- 2676
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 27سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 27
وَالَّذِینَ کَسَبُواْ السَّیَِّاتِ جَزَآءُ سَیِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ کَأَنَّمَآ أُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِّنَ الَّیْلِ مُظْلِماً أُوْلَئِکَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدونَ
ترجمه
و آنان که به دنبال کسب بدىها رفتند، به قدر همان بدىها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مى گیرد. از قهر خداوند، پناه دهنده اى ندارند، گویا چهره هایشان با پاره هایى از شب تیره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانه اند.
امام باقرعلیه السلام فرمود: این آیه در مورد اهل بدعت و شبهات و شهوات است.
«لیلِ مُظلم»، شبى است که از نور ماه هیچ خبرى نیست که در هر ماه، یک شب چنین است. در مقابل «لیلِ مُقمِر» که مهتابش براى همه روشن است.
به قرینهى آیاتى همچون: «وجوه یومئذٍ علیها غبرة. ترهقها قترة. اولئک هم الکفرة الفجرة» و آیهى «فامّا الّذینَ اسودّت وجوههم أکفرتم بعد ایمانکم» مى توان گفت که در این آیه جملهى «اُغشیت وجوههم قطعاً من اللیل» نظر به کفّار دارد.
پیام ها
1- انسانها با اراده سراغ گناه مىروند، نه به اجبار. «کسبوا»
2- رفتار خداوند با بدکاران، عادلانه است. «جزاء سیّئة بمثلها»
3- دنیا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. «والذین کسبوا... جزاء»
4- تشویق باید بیش از تنبیه و مجازات باشد. دربارهى نیکان فرمود: «الحسنى و زیادة» و دربارهى بدکاران فرمود: «سیئةٌ بمثلها»
5 - روسیاهى مخصوص کفّار است، نه مؤمنان گنهکار. «ترهقهم ذلّة»
6- در قیامت، هم مجازات و تنبیه است، هم تحقیر و روسیاهى. «سیئة بمثلها، اغشیت وجوههم...»
7- راه فرار و نجات و شفاعت به روى کافران بسته است. «مالهممناللّهمنعاصم»
نبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَالَّذِینَ کَسَبُواْ السَّیَِّاتِ جَزَآءُ سَیِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ کَأَنَّمَآ أُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِّنَ الَّیْلِ مُظْلِماً أُوْلَئِکَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدونَ
ترجمه
و آنان که به دنبال کسب بدىها رفتند، به قدر همان بدىها مجازات دارند و غبار ذلّت و خوارى آنان را فرا مى گیرد. از قهر خداوند، پناه دهنده اى ندارند، گویا چهره هایشان با پاره هایى از شب تیره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانه اند.
امام باقرعلیه السلام فرمود: این آیه در مورد اهل بدعت و شبهات و شهوات است.
«لیلِ مُظلم»، شبى است که از نور ماه هیچ خبرى نیست که در هر ماه، یک شب چنین است. در مقابل «لیلِ مُقمِر» که مهتابش براى همه روشن است.
به قرینهى آیاتى همچون: «وجوه یومئذٍ علیها غبرة. ترهقها قترة. اولئک هم الکفرة الفجرة» و آیهى «فامّا الّذینَ اسودّت وجوههم أکفرتم بعد ایمانکم» مى توان گفت که در این آیه جملهى «اُغشیت وجوههم قطعاً من اللیل» نظر به کفّار دارد.
پیام ها
1- انسانها با اراده سراغ گناه مىروند، نه به اجبار. «کسبوا»
2- رفتار خداوند با بدکاران، عادلانه است. «جزاء سیّئة بمثلها»
3- دنیا، سراى عمل و آخرت سراى پاداش است. «والذین کسبوا... جزاء»
4- تشویق باید بیش از تنبیه و مجازات باشد. دربارهى نیکان فرمود: «الحسنى و زیادة» و دربارهى بدکاران فرمود: «سیئةٌ بمثلها»
5 - روسیاهى مخصوص کفّار است، نه مؤمنان گنهکار. «ترهقهم ذلّة»
6- در قیامت، هم مجازات و تنبیه است، هم تحقیر و روسیاهى. «سیئة بمثلها، اغشیت وجوههم...»
7- راه فرار و نجات و شفاعت به روى کافران بسته است. «مالهممناللّهمنعاصم»
نبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است