- 2729
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 4سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 4
إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقّاً إِنَّهُ یَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ لِیَجْزِىَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ بِالْقِسْطِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِیمٍ وَعَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُواْ یَکْفُرُونَ
ترجمه
بازگشت همهى شما به سوى اوست. این وعدهى حقّ الهى است. اوست که آفرینش را آغاز مىکند، سپس آن را باز مى گرداند، تا کسانى را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، به عدالت پاداش دهد و براى آنان که کافر شده اند به سزاى کفرشان، نوشیدنى اى از مایع سوزان و عذابى دردناک خواهد بود.
این آیه، هم اصل معاد را مطرح مى کند، «الیه مرجعکم» هم امکانش را، «یبدؤا الخلق ثم یعیده» و هم هدف از معاد را که کیفر و پاداش است. «لیجزى»
احتمال دارد مراد از «بالقسط» این باشد که اهل ایمان به خاطر قسط و عدالتى که دارند، پاداش مى بینند. البتّه فضل الهى منافاتى با قسط ندارد، چنانکه در آیات دیگر، به پاداش هاى افزون الهى اشاره شده است از جمله: «للذین احسنوا الحسنى و زیادة» و «لیوفیّهم اجورهم و یزیدهم من فضله»
پیام ها
1- بازگشت ما به سوى خداست، بیهوده به فکر راضى ساختن این و آن نباشیم. «الیه مرجعکم»
2- همه انسان ها، پس از مرگ زنده خواهند شد. «الیه مرجعکم جمیعاً»
3- معاد، مادّى و جسمانى است. «یبدء الخلق ثم یعیده» (اعاده به معناى بازگرداندن همان چیز است)
4- توانایى خداوند بر پدید آوردن، نشانه توانایى او بر رستاخیز است. «یبدء الخلق ثم یعیده»
5 - نه تنها انسان دوباره زنده مى شود، بلکه همه آفرینش بار دیگر آفریده مى شود. «یبدء الخلق ثم یعیده»
6- همان گونه که تمام هستى، براى بشر آفریده شده، در آخرت نیز اعاده خلق براى پاداش گرفتن بشر است. «یبدء الخلق ثم یعیده لیجزى...»
7- آفرینش همچنان استمرار دارد. «یبدء الخلق»
8 - مقصود اصلى از معاد، پاداش مؤمنان است. «لیجزى الذین امنوا» و کیفر کافران به خاطر عدل الهى است.
9- پاداش الهى براساس قسط و عادلانه است. (با ازدیاد به واسطه فضل او منافات ندارد) «لیجزیهم... بالقسط»
10- ارزش کارهاى خوب، به انگیزه وهدف خوب آن است. «آمنوا و عملوا الصالحات»
11- استمرار و پافشارى بر کفر، موجب عذاب است. «بما کانوا یکفرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقّاً إِنَّهُ یَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ لِیَجْزِىَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ بِالْقِسْطِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِیمٍ وَعَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُواْ یَکْفُرُونَ
ترجمه
بازگشت همهى شما به سوى اوست. این وعدهى حقّ الهى است. اوست که آفرینش را آغاز مىکند، سپس آن را باز مى گرداند، تا کسانى را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، به عدالت پاداش دهد و براى آنان که کافر شده اند به سزاى کفرشان، نوشیدنى اى از مایع سوزان و عذابى دردناک خواهد بود.
این آیه، هم اصل معاد را مطرح مى کند، «الیه مرجعکم» هم امکانش را، «یبدؤا الخلق ثم یعیده» و هم هدف از معاد را که کیفر و پاداش است. «لیجزى»
احتمال دارد مراد از «بالقسط» این باشد که اهل ایمان به خاطر قسط و عدالتى که دارند، پاداش مى بینند. البتّه فضل الهى منافاتى با قسط ندارد، چنانکه در آیات دیگر، به پاداش هاى افزون الهى اشاره شده است از جمله: «للذین احسنوا الحسنى و زیادة» و «لیوفیّهم اجورهم و یزیدهم من فضله»
پیام ها
1- بازگشت ما به سوى خداست، بیهوده به فکر راضى ساختن این و آن نباشیم. «الیه مرجعکم»
2- همه انسان ها، پس از مرگ زنده خواهند شد. «الیه مرجعکم جمیعاً»
3- معاد، مادّى و جسمانى است. «یبدء الخلق ثم یعیده» (اعاده به معناى بازگرداندن همان چیز است)
4- توانایى خداوند بر پدید آوردن، نشانه توانایى او بر رستاخیز است. «یبدء الخلق ثم یعیده»
5 - نه تنها انسان دوباره زنده مى شود، بلکه همه آفرینش بار دیگر آفریده مى شود. «یبدء الخلق ثم یعیده»
6- همان گونه که تمام هستى، براى بشر آفریده شده، در آخرت نیز اعاده خلق براى پاداش گرفتن بشر است. «یبدء الخلق ثم یعیده لیجزى...»
7- آفرینش همچنان استمرار دارد. «یبدء الخلق»
8 - مقصود اصلى از معاد، پاداش مؤمنان است. «لیجزى الذین امنوا» و کیفر کافران به خاطر عدل الهى است.
9- پاداش الهى براساس قسط و عادلانه است. (با ازدیاد به واسطه فضل او منافات ندارد) «لیجزیهم... بالقسط»
10- ارزش کارهاى خوب، به انگیزه وهدف خوب آن است. «آمنوا و عملوا الصالحات»
11- استمرار و پافشارى بر کفر، موجب عذاب است. «بما کانوا یکفرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است