- 10987
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 112 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 112
التَّئِبُونَ الْعَبِدُونَ الْحَمِدُونَ السَّئِحُونَ الرَّ کِعُونَ السَّجِدُونَ الْأَمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ الْحَفِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستایش، سیاحت، رکوع، سجود، امر به معروف و نهى از منکر و حفظِ حدود و مقرّرات الهى اند و چنین مؤمنانى را بشارت ده.
در این آیه، نُه صفت براى مؤمنانِ مجاهد بیان شده است: از گناهان توبه کرده، در مدار عبادت قرار مى گیرند. با زبان، حمد و با پا حرکت و با بدن رکوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مىپردازند و از مرز قوانین الهى خارج نمى شوند.
توبه از گناه، راه عبادت را باز مى کند، زبانِ ستایشگر همراه با پویایى و تحرّک، آمادگى براى رکوع و سجود در پیشگاه خدا مى آورد، و امر به معروف و نهى از منکر، حافظِ حدود الهى در جامعه است.
کلمه «التائبون»، نشانه آن است که مؤمنانى که جان و مال خود را به خدا مىفروشند، مى توانند با یک انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از کردارهاى نارواى گذشته، وارد این میدان معامله با خدا شوند.
عُبّاد بصرى در راه مکّه امام سجاد (ع) را دید، به حضرت گفت: «ترکتَ الجهادَ و صعوبَته و اَقبلتَ الىالحجِّ و لِینَه؟» جهاد و سختى آن را رها کرده اى، به حج و آسانى آن روى آورده اى؟ آنگاه آیه «ان اللَّه اشترى...» را خواند! حضرت فرمودند: ادامه آن را هم بخوان! عبّاد آیهى «التائبون...» را خواند. حضرت فرمود: اگر یاران ما این صفات و کمالات را دارا مى بودند، بر ما واجب بود، قیام کنیم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود.
در روایتى آمده است که مراد از «السائحون» روزه داران مى باشد.
چنانکه در ماجراى کربلا، افرادى مانند زُهیر و حُر، با آنکه سابقه درخشانى نداشتند، ولى در یک چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسلیم کردند و درخشیدند.
پیام ها
1- شرط وفادارى خداوند به پیمان خود، پایدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى است. «و من اوفى بعهده... التائبون...»
2- جهاد اکبر و خود سازى، لازمه جهاد اصغر در جبهه هاست. «یقاتلون... التائبون...»
3- اسلام دینى جامع است، اشک را در کنار شمشیر و عبادت را در کنارِ سیاحت قرار داده است.«یقاتلون... التائبون العابدون... السائحون»
4- آنچه مطلوب است، ملکه شدن کمالات در انسان است. «التائبون العابدون...» (همه صفات به صورتِ اسم فاعل آمده نه فعل، تا دلالت بر استمرار کند)
5 - تقویت روحیه رزمندگان اسلام، با ذکر و یاد خدا و عبادت است، نه شراب و موسیقى و...که در جبهه دشمن است. «یقاتلون، التّائبون العابدون،...»
6- شرط قبولى عبادت، توبه از گناه است. «التائبون العابدون»
7- تحرّک، تلاش، سیاحت، هجرت و خودسازى، در راه کسب کمال و قرب الهى ارزش است. «السائحون» (مردان خدا، راکد و زمینگیر نیستند)
8 - سرباز و رزمنده اسلام باید اهل نماز و عبادت باشد. «یقاتلون، الراکعون الساجدون»
9- در مسیر کمال، اوّل خودسازى است، بعد جامعه سازى.«التائبون العابدون ... الامرون بالمعروف ...»
10- درگیرى با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منکرات داخلى غافل نسازد. «یقاتلون، الآمرون بالمعروف ...»
11- براى حفظ حدود الهى، باید هم با دشمن خارجى جنگید، هم با مفاسد داخلى مبارزه کرد. «یقاتلون، الناهون عن المنکر، الحافظون لحدود اللَّه»
12- رزمندگان براى جلوگیرى از مفاسد اجتماعى، بیش از دیگران مسئولند. «یقاتلون، الناهون عن المنکر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
التَّئِبُونَ الْعَبِدُونَ الْحَمِدُونَ السَّئِحُونَ الرَّ کِعُونَ السَّجِدُونَ الْأَمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ الْحَفِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستایش، سیاحت، رکوع، سجود، امر به معروف و نهى از منکر و حفظِ حدود و مقرّرات الهى اند و چنین مؤمنانى را بشارت ده.
در این آیه، نُه صفت براى مؤمنانِ مجاهد بیان شده است: از گناهان توبه کرده، در مدار عبادت قرار مى گیرند. با زبان، حمد و با پا حرکت و با بدن رکوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مىپردازند و از مرز قوانین الهى خارج نمى شوند.
توبه از گناه، راه عبادت را باز مى کند، زبانِ ستایشگر همراه با پویایى و تحرّک، آمادگى براى رکوع و سجود در پیشگاه خدا مى آورد، و امر به معروف و نهى از منکر، حافظِ حدود الهى در جامعه است.
کلمه «التائبون»، نشانه آن است که مؤمنانى که جان و مال خود را به خدا مىفروشند، مى توانند با یک انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از کردارهاى نارواى گذشته، وارد این میدان معامله با خدا شوند.
عُبّاد بصرى در راه مکّه امام سجاد (ع) را دید، به حضرت گفت: «ترکتَ الجهادَ و صعوبَته و اَقبلتَ الىالحجِّ و لِینَه؟» جهاد و سختى آن را رها کرده اى، به حج و آسانى آن روى آورده اى؟ آنگاه آیه «ان اللَّه اشترى...» را خواند! حضرت فرمودند: ادامه آن را هم بخوان! عبّاد آیهى «التائبون...» را خواند. حضرت فرمود: اگر یاران ما این صفات و کمالات را دارا مى بودند، بر ما واجب بود، قیام کنیم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود.
در روایتى آمده است که مراد از «السائحون» روزه داران مى باشد.
چنانکه در ماجراى کربلا، افرادى مانند زُهیر و حُر، با آنکه سابقه درخشانى نداشتند، ولى در یک چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسلیم کردند و درخشیدند.
پیام ها
1- شرط وفادارى خداوند به پیمان خود، پایدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى است. «و من اوفى بعهده... التائبون...»
2- جهاد اکبر و خود سازى، لازمه جهاد اصغر در جبهه هاست. «یقاتلون... التائبون...»
3- اسلام دینى جامع است، اشک را در کنار شمشیر و عبادت را در کنارِ سیاحت قرار داده است.«یقاتلون... التائبون العابدون... السائحون»
4- آنچه مطلوب است، ملکه شدن کمالات در انسان است. «التائبون العابدون...» (همه صفات به صورتِ اسم فاعل آمده نه فعل، تا دلالت بر استمرار کند)
5 - تقویت روحیه رزمندگان اسلام، با ذکر و یاد خدا و عبادت است، نه شراب و موسیقى و...که در جبهه دشمن است. «یقاتلون، التّائبون العابدون،...»
6- شرط قبولى عبادت، توبه از گناه است. «التائبون العابدون»
7- تحرّک، تلاش، سیاحت، هجرت و خودسازى، در راه کسب کمال و قرب الهى ارزش است. «السائحون» (مردان خدا، راکد و زمینگیر نیستند)
8 - سرباز و رزمنده اسلام باید اهل نماز و عبادت باشد. «یقاتلون، الراکعون الساجدون»
9- در مسیر کمال، اوّل خودسازى است، بعد جامعه سازى.«التائبون العابدون ... الامرون بالمعروف ...»
10- درگیرى با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منکرات داخلى غافل نسازد. «یقاتلون، الآمرون بالمعروف ...»
11- براى حفظ حدود الهى، باید هم با دشمن خارجى جنگید، هم با مفاسد داخلى مبارزه کرد. «یقاتلون، الناهون عن المنکر، الحافظون لحدود اللَّه»
12- رزمندگان براى جلوگیرى از مفاسد اجتماعى، بیش از دیگران مسئولند. «یقاتلون، الناهون عن المنکر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است