- 5669
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 15 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 15
مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَلَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ
ترجمه
کسانى که زندگانى دنیا و زیبایى هاى آن را بخواهند، ما در همین دنیا (نتیجه) اعمالشان را به طور کامل مى دهیم، و در آن هیچ کم و کاستى نخواهد بود.
سؤال: این آیه مى فرماید: ما به دنیاطلبان بدون کم و کاست و به طور کامل نتیجه اعمال شان را در دنیا خواهیم داد، امّا در موارد دیگرى مى فرماید: «من کان یرید العاجلة عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» به هر کس و به هر مقدار که بخواهیم عطا مى کنیم. جمع میان این آیات چگونه است؟
پاسخ: در این آیه مى فرماید: نتیجه کارشان را مى دهیم، «اعمالهم» ولى در آن آیه مسئله کار مطرح نیست، بلکه آرزو مطرح است که خداوند مى فرماید: بعضى به گوش هاى از آرزوهاى خود مى رسند.
کسانى که ایمان به معاد ندارند و یا براى خداوند کار نمى کنند، طلبى از پروردگار ندارند و در برابر خدمات و اختراعات و اکتشافات خود در همین دنیا به نام و نانى مى رسند. کسى مى تواند به پاداش اخروى انتظار داشته باشد که به آن ایمان داشته باشد و الاّ کسى که نه خدا را قبول دارد و نه معاد را، چه توقّعى از خداوند دارد؟
انسان اگر به جاى آخرت، دنیا، به جاى باقى، فانى و به جاى نامحدود، هدف محدود را دنبال کند، نتیجهى عملش نیز محدود به همین دنیاى فانى خواهد بود.
پیام ها
1- انگیزه و هدف مهمّ است، نه فقط خود عمل. «من کان یرید الحیاة الدنیا»
2- انسان اختیار دارد و مى تواند آن گونه که مى خواهد اراده کند. «من کان یرید»
3- خداوند عادل است، حتّى کسانى که براى او کار نکنند، پاداش آنها را بدون کم و کاست در دنیا مى دهد. «نوفّ الیهم ... لایبخسون»
4- دلیل نپذیرفتن حقّ، دنیاطلبى است. «فان لم یستجیبوا... من کان یرید الحیاةالدنیا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَلَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ
ترجمه
کسانى که زندگانى دنیا و زیبایى هاى آن را بخواهند، ما در همین دنیا (نتیجه) اعمالشان را به طور کامل مى دهیم، و در آن هیچ کم و کاستى نخواهد بود.
سؤال: این آیه مى فرماید: ما به دنیاطلبان بدون کم و کاست و به طور کامل نتیجه اعمال شان را در دنیا خواهیم داد، امّا در موارد دیگرى مى فرماید: «من کان یرید العاجلة عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» به هر کس و به هر مقدار که بخواهیم عطا مى کنیم. جمع میان این آیات چگونه است؟
پاسخ: در این آیه مى فرماید: نتیجه کارشان را مى دهیم، «اعمالهم» ولى در آن آیه مسئله کار مطرح نیست، بلکه آرزو مطرح است که خداوند مى فرماید: بعضى به گوش هاى از آرزوهاى خود مى رسند.
کسانى که ایمان به معاد ندارند و یا براى خداوند کار نمى کنند، طلبى از پروردگار ندارند و در برابر خدمات و اختراعات و اکتشافات خود در همین دنیا به نام و نانى مى رسند. کسى مى تواند به پاداش اخروى انتظار داشته باشد که به آن ایمان داشته باشد و الاّ کسى که نه خدا را قبول دارد و نه معاد را، چه توقّعى از خداوند دارد؟
انسان اگر به جاى آخرت، دنیا، به جاى باقى، فانى و به جاى نامحدود، هدف محدود را دنبال کند، نتیجهى عملش نیز محدود به همین دنیاى فانى خواهد بود.
پیام ها
1- انگیزه و هدف مهمّ است، نه فقط خود عمل. «من کان یرید الحیاة الدنیا»
2- انسان اختیار دارد و مى تواند آن گونه که مى خواهد اراده کند. «من کان یرید»
3- خداوند عادل است، حتّى کسانى که براى او کار نکنند، پاداش آنها را بدون کم و کاست در دنیا مى دهد. «نوفّ الیهم ... لایبخسون»
4- دلیل نپذیرفتن حقّ، دنیاطلبى است. «فان لم یستجیبوا... من کان یرید الحیاةالدنیا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان