- 2732
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه106 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 106
وَءَاخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُمْ وَإِمّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و گروه دیگرى هستند که کارشان به خواست الهى واگذار شده است یا عذابشان مى کند و یا (به خاطر توبه و پشیمانى)، به آنان لطف مى کند و خداوند دانا و حکیم است.
«مُرجَون» از «ارجاء»، به معناى تأخیر وتوقّف است، تأخیرى همراه با رجاء و امید.
خداوند در این آیات سه گروه را یاد کرده است:
الف: منافقان مرموزى که در مدینه هستند و شناخته نشده اند.
ب: منحرفانى که به گناه خود اعتراف کردند و امید توبه دارند.
ج: منحرفانى که اصرار بر گناه ندارند و توبه نکردهاند، تکلیف آنان با خداوند است. (آیه مورد بحث)
طبق روایات، آیه ناظر به قاتلان حضرت حمزه یا جعفر طیّار است که پشیمان شده و اسلام آوردند، ولى ایمان در قلب شان رسوخ نکرده تا قطعاً بهشتى باشند، یا مربوط به کسانى است که در جنگ تبوک شرکت نکردند و فقط پشیمان شدند و به زبان اعتراف نکردند.
پیام ها
1- دست خدا در عفو یا مجازاتِ گنهکاران، باز است.«امّا یعذّبهم وامّا یتوبعلیهم»
2- در تربیت خطاکاران مختلف، باید برخوردهاى مختلفى داشت. گروهى را باید بین بیم و امید قرار داد. «امّا یعذّبهم و امّا یتوب علیهم»
3- قهر یا لطف الهى، بر اساس علم و حکمت است، نه انتقام جویى! «علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَءَاخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُمْ وَإِمّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
و گروه دیگرى هستند که کارشان به خواست الهى واگذار شده است یا عذابشان مى کند و یا (به خاطر توبه و پشیمانى)، به آنان لطف مى کند و خداوند دانا و حکیم است.
«مُرجَون» از «ارجاء»، به معناى تأخیر وتوقّف است، تأخیرى همراه با رجاء و امید.
خداوند در این آیات سه گروه را یاد کرده است:
الف: منافقان مرموزى که در مدینه هستند و شناخته نشده اند.
ب: منحرفانى که به گناه خود اعتراف کردند و امید توبه دارند.
ج: منحرفانى که اصرار بر گناه ندارند و توبه نکردهاند، تکلیف آنان با خداوند است. (آیه مورد بحث)
طبق روایات، آیه ناظر به قاتلان حضرت حمزه یا جعفر طیّار است که پشیمان شده و اسلام آوردند، ولى ایمان در قلب شان رسوخ نکرده تا قطعاً بهشتى باشند، یا مربوط به کسانى است که در جنگ تبوک شرکت نکردند و فقط پشیمان شدند و به زبان اعتراف نکردند.
پیام ها
1- دست خدا در عفو یا مجازاتِ گنهکاران، باز است.«امّا یعذّبهم وامّا یتوبعلیهم»
2- در تربیت خطاکاران مختلف، باید برخوردهاى مختلفى داشت. گروهى را باید بین بیم و امید قرار داد. «امّا یعذّبهم و امّا یتوب علیهم»
3- قهر یا لطف الهى، بر اساس علم و حکمت است، نه انتقام جویى! «علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است