- ۳۸۸۶
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
تفسیر آیه ۸۴ سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه ۸۴
وَإِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکُمْ مِّنْ اِلَهٍ غَیْرُهُ وَلَا تَنقُصُواْ الْمِکْیَالَ وَالْمِیزَانَ إِنِّى أَرَیکُمْ بِخَیْرٍ وَإِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ مُّحِیطٍ
ترجمه
و به سوى (منطقه و مردم) مدین، برادرشان شعیب (را فرستادیم، او) گفت: اى قوم من! خدا را پرستش کنید (که) جز او خداى دیگرى براى شما نیست، و پیمانه و ترازو را (در هنگام خرید و فروش) کم نگذارید، همانا (در این صورت) من شما را به خیر (و صلاح) مىبینم و براستى که من از عذاب روز (قیامتى که) فراگیر (است،) بر شما مىترسم.
«مَدیَن» (که نام امروزش مَعان و در تورات مَدیان است) شهرى در مشرق خلیج عقبه است که مردم آن از فرزندان حضرت اسماعیل (ع) بود... ه و با کشورهاى مصر و لبنان و فلسطین تجارت داشتند. بعضى نیز کلمهى «مدین» را نام قبیله اى دانسته اند که مردم آن در اطراف کوه سینا زندگى مىکردهاند.
فساد امّتها، در هر دوره و زمانى متفاوت است که باید به آن توجّه کامل داشت، فساد قوم لوط، انحراف جنسى و فساد قوم شعیب، کمفروشى وفساد اقتصادى بوده است.
پیام ها
۱- بعثت انبیاعلیهم السلام، سنّت الهى وجریان مستمرّ تاریخى بوده است. «والى مدین»
۲- رسالت حضرت شعیب، در محدوده منطقه مدین بوده است. «الى مدین»
۳- یکتاپرستى، بر اساس یکتاشناسى است. «اعبدوا اللَّه مالکم من اله غیره»
۴- تنها عبادت خداوند کافى نیست، بلکه برائت از مشرکان نیز لازم است. «مالکم من اله غیره»
۵ - انبیا ، تنها مسائل اعتقادى و اخلاقى را مدّ نظر نداشتند، بلکه به امور اقتصادى و عوامل فساد آن نیز مىپرداختند. «لا تنقصوا المکیال »
۶- رفاه و درآمد، به تنهایى بازدارنده از کلاهبردارى و فساد اقتصادى نیست. «لاتنقصوا المکیال... انى اراکم بخیر» امام صادق (ع)، مراد از «انّى اراکم بخیر» را فراوانى و ارزانى اجناس دانستهاند.
۷- براى نهى از منکر باید به مردم شخصیّت و دلگرمى داد. «انّى اراکم بخیر»
۸ - توجّه دادن به مبدأ و معاد، سرلوحه دعوت همه انبیا بوده است. «اعبدوااللَّه... اخاف علیکم عذاب»
۹- ایمان به روز حساب، زمینه تقوى در همه امور زندگى است. «لاتنقصوا المکیال، عذاب یوم محیط»
۱۰- از قهر خداوند نمى توان فرار کرد. «عذاب یوم محیط»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
وَإِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکُمْ مِّنْ اِلَهٍ غَیْرُهُ وَلَا تَنقُصُواْ الْمِکْیَالَ وَالْمِیزَانَ إِنِّى أَرَیکُمْ بِخَیْرٍ وَإِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ مُّحِیطٍ
ترجمه
و به سوى (منطقه و مردم) مدین، برادرشان شعیب (را فرستادیم، او) گفت: اى قوم من! خدا را پرستش کنید (که) جز او خداى دیگرى براى شما نیست، و پیمانه و ترازو را (در هنگام خرید و فروش) کم نگذارید، همانا (در این صورت) من شما را به خیر (و صلاح) مىبینم و براستى که من از عذاب روز (قیامتى که) فراگیر (است،) بر شما مىترسم.
«مَدیَن» (که نام امروزش مَعان و در تورات مَدیان است) شهرى در مشرق خلیج عقبه است که مردم آن از فرزندان حضرت اسماعیل (ع) بود... ه و با کشورهاى مصر و لبنان و فلسطین تجارت داشتند. بعضى نیز کلمهى «مدین» را نام قبیله اى دانسته اند که مردم آن در اطراف کوه سینا زندگى مىکردهاند.
فساد امّتها، در هر دوره و زمانى متفاوت است که باید به آن توجّه کامل داشت، فساد قوم لوط، انحراف جنسى و فساد قوم شعیب، کمفروشى وفساد اقتصادى بوده است.
پیام ها
۱- بعثت انبیاعلیهم السلام، سنّت الهى وجریان مستمرّ تاریخى بوده است. «والى مدین»
۲- رسالت حضرت شعیب، در محدوده منطقه مدین بوده است. «الى مدین»
۳- یکتاپرستى، بر اساس یکتاشناسى است. «اعبدوا اللَّه مالکم من اله غیره»
۴- تنها عبادت خداوند کافى نیست، بلکه برائت از مشرکان نیز لازم است. «مالکم من اله غیره»
۵ - انبیا ، تنها مسائل اعتقادى و اخلاقى را مدّ نظر نداشتند، بلکه به امور اقتصادى و عوامل فساد آن نیز مىپرداختند. «لا تنقصوا المکیال »
۶- رفاه و درآمد، به تنهایى بازدارنده از کلاهبردارى و فساد اقتصادى نیست. «لاتنقصوا المکیال... انى اراکم بخیر» امام صادق (ع)، مراد از «انّى اراکم بخیر» را فراوانى و ارزانى اجناس دانستهاند.
۷- براى نهى از منکر باید به مردم شخصیّت و دلگرمى داد. «انّى اراکم بخیر»
۸ - توجّه دادن به مبدأ و معاد، سرلوحه دعوت همه انبیا بوده است. «اعبدوااللَّه... اخاف علیکم عذاب»
۹- ایمان به روز حساب، زمینه تقوى در همه امور زندگى است. «لاتنقصوا المکیال، عذاب یوم محیط»
۱۰- از قهر خداوند نمى توان فرار کرد. «عذاب یوم محیط»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
تاکنون نظری ثبت نشده است