داند؛ «یا بُنىّ» کاروان او را سرمایه خود مىداند؛ «شروه بثمن بخس» عزیز مصر او را فرزند خوانده مى داند؛ «نتّخذه ولدا» زلیخا او را معشوق خود مى داند؛ «شغفها حبّاً» زندانیان او را تعبیر کننده خواب خود مى دانند؛ «نبّئنا بتأویله» ولى خداوند او را برگزیده و رسول خود مى داند؛ «یجتبیک ربّک» و آنچه براى یوسف ماند، همین مقام رسالت بود. «واللّه غالب على امره»
پیام ها
1- اخبار مربوط به خانواده مسئولان، زود شایع مى گردد، پس باید مراقب رفتارهاى خود باشند. «قال نسوة... اِمرأت العزیز»
2- بستن درها براى انجام گناه نیز مانع رسوایى نمى شود. «قال نسوة... اِمرأت العزیز تراود»
3- خطاهاى افراد خانواده به مرد و سرپرست خانواده منتسب مى شود. «امرئة العزیز تُراود فتاها»*
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است