- 3119
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 25 و 26 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 25 و 26
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ إِنِّى لَکُمْ نَذِیرٌ مُّبِینٌ
أَن لَّا تَعْبُدُو اْ إِلَّا اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ أَلِیمٍ
ترجمه
و همانا ما نوح را به سوى قومش فرستادیم، (او به مردم گفت:) من براى شما هشدار دهندهى روشنى هستم.
(دعوت من این است) که جز خداوند را نپرستید، که همانا من از عذاب روزى دردناک بر شما مىترسم.
حضرت نوح (ع) اوّلین پیامبر اولوالعزم است که علیه شرک و بت پرستى قیام کرد و چون نسل بشر پس از غرق شدن کفّار، همه از حضرت نوح و همراهان اوست، لذا او را پدر دوّم گفته اند و چون عمرش از همه پیامبران بیشتر بوده است، او را «شیخ الانبیا» خوانده اند.
شاید مراد از عذابى که حضرت نوح از نزول آن بر قومش مى ترسید، قهر الهى در همین دنیا باشد. چنانکه در چند آیه بعد مى خوانیم که کفّار به نوح مى گفتند: «فأتنا بما تعدنا ان کنت من الصادقین»
پیام ها
1- حوزه تبلیغ پیامبران، در مرحله اوّل قوم خودشان است. «ارسلنا... الى قومه»
2- هشدار انبیا، به نفع مردم است. «انّى لکم نذیر»
3- انسان غافل، بیش از هر چیز به هشدار نیاز دارد. «انّى لکم نذیر»
4- پیام و تبلیغ باید روشن و روشنگر باشد. «نذیرٌ مبین»
5 - پیامبران هم هشدار مى دهند، هم مصالح مردم را بیان مى کنند.«نذیرٌ مبین»
6- هدف و وظیفه انبیا، بیان مسئله توحید است. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه»
7- تاریخ شرک، به زمان حضرت نوح نیز بر مى گردد.«لاتعبدوا الاّ اللّه»
8 - اصل پرستش و عبادت در هر انسانى وجود دارد، لکن پیامبران مسیر و جهت آن را معیّن مى کنند. «لاتعبدوا الاّ اللّه»
9- انبیا، خیرخواه و دلسوز مردم بودهاند. «انّى اخاف علیکم»
10- وظیفه مبلّغ و مربّى، بیان خطرات و عواقب سوء شرک به خداوند است. «اخاف علیکم عذاب یوم الیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ إِنِّى لَکُمْ نَذِیرٌ مُّبِینٌ
أَن لَّا تَعْبُدُو اْ إِلَّا اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ أَلِیمٍ
ترجمه
و همانا ما نوح را به سوى قومش فرستادیم، (او به مردم گفت:) من براى شما هشدار دهندهى روشنى هستم.
(دعوت من این است) که جز خداوند را نپرستید، که همانا من از عذاب روزى دردناک بر شما مىترسم.
حضرت نوح (ع) اوّلین پیامبر اولوالعزم است که علیه شرک و بت پرستى قیام کرد و چون نسل بشر پس از غرق شدن کفّار، همه از حضرت نوح و همراهان اوست، لذا او را پدر دوّم گفته اند و چون عمرش از همه پیامبران بیشتر بوده است، او را «شیخ الانبیا» خوانده اند.
شاید مراد از عذابى که حضرت نوح از نزول آن بر قومش مى ترسید، قهر الهى در همین دنیا باشد. چنانکه در چند آیه بعد مى خوانیم که کفّار به نوح مى گفتند: «فأتنا بما تعدنا ان کنت من الصادقین»
پیام ها
1- حوزه تبلیغ پیامبران، در مرحله اوّل قوم خودشان است. «ارسلنا... الى قومه»
2- هشدار انبیا، به نفع مردم است. «انّى لکم نذیر»
3- انسان غافل، بیش از هر چیز به هشدار نیاز دارد. «انّى لکم نذیر»
4- پیام و تبلیغ باید روشن و روشنگر باشد. «نذیرٌ مبین»
5 - پیامبران هم هشدار مى دهند، هم مصالح مردم را بیان مى کنند.«نذیرٌ مبین»
6- هدف و وظیفه انبیا، بیان مسئله توحید است. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه»
7- تاریخ شرک، به زمان حضرت نوح نیز بر مى گردد.«لاتعبدوا الاّ اللّه»
8 - اصل پرستش و عبادت در هر انسانى وجود دارد، لکن پیامبران مسیر و جهت آن را معیّن مى کنند. «لاتعبدوا الاّ اللّه»
9- انبیا، خیرخواه و دلسوز مردم بودهاند. «انّى اخاف علیکم»
10- وظیفه مبلّغ و مربّى، بیان خطرات و عواقب سوء شرک به خداوند است. «اخاف علیکم عذاب یوم الیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است