- 3697
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 47 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود- آیه 47
قَالَ رَبِّ إِنِّى أَعُوذَ بِکَ أَنْ أَسْئَلَکَ مَا لَیْسَ لِى بِهِ عِلْمٌ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِى وَ تَرْحَمْنِى أَکُن مِّنَ الْخَسِرِینَ
ترجمه
(نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه مى برم از اینکه چیزى را که به (خیر و شرّ) آن آگاهى ندارم، از تو درخواست کنم و اگر تو (این خواسته را) بر من نبخشایى و بر من ترحّم ننمایى، از زیانکاران خواهم بود.
پیام ها
1- پیامبران بى درنگ تسلیم خداوند هستند. «فلاتسئلن... قال ربّ انّى اعوذ بک»
2- در دعاها از کلمه «ربّ» غفلت نکنیم. «ربّ انّى اعوذ...»
3- استعاذه و پناه بردن به خداوند، بهترین راه بیمه انسان در گرفتارى هاست. «ربّ انّى اعوذبک»
4- در برابر مواعظ الهى، ادب و تواضع کنیم.«انى اعظک ... ربّ انى اعوذبک»
5 - هرکجا علم به مصلحت نداریم، درخواست نکنیم. «انّى اعوذ بک ان اسئلک ما لیس لى به علما»
6- هر گونه سؤال بیجا و کلام بیجا، نیاز به توبه دارد. «والاّ تغفرلى» (اگر پیامبران از تقاضاى بیجا به خداوند پناه مى برند، پس تکلیف ما که دائماً براى خداوند تعیین تکلیف مى کنیم چگونه است؟)
7- اوّل آمرزش و سپس دریافت رحمت. «والاّ تغفر لى و ترحمنى»
8 - خسارت واقعى، بخشیده نشدن است. «والاّ تغفر لى... اکن من الخاسرین»
9- انسان ها حتّى انبیا، بدون لطف خداوند به مقصد نمى رسند و آن کس که از مغفرت الهى محروم شد، خاسر و زیانکار است. «اکن من الخاسرین »
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ رَبِّ إِنِّى أَعُوذَ بِکَ أَنْ أَسْئَلَکَ مَا لَیْسَ لِى بِهِ عِلْمٌ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِى وَ تَرْحَمْنِى أَکُن مِّنَ الْخَسِرِینَ
ترجمه
(نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه مى برم از اینکه چیزى را که به (خیر و شرّ) آن آگاهى ندارم، از تو درخواست کنم و اگر تو (این خواسته را) بر من نبخشایى و بر من ترحّم ننمایى، از زیانکاران خواهم بود.
پیام ها
1- پیامبران بى درنگ تسلیم خداوند هستند. «فلاتسئلن... قال ربّ انّى اعوذ بک»
2- در دعاها از کلمه «ربّ» غفلت نکنیم. «ربّ انّى اعوذ...»
3- استعاذه و پناه بردن به خداوند، بهترین راه بیمه انسان در گرفتارى هاست. «ربّ انّى اعوذبک»
4- در برابر مواعظ الهى، ادب و تواضع کنیم.«انى اعظک ... ربّ انى اعوذبک»
5 - هرکجا علم به مصلحت نداریم، درخواست نکنیم. «انّى اعوذ بک ان اسئلک ما لیس لى به علما»
6- هر گونه سؤال بیجا و کلام بیجا، نیاز به توبه دارد. «والاّ تغفرلى» (اگر پیامبران از تقاضاى بیجا به خداوند پناه مى برند، پس تکلیف ما که دائماً براى خداوند تعیین تکلیف مى کنیم چگونه است؟)
7- اوّل آمرزش و سپس دریافت رحمت. «والاّ تغفر لى و ترحمنى»
8 - خسارت واقعى، بخشیده نشدن است. «والاّ تغفر لى... اکن من الخاسرین»
9- انسان ها حتّى انبیا، بدون لطف خداوند به مقصد نمى رسند و آن کس که از مغفرت الهى محروم شد، خاسر و زیانکار است. «اکن من الخاسرین »
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است