- 5827
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 82 و 83 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 82 و 83
فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَلِیَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّیلٍ مَّنضُودٍ
مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ وَمَا هِىَ مِنَ الظَّلِمِینَ بِبَعِیدٍ
ترجمه
پس هنگامى که فرمان (قهر) ما آمد، آن سرزمین را زیر و رو کردیم و بارانى از سنگهایى از گِلهاى لایه لایه بر آنها فرو ریختیم،
(سنگهایى که) نزد پروردگارت نشاندار بودند، و این (کیفر سنگباران) از (سایر) ستمگران (و فاسدانى که در خط قوم لوط باشند،) دور نیست.
«سِجّیل» به معناى کلوخ است، چیزى نه مثل گِل، نرم و نه مثل سنگ، سفت، و «مَنضود» یعنى رویهم و پى در پى. منظور از سنگ نشاندار، یا این است که هر سنگ براى شخص خاصّى در نظر گرفته شده بود و یا اینکه آن سنگها با سنگهاى زمینى فرق داشته است.
این آیه، پایان کار قوم لوط را بیان مىفرماید. در یک جمعبندى باید گفت که حضرت لوطعلیه السلام پیامبر قوم لوط بود و در زمان حضرت ابراهیمعلیه السلام مىزیست و دین او را تبلیغ مىکرد. به همراه حضرت ابراهیمعلیه السلام عازم فلسطین شد و سپس به طرف سرزمینى به نام مؤتفکات رفت که مردم آن منطقه، بتپرست بودند و علنى لواط مىکردند. حضرت لوطعلیه السلام به مبارزه با این فساد و آفت بزرگ پرداخت، امّا هر چه تلاش نمود، تأثیرى نبخشید، تا جایى که او را تهدید به اخراج کردند. آنها مىگفتند: «لئن لم تنته یا لوط لتکوننّ من المخرجین»(115) اى لوط! اگر موعظه را قطع نکنى، تو را تبعید مىکنیم. سرانجام فرشتگان مأمور عذاب نازل شدند و پس از در جریان قرار دادن حضرت ابراهیم و سپس حضرت لوطعلیهما السلام، مأموریّتشان را انجام داده و منطقهى این قوم فاسد را زیر و رو کردند.
در آیهى 73 سورهى حجر آمده است که قوم لوط را صیحه فرا گرفت. شاید به واسطهى همین صداى مهیب که منطقه را زیر و رو کرده، سنگهایى از درون زمین به طرف آسمان پرتاب شده و سپس بر سر آنها فرود آمده است، نظیر آتشفشان و انفجارهایى که به دنبال آن واقع مى شود. و شاید هم در حین باریدن سنگ، صیحهى آسمانى نیز منطقه را فرا گرفته باشد.
پیام ها
1- کیفر کسانى که فطرت انسانى را واژگون مى کنند آن است که شهر بر سرشان واژگون شود. «جعلنا عالیها سافلها»
2- قدرت الهى مىتواند به جاى باران، سنگباران کند. «امطرنا ...حجارة»
3- انحرافات اخلاقى و جنسى، ظلم است. «من الظالمین»
4- هر کس همچون دنیاى غرب، همجنس بازى را جایز و آزاد بداند، باید منتظر قهر خدا و زیر و رو شدن منطقهى فساد باشد. «و ما هى من الظالمین ببعید»
منبع: پایگاه درس هاییاز قرآن
فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَلِیَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّیلٍ مَّنضُودٍ
مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ وَمَا هِىَ مِنَ الظَّلِمِینَ بِبَعِیدٍ
ترجمه
پس هنگامى که فرمان (قهر) ما آمد، آن سرزمین را زیر و رو کردیم و بارانى از سنگهایى از گِلهاى لایه لایه بر آنها فرو ریختیم،
(سنگهایى که) نزد پروردگارت نشاندار بودند، و این (کیفر سنگباران) از (سایر) ستمگران (و فاسدانى که در خط قوم لوط باشند،) دور نیست.
«سِجّیل» به معناى کلوخ است، چیزى نه مثل گِل، نرم و نه مثل سنگ، سفت، و «مَنضود» یعنى رویهم و پى در پى. منظور از سنگ نشاندار، یا این است که هر سنگ براى شخص خاصّى در نظر گرفته شده بود و یا اینکه آن سنگها با سنگهاى زمینى فرق داشته است.
این آیه، پایان کار قوم لوط را بیان مىفرماید. در یک جمعبندى باید گفت که حضرت لوطعلیه السلام پیامبر قوم لوط بود و در زمان حضرت ابراهیمعلیه السلام مىزیست و دین او را تبلیغ مىکرد. به همراه حضرت ابراهیمعلیه السلام عازم فلسطین شد و سپس به طرف سرزمینى به نام مؤتفکات رفت که مردم آن منطقه، بتپرست بودند و علنى لواط مىکردند. حضرت لوطعلیه السلام به مبارزه با این فساد و آفت بزرگ پرداخت، امّا هر چه تلاش نمود، تأثیرى نبخشید، تا جایى که او را تهدید به اخراج کردند. آنها مىگفتند: «لئن لم تنته یا لوط لتکوننّ من المخرجین»(115) اى لوط! اگر موعظه را قطع نکنى، تو را تبعید مىکنیم. سرانجام فرشتگان مأمور عذاب نازل شدند و پس از در جریان قرار دادن حضرت ابراهیم و سپس حضرت لوطعلیهما السلام، مأموریّتشان را انجام داده و منطقهى این قوم فاسد را زیر و رو کردند.
در آیهى 73 سورهى حجر آمده است که قوم لوط را صیحه فرا گرفت. شاید به واسطهى همین صداى مهیب که منطقه را زیر و رو کرده، سنگهایى از درون زمین به طرف آسمان پرتاب شده و سپس بر سر آنها فرود آمده است، نظیر آتشفشان و انفجارهایى که به دنبال آن واقع مى شود. و شاید هم در حین باریدن سنگ، صیحهى آسمانى نیز منطقه را فرا گرفته باشد.
پیام ها
1- کیفر کسانى که فطرت انسانى را واژگون مى کنند آن است که شهر بر سرشان واژگون شود. «جعلنا عالیها سافلها»
2- قدرت الهى مىتواند به جاى باران، سنگباران کند. «امطرنا ...حجارة»
3- انحرافات اخلاقى و جنسى، ظلم است. «من الظالمین»
4- هر کس همچون دنیاى غرب، همجنس بازى را جایز و آزاد بداند، باید منتظر قهر خدا و زیر و رو شدن منطقهى فساد باشد. «و ما هى من الظالمین ببعید»
منبع: پایگاه درس هاییاز قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است