- 2271
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 46 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 46
وَإِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِى نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ
ترجمه
(اى پیامبر!) برخى از قهر و کیفرى را که به کافران وعده مى دهیم یا (در حال حیات تو) نشانت مى دهیم، یا تو را از دنیا مى بریم (و پس از تو به کیفر مى رسند، به هر حال) بازگشت آنان به سوى ماست، سپس خداوند بر آنچه انجام مى دهند، گواه است.
کیفر برخى از کافران، در جنگهاى بدر، حُنین، احزاب وفتح مکّه بود، وپس از رحلت پیامبر نیز دست خداوند براى کیفر باز است.
تأخیر عذاب مشرکان، دو مسئله را در پى داشت؛ یکى نگرانى پیامبر و دیگرى بهانه گیرى مشرکان که مى گفتند: عذاب موعود کجاست؟ (که در دو آیهى بعد خواهیم خواند)
این آیه حکمت تأخیر عذاب را براى دلدارى پیامبر و مردم بیان مى کند که بازگشت همه به سوى ماست و ما برکارهاى آنان گواهیم و مشرکان به بهانه گیرى خود دلخوش نباشند.
حضرت على (ع) فرمودند:
«اتّقوا معاصى اللّه فى الخلوات فانّ الشاهد هو الحاکم» از نافرمانى خداوند در پنهانى و خلوت نیز پرهیز کنید، زیرا شاهد، خود حاکم است.
پیام ها
1- خداوند به حساب کافران مى رسد و کیفرشان مى دهد، چه این زمان و چه زمان دیگر. پس مسلمانان از تأخیر قضاى الهى نباید گرفتار یأس و نگرانى شوند. «وامّا نرینّک...او نتوفینّک فالینا مرجعهم»
2- وفات پیامبر اکرم، در حکم خداوند نسبت به کافران تأثیرى ندارد. «اونتوفّینّک»
3- بازگشت همه به سوى خداست و هیچ کس را توان فرار از دادگاه عدل الهى نیست. «الینا مرجعهم»
4- خداوند گواه بر اعمال ماست. «اللّه شهیدٌ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِى نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ
ترجمه
(اى پیامبر!) برخى از قهر و کیفرى را که به کافران وعده مى دهیم یا (در حال حیات تو) نشانت مى دهیم، یا تو را از دنیا مى بریم (و پس از تو به کیفر مى رسند، به هر حال) بازگشت آنان به سوى ماست، سپس خداوند بر آنچه انجام مى دهند، گواه است.
کیفر برخى از کافران، در جنگهاى بدر، حُنین، احزاب وفتح مکّه بود، وپس از رحلت پیامبر نیز دست خداوند براى کیفر باز است.
تأخیر عذاب مشرکان، دو مسئله را در پى داشت؛ یکى نگرانى پیامبر و دیگرى بهانه گیرى مشرکان که مى گفتند: عذاب موعود کجاست؟ (که در دو آیهى بعد خواهیم خواند)
این آیه حکمت تأخیر عذاب را براى دلدارى پیامبر و مردم بیان مى کند که بازگشت همه به سوى ماست و ما برکارهاى آنان گواهیم و مشرکان به بهانه گیرى خود دلخوش نباشند.
حضرت على (ع) فرمودند:
«اتّقوا معاصى اللّه فى الخلوات فانّ الشاهد هو الحاکم» از نافرمانى خداوند در پنهانى و خلوت نیز پرهیز کنید، زیرا شاهد، خود حاکم است.
پیام ها
1- خداوند به حساب کافران مى رسد و کیفرشان مى دهد، چه این زمان و چه زمان دیگر. پس مسلمانان از تأخیر قضاى الهى نباید گرفتار یأس و نگرانى شوند. «وامّا نرینّک...او نتوفینّک فالینا مرجعهم»
2- وفات پیامبر اکرم، در حکم خداوند نسبت به کافران تأثیرى ندارد. «اونتوفّینّک»
3- بازگشت همه به سوى خداست و هیچ کس را توان فرار از دادگاه عدل الهى نیست. «الینا مرجعهم»
4- خداوند گواه بر اعمال ماست. «اللّه شهیدٌ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است