- 2524
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 83 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس- آیه 83
فَمَآ ءَامَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّیَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِّن فِرْعَونَ وَ مَلَإِیْهِمْأَن یَفْتِنَهُمْ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِى الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ
ترجمه
(در آغاز) جز گروهى اندک از فرزندان قوم موسى به او ایمان نیاوردند، در حالى که از فرعون و اشرافیان آنان ترس داشتند، ترس اینکه آنان را شکنجه کنند، زیرا که فرعون در آن سرزمین برترىجوى و از اسرافکاران بود.
در قرآن گاهى مى خوانیم: «آمن به»، گاهى «آمن معه» و گاهى «آمن له»، هر کدام یک ویژگى دارد: «آمن به» به معناى ایمان و «آمن له» به معناى تسلیم است.
پیام ها
1- ایمان باید همراه با تسلیم و اطاعت باشد. «آمن لموسى»
2- زمینه تحوّل فکرى و گرایش به حقّ، در نوجوانان بیشتر است، چون قلبى پاک دارند و تعلّقات شان به مال و مقام کمتر است. «آمن...ذرّیة من قومه»
3- تنها پیامبر اسلام نبود که در راه دعوت مردم، سختى ها کشید و شاهد ایمان نیاوردن افراد بود. «فما آمن لموسى»
4- گاهى بزرگان به خطا مى روند و جوانان به حقّ مى رسند. «الاّ ذریّة من قومه»
5 - جوانان مؤمن گویا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود که محافظه کار و ترسو و وابسته بودند نیز مى ترسیدند. «ملائهم» نه «ملائه»
6- نظام فرعونى نمى تواند مانع ایمان درونى باشد. «آمن ، على خوفٍ»
7- ایمان راسخ، هرگز در محیط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبلیغات ناسالم و محیط رعب، سست نمى شود. «آمن... على خوف»
8 - در نظام فرعونى، خفقان و اختناق است. «على خوف من فرعون»
9- نظام شکنجه گر، نظام فرعونى است. «یفتنهم»
10- ریشه فساد انسان، برترى جویى هاى اوست. «ان فرعون لعالٍ فى الأرض»
11- نظام اسرافگر، نظام فرعونى است. «لمن المسرفین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَمَآ ءَامَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّیَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِّن فِرْعَونَ وَ مَلَإِیْهِمْأَن یَفْتِنَهُمْ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِى الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ
ترجمه
(در آغاز) جز گروهى اندک از فرزندان قوم موسى به او ایمان نیاوردند، در حالى که از فرعون و اشرافیان آنان ترس داشتند، ترس اینکه آنان را شکنجه کنند، زیرا که فرعون در آن سرزمین برترىجوى و از اسرافکاران بود.
در قرآن گاهى مى خوانیم: «آمن به»، گاهى «آمن معه» و گاهى «آمن له»، هر کدام یک ویژگى دارد: «آمن به» به معناى ایمان و «آمن له» به معناى تسلیم است.
پیام ها
1- ایمان باید همراه با تسلیم و اطاعت باشد. «آمن لموسى»
2- زمینه تحوّل فکرى و گرایش به حقّ، در نوجوانان بیشتر است، چون قلبى پاک دارند و تعلّقات شان به مال و مقام کمتر است. «آمن...ذرّیة من قومه»
3- تنها پیامبر اسلام نبود که در راه دعوت مردم، سختى ها کشید و شاهد ایمان نیاوردن افراد بود. «فما آمن لموسى»
4- گاهى بزرگان به خطا مى روند و جوانان به حقّ مى رسند. «الاّ ذریّة من قومه»
5 - جوانان مؤمن گویا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود که محافظه کار و ترسو و وابسته بودند نیز مى ترسیدند. «ملائهم» نه «ملائه»
6- نظام فرعونى نمى تواند مانع ایمان درونى باشد. «آمن ، على خوفٍ»
7- ایمان راسخ، هرگز در محیط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبلیغات ناسالم و محیط رعب، سست نمى شود. «آمن... على خوف»
8 - در نظام فرعونى، خفقان و اختناق است. «على خوف من فرعون»
9- نظام شکنجه گر، نظام فرعونى است. «یفتنهم»
10- ریشه فساد انسان، برترى جویى هاى اوست. «ان فرعون لعالٍ فى الأرض»
11- نظام اسرافگر، نظام فرعونى است. «لمن المسرفین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است