- 2173
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 48 و 47 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس- آیه 47 و 48
وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَآءَ رَسُولُهُمْ قُضِىَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ
وَ یَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَدِقِینَ
ترجمه
براى هر امّتى پیامبرى است. پس هرگاه پیامبرشان بیاید، میان آنان به عدالت داورى مىشود و ستمى به آنان روا نمىگردد.
کفّار (از روى استهزا) مىگویند: اگر راست مىگویید، این وعده (عذاب) چه وقت است؟
کفّار بارها از روى استهزا، از انبیا مىپرسیدند که اگر راست مىگویید، زمان قهر خدا چه وقت است؟! این سؤالِ تحقیرآمیز، نوعى تقویت دل براى افرادى بود که تحت تأثیر آنها قرار مىگرفتند، ولى مگر لازمهى تحقّق امرى، دانستن زمان آن است؟!
سؤال: اگر هر قومى رسولى دارند، پس چرا رسالت قطع شده است؟
پاسخ: مراد از رسول، شخص پیامبر نیست، بلکه پیام و رسالت اوست، چه مستقیم و چه با واسطه. والاّ مىبایست در هر منطقهاى پیامبرى باشد!
حضور انبیا در میان مردم و قضاوت عادلانه، هم مربوط به دنیاست و هم ممکن است مربوط به آخرت باشد که در آیه 69 سوره زمر نیز مطرح است.
امام باقرعلیه السلام فرمود: پیامبران الهى، «یقضونبالقسط» به قسط و عدل حکم مىکنند.
پیام ها
1- از سنّتهاى الهى آن است که هیچ امّتى بدون پیامبر نباشد. «لکل امّةٍ رسول»
2- تاریخ دین، همراه با تاریخ انسانیّت است. «لکل امّةٍ رسول»
3- قهر الهى «که در آیه قبل مطرح شد) بعد از اتمام حجّت و آمدن پیامبران است. «لکل امّةٍ رسول»
4- گسترش قسط و عدل در جامعه، در سایهى بعثت پیامبران است. «اذا جاء رسولهم قضى بینهم بالقسط»
5 - در قیامت، هر گروهى با پیامبر خودشان حاضر مىشوند، سپس میان آنان به عدالت داورى مىشود. «جاء رسولهم قضى...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَآءَ رَسُولُهُمْ قُضِىَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ
وَ یَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَدِقِینَ
ترجمه
براى هر امّتى پیامبرى است. پس هرگاه پیامبرشان بیاید، میان آنان به عدالت داورى مىشود و ستمى به آنان روا نمىگردد.
کفّار (از روى استهزا) مىگویند: اگر راست مىگویید، این وعده (عذاب) چه وقت است؟
کفّار بارها از روى استهزا، از انبیا مىپرسیدند که اگر راست مىگویید، زمان قهر خدا چه وقت است؟! این سؤالِ تحقیرآمیز، نوعى تقویت دل براى افرادى بود که تحت تأثیر آنها قرار مىگرفتند، ولى مگر لازمهى تحقّق امرى، دانستن زمان آن است؟!
سؤال: اگر هر قومى رسولى دارند، پس چرا رسالت قطع شده است؟
پاسخ: مراد از رسول، شخص پیامبر نیست، بلکه پیام و رسالت اوست، چه مستقیم و چه با واسطه. والاّ مىبایست در هر منطقهاى پیامبرى باشد!
حضور انبیا در میان مردم و قضاوت عادلانه، هم مربوط به دنیاست و هم ممکن است مربوط به آخرت باشد که در آیه 69 سوره زمر نیز مطرح است.
امام باقرعلیه السلام فرمود: پیامبران الهى، «یقضونبالقسط» به قسط و عدل حکم مىکنند.
پیام ها
1- از سنّتهاى الهى آن است که هیچ امّتى بدون پیامبر نباشد. «لکل امّةٍ رسول»
2- تاریخ دین، همراه با تاریخ انسانیّت است. «لکل امّةٍ رسول»
3- قهر الهى «که در آیه قبل مطرح شد) بعد از اتمام حجّت و آمدن پیامبران است. «لکل امّةٍ رسول»
4- گسترش قسط و عدل در جامعه، در سایهى بعثت پیامبران است. «اذا جاء رسولهم قضى بینهم بالقسط»
5 - در قیامت، هر گروهى با پیامبر خودشان حاضر مىشوند، سپس میان آنان به عدالت داورى مىشود. «جاء رسولهم قضى...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است