- 4012
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 116 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود- آیه 116
فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکُمْ أُوْلُواْ بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِى الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلاً مِّمَّنْ أَنْجَیْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مَآ أُتْرِفُواْ فِیهِ وَکَانُواْ مُجْرِمِینَ
ترجمه
پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از فساد در زمین باز دارند، مگر گروه کمى از کسانى که از میان آنان نجاتشان دادیم، و ستمگران دنبالهرو و دلبسته مال و مقامى شدند که در آن مست و سرکش شده بودند و آنان مردمى مجرم و گناهکار بودند.
کلمه «بَقیّة» که 3 بار در قرآن آمده، به معناى باقیمانده است، امّا معمولاً در لغت عرب، به فضل و قدرت گفته مى شود. شاید به خاطر آنکه انسان اجناس نفیس را نزد خود ذخیره مى کند و باقى نگه مى دارد، و شاید هم به جهت آنکه افرادى در صحنه باقى مى مانند که داراى قدرت و قوّت بیشترى هستند.
در این آیه خداوند از گروهى انتقاد کرده که چرا مجهّز به علم و قدرت نمى شوند تا جامعه را هشدار دهند. این هشدار با لحن «لولا» بارها در قرآن تکرار شده است، از جمله: آیه «فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة» و آیه «لولا ینهاهم الربّانیون و الاحبار»
چون آیه 114 پیرامون نماز و این آیه در مورد نهى از منکر است، بجاست تا به آیاتى از قرآن مجید که در آنها مسائل «نماز» و «امر به معروف و نهى از منکر» در کنار هم و متأثّر از یکدیگر آمده، اشارهاى داشته باشیم. از جمله این آیات عبارتند از:
الف: «انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر» قطعاً نماز، انسان را از زشتىه ا و منکرات باز مى دارد.
ب: «انّ الحسنات یذهبن السیئات» همانا خوبى ها (مثل نماز) بدى ها را محو مى کند.
ج: «اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنکر» نماز به پادار و امر به معروف کن و از منکر بازدار.
د: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة و امروا بالمعروف و نَهَوا عن المنکر» مؤمنان واقعى آنانند که اگر در زمین به آنها مکنت و قدرت بخشیم، نماز به پا مى دارند و زکات مى پردازند.
پیام ها
1- در همه زمان ها، افراد بى تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعى، محکوم و مورد انتقادند. «فلو لا من القرون...»
2- بیشترین مسئولیّت در نهى از منکر، بر عهده صاحبان علم و قدرت است. «اولوا بقیّة»
3- در هر جامعه اى، افراد مصلح و دلسوز در اقلیّت هستند.«الاّ قلیلا»
4- رمز سقوط امّت هاى پیشین، بى تفاوتى و ترک نهى از منکر بوده است.«الا قلیلاً ممّن انجینا»
5 - نتیجه دلسوزى مصلحین و اصلاح جامعه، نجات از قهر الهى است.«انجینا»
6- ظلم، عیّاشى و جرم، اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاکت اند. «ظلموا، اترفوا، مجرمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکُمْ أُوْلُواْ بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِى الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلاً مِّمَّنْ أَنْجَیْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مَآ أُتْرِفُواْ فِیهِ وَکَانُواْ مُجْرِمِینَ
ترجمه
پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از فساد در زمین باز دارند، مگر گروه کمى از کسانى که از میان آنان نجاتشان دادیم، و ستمگران دنبالهرو و دلبسته مال و مقامى شدند که در آن مست و سرکش شده بودند و آنان مردمى مجرم و گناهکار بودند.
کلمه «بَقیّة» که 3 بار در قرآن آمده، به معناى باقیمانده است، امّا معمولاً در لغت عرب، به فضل و قدرت گفته مى شود. شاید به خاطر آنکه انسان اجناس نفیس را نزد خود ذخیره مى کند و باقى نگه مى دارد، و شاید هم به جهت آنکه افرادى در صحنه باقى مى مانند که داراى قدرت و قوّت بیشترى هستند.
در این آیه خداوند از گروهى انتقاد کرده که چرا مجهّز به علم و قدرت نمى شوند تا جامعه را هشدار دهند. این هشدار با لحن «لولا» بارها در قرآن تکرار شده است، از جمله: آیه «فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة» و آیه «لولا ینهاهم الربّانیون و الاحبار»
چون آیه 114 پیرامون نماز و این آیه در مورد نهى از منکر است، بجاست تا به آیاتى از قرآن مجید که در آنها مسائل «نماز» و «امر به معروف و نهى از منکر» در کنار هم و متأثّر از یکدیگر آمده، اشارهاى داشته باشیم. از جمله این آیات عبارتند از:
الف: «انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر» قطعاً نماز، انسان را از زشتىه ا و منکرات باز مى دارد.
ب: «انّ الحسنات یذهبن السیئات» همانا خوبى ها (مثل نماز) بدى ها را محو مى کند.
ج: «اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنکر» نماز به پادار و امر به معروف کن و از منکر بازدار.
د: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة و امروا بالمعروف و نَهَوا عن المنکر» مؤمنان واقعى آنانند که اگر در زمین به آنها مکنت و قدرت بخشیم، نماز به پا مى دارند و زکات مى پردازند.
پیام ها
1- در همه زمان ها، افراد بى تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعى، محکوم و مورد انتقادند. «فلو لا من القرون...»
2- بیشترین مسئولیّت در نهى از منکر، بر عهده صاحبان علم و قدرت است. «اولوا بقیّة»
3- در هر جامعه اى، افراد مصلح و دلسوز در اقلیّت هستند.«الاّ قلیلا»
4- رمز سقوط امّت هاى پیشین، بى تفاوتى و ترک نهى از منکر بوده است.«الا قلیلاً ممّن انجینا»
5 - نتیجه دلسوزى مصلحین و اصلاح جامعه، نجات از قهر الهى است.«انجینا»
6- ظلم، عیّاشى و جرم، اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاکت اند. «ظلموا، اترفوا، مجرمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است