- 4266
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11 سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 11
وَلَوْ یُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَیْرِ لَقُضِىَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَآءَنَا فِى طُغْیَنِهِمْ یَعْمَهُونَ
ترجمه
واگر خداوند براى مردم به همان شتاب که براى خود خیر مى طلبند، در رساندن بلا به آنان شتاب مى نمود، قطعاً اجلشان فرا رسیده بود. پس کسانى را که به دیدار ما امید (و باور) ندارند به حال خود رها مى کنیم تا در سرکشى خویش سرگردان بمانند.
مشابه مفهوم این آیه، در سوره کهف آیه 58 و سوره فاطر آیه 45 نیز آمده است که اگر خداوند مردم را زود به کیفر کارهایشان برساند و مؤاخذه کند، همه نابود مى شوند. به علاوه اختیار که اساس تکلیف است از بین مى رود و اطاعت، جنبهى اضطرارى پیدا مى کند.
ممکن است معناى «استعجالهم بالخیر» این باشد که سنّت خداوند در خیررسانى، سرعت و در شرّ رسانى، با مهلت است و معناى جمله این باشد که خداوند در خیررسانى سرعت و عجله دارد.
پیام ها
1- انسان، طبیعتاً عجول است. «استعجالهم بالخیر»
2- اگر خداوند در دنیا، بدکاران را کیفر فورى مى داد، کسى باقى نمى ماند و نسل بشر منقرض مى شد. «لو یعجّل اللّه... لقضى الیهم اجلهم»
3- یکى از سنّت هاى الهى، «استدراج» در عذاب و مهلت دادن به ظالمان است. «فنذر الذین...»
4- هلاک نشدن کفّار، نشانه حقّانیّت آنان نیست. «فنذر الذین لایرجون لقاءنا»
5 - آنان که از خدا بریده و سرگرم خود شده اند، هدف معیّنى ندارند و حیرانند. «فى طغیانهم یعمهون»
6- انکار و بى توجّهى به قیامت، موجب طغیان و رهاشدن به حال خود و محروم شدن از الطاف الهى است. «لایرجون لقاءنا فى طغیانهم یعمهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَوْ یُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَیْرِ لَقُضِىَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَآءَنَا فِى طُغْیَنِهِمْ یَعْمَهُونَ
ترجمه
واگر خداوند براى مردم به همان شتاب که براى خود خیر مى طلبند، در رساندن بلا به آنان شتاب مى نمود، قطعاً اجلشان فرا رسیده بود. پس کسانى را که به دیدار ما امید (و باور) ندارند به حال خود رها مى کنیم تا در سرکشى خویش سرگردان بمانند.
مشابه مفهوم این آیه، در سوره کهف آیه 58 و سوره فاطر آیه 45 نیز آمده است که اگر خداوند مردم را زود به کیفر کارهایشان برساند و مؤاخذه کند، همه نابود مى شوند. به علاوه اختیار که اساس تکلیف است از بین مى رود و اطاعت، جنبهى اضطرارى پیدا مى کند.
ممکن است معناى «استعجالهم بالخیر» این باشد که سنّت خداوند در خیررسانى، سرعت و در شرّ رسانى، با مهلت است و معناى جمله این باشد که خداوند در خیررسانى سرعت و عجله دارد.
پیام ها
1- انسان، طبیعتاً عجول است. «استعجالهم بالخیر»
2- اگر خداوند در دنیا، بدکاران را کیفر فورى مى داد، کسى باقى نمى ماند و نسل بشر منقرض مى شد. «لو یعجّل اللّه... لقضى الیهم اجلهم»
3- یکى از سنّت هاى الهى، «استدراج» در عذاب و مهلت دادن به ظالمان است. «فنذر الذین...»
4- هلاک نشدن کفّار، نشانه حقّانیّت آنان نیست. «فنذر الذین لایرجون لقاءنا»
5 - آنان که از خدا بریده و سرگرم خود شده اند، هدف معیّنى ندارند و حیرانند. «فى طغیانهم یعمهون»
6- انکار و بى توجّهى به قیامت، موجب طغیان و رهاشدن به حال خود و محروم شدن از الطاف الهى است. «لایرجون لقاءنا فى طغیانهم یعمهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است