- 2925
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 2سوره یونس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 2
أَکَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَیْنَآ إِلَى رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْکَفِرُونَ إِنَّ هَذَالَسَحِرٌ مُّبِینٌ
ترجمه
آیا براى مردم شگفت آور است که به مردى از خود آنان وحى کردیم که مردم را بیم و هشدار بده و به مؤمنان بشارت بده که براى آنان نزد پروردگارشان جایگاه نیکویى است؟ کافران گفتند: همانا این مرد جادوگرى آشکار است!
«قَدم صِدق» چند معنى دارد:
1- سابقه خوب. مثل «قدمٌ فى الحرب، قدم فى الاسلام»، یعنى در مبارزه و در اسلام سابقه دارد.
2- مقام و منزلتِ صدق و نیکو.
3- رهبر و پیشواى صدق. در روایات شیعه و سنّى «قَدَم صِدق» را رسول خدا و على (ع) دانسته اند.
4- شفاعت. در روایتى مراد از «قدم صدق» مقام شفاعت معرّفى شده است.
کافران در ردّ رسالت پیامبر هیچ گونه دلیل و منطقى نداشتند، بلکه با بعید دانستن آن، از پذیرش آن شانه خالى مى کردند. چنانکه اصول اعتقادى را نیز فقط با تعجّب انکار مى کردند:
در توحید: «اَجَعل الآلهة الهاً واحداً»
در نبوّت: «اهذا الّذى بعث اللَّه رسولاً»
در معاد: «من یحیى العظام و هى رمیم»
در امامت: «انّى یکون له الملک ولم یؤت سعةً من المال»
پیام ها
1- ریشه کفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحینا»
2- سرچشمه دعوت انبیا، وحى الهى است. «اوحینا الى رجل»
3- لیاقت هاى معنوى افراد، در ظاهر دیده نمىشود. اگر کسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل کنیم. «رجل منهم»
4- پیامبران به خاطر الگو بودنشان باید از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم»
5 - وظیفه پیامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر»
6- هر آنچه نمى فهمیم، آن را رد نکنیم. زیرا که انکار و تهمت زدن، شیوه کفّار است. «قال الکافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبین»
7- ایمان، زمینه قدم صدق وجایگاه ویژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَکَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَیْنَآ إِلَى رَجُلٍ مِّنْهُمْ أَنْ أَنذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ قَالَ الْکَفِرُونَ إِنَّ هَذَالَسَحِرٌ مُّبِینٌ
ترجمه
آیا براى مردم شگفت آور است که به مردى از خود آنان وحى کردیم که مردم را بیم و هشدار بده و به مؤمنان بشارت بده که براى آنان نزد پروردگارشان جایگاه نیکویى است؟ کافران گفتند: همانا این مرد جادوگرى آشکار است!
«قَدم صِدق» چند معنى دارد:
1- سابقه خوب. مثل «قدمٌ فى الحرب، قدم فى الاسلام»، یعنى در مبارزه و در اسلام سابقه دارد.
2- مقام و منزلتِ صدق و نیکو.
3- رهبر و پیشواى صدق. در روایات شیعه و سنّى «قَدَم صِدق» را رسول خدا و على (ع) دانسته اند.
4- شفاعت. در روایتى مراد از «قدم صدق» مقام شفاعت معرّفى شده است.
کافران در ردّ رسالت پیامبر هیچ گونه دلیل و منطقى نداشتند، بلکه با بعید دانستن آن، از پذیرش آن شانه خالى مى کردند. چنانکه اصول اعتقادى را نیز فقط با تعجّب انکار مى کردند:
در توحید: «اَجَعل الآلهة الهاً واحداً»
در نبوّت: «اهذا الّذى بعث اللَّه رسولاً»
در معاد: «من یحیى العظام و هى رمیم»
در امامت: «انّى یکون له الملک ولم یؤت سعةً من المال»
پیام ها
1- ریشه کفر، غالباً استبعاد و تعجّب از وحى است. «عجبا ان اوحینا»
2- سرچشمه دعوت انبیا، وحى الهى است. «اوحینا الى رجل»
3- لیاقت هاى معنوى افراد، در ظاهر دیده نمىشود. اگر کسى مورد لطف خاص خدا قرار گرفت، او را تحمّل کنیم. «رجل منهم»
4- پیامبران به خاطر الگو بودنشان باید از مردم ودرد آشنا باشند. «منهم»
5 - وظیفه پیامبران، بشارت و انذار است. «اَنذر، بشّر»
6- هر آنچه نمى فهمیم، آن را رد نکنیم. زیرا که انکار و تهمت زدن، شیوه کفّار است. «قال الکافرونَ انّ هذا لساحِرٌ مُبین»
7- ایمان، زمینه قدم صدق وجایگاه ویژه نزد خداوند است. «انّ لهم الجنّة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است